FB westrijden

2 manieren om een Facebook wedstrijd op te zetten

Er bestaan 2 manieren om een Facebook wedstrijd te organiseren op je Facebook bedrijfspagina:

Je kan gebruik maken van een app of je zet zelf een wedstrijd op je pagina.

Het gebruiken van een app heeft zeker een aantal voordelen. Zo kan je bv een bezoeker vragen eerst je pagina te liken voor hij toegang heeft tot de wedstrijd en je kan vragen een e-mailadres achter te laten waarmee je je e-maillijst kan aanvullen. Nadelen van een app is dat het niet gratis is en voor de installatie zal je iemand nodig hebben die er vertrouwd mee is.

Eenvoudiger is om zelf een wedstrijd op te zetten op je tijdlijn. Zeker voor kleine bedrijven kan je daar vaak al mooie resultaten mee behalen, maar let er wel op dat je je aan de regels houdt.
Een mooi voorbeeld van een geslaagde wedstrijd kan je hier bekijken.

Wat mag er wel en wat mag er niet als je een Facebook wedstrijd organiseert?

Facebook heeft een aantal zeer duidelijke regels opgesteld waar je rekening moet mee houden als je een wedstrijd opzet. Doe je dat niet, dan kan Facebook je pagina en profiel zonder enige waarschuwing gewoon afsluiten.

Met welke Facebook regels moet je rekening houden

  1. Je moet spelvoorwaarden hebben die zeggen dat Facebook zelf niets met jouw actie te maken heeft. Je kan daarvoor een linkje zetten naar een pagina op je website met die voorwaarden. Als voorbeeld vind je hier een pdf met een aantal basisvoorwaarden.
  2. je mag niet vragen om een bericht of foto te delen
  3. je mag niet vragen om te taggen
  4. je mag niet vragen aan deelnemers iets te delen op hun persoonlijke pagina
Wat mag je wel vragen?
  • je mag vragen om een reactie te geven, bv antwoorden op een vraag
  • je mag vragen om te liken
  • je mag vragen om een bericht te sturen

Wat zegt de Belgische wetgeving?

Naast de regels van Facebook zal je ook rekening moeten houden met de Belgische wetgeving en die stelt dat het niet is toegestaan om willekeurig een prijs te verloten onder de deelnemers. Er zal dus duidelijk omschreven moeten zijn hoe je de winnaar kiest.
Enkele voorbeelden:

  • een wedstrijdvraag of schiftingsvraag waarop een antwoord moet gegeven worden
  • de meest originele reactie of foto wint
  • de foto met de meeste likes wint
  • ....

Waar moet je op letten als je een Facebook wedstrijd organiseert?

Vaak merk ik dat bedrijven niet duidelijk zijn als ze een wedstrijd organiseren en dat wekt natuurlijk geen vertrouwen bij je potentiële deelnemers. Bekijk voor jezelf eerst hoe je het hele proces wil laten verlopen.

  • Wat ga je weggeven?
  • Welke actie wil je dat deelnemers ondernemen ?
  • Wanneer ga je de prijs weggeven?
  • Hoe ga je de winnaar bepalen?
  • Hoe ga je de winnaar bekend maken?
  • Hoe kan de winnaar zijn prijs in ontvangst nemen?
Heb je een antwoord op al die vragen, zorg dan dat het ook duidelijk is voor je deelnemers. Bepaal ook duidelijk de duur van je wedstrijd, duur het te lang dan worden mensen het beu, is het te kort dan zal je waarschijnlijk niet voldoende deelnemers hebben.
Kies een prijs die mensen écht graag willen en nee, dat hoeft niet noodzakelijk een dure prijs te zijn. Kies ook een prijs die past bij je bedrijf, laat mensen kennis maken met je product of dienst.

Hoe kies je de winnaar van je Facebook wedstrijd?

Er zijn een aantal mogelijkheden om de winnaar te kiezen. Het eenvoudigste is wanneer de deelnemers een antwoord moeten geven op een vraag en diegene die het dichtst bij het juiste antwoord zit, wint. Zo hoef je zelf geen keuze te maken en is de keuze heel objectief.

Maar als je de meest originele inzending moet kiezen wordt het een stuk subjectiever natuurlijk.
Ik geef hieronder 2 websites die je kunnen helpen een onpartijdige keuze te maken:

fanpagekarma: hier geef je de url in van je bericht (niet van je pagina). Fanpagekarma kiest dan heel eenvoudig een aantal winnaars. Weet je niet waar je de url van je bericht kan vinden, bekijk dan even dit filmpje.

Woobox geeft iets meer mogelijkheden:

  • Ga naar woobox.com en maak een gratis account aan. Het gemakkelijkste is om in te schrijven via je Facebook account.
  • Klik vervolgens op posts in de bovenste menubalk, je ziet dan een overzicht van je berichten.
  • Kies nu rechts van je berichten 'pick a winner' bij het juiste bericht. In het volgende scherm kan je dan nog kiezen of je je baseert op likes of comments. Maak je keuze en klik opnieuw op 'pick a winner'.
  • Onderaan de volgende pagina zie je den naam van je winnaar(s). Voordeel van Woobox is dat je nu kan klikken op de naam en vervolgens kan je de winnaar een persoonlijk bericht sturen dat hij of zijn gewonnen heeft.

Hoe breng je de winnaar op de hoogte.

Bekijk je de reacties van je deelnemers dan zal je zien dat onder elke reactie 'bericht' staat. Klik daarop om die deelnemer een persoonlijk berichtje te sturen waarin je laat weten dat hij (of zij) gewonnen heeft.

bericht deelnemers
Vermeld de winnaar ook even op je pagina, zo weten ook de andere deelnemers dat de winnaar gekozen werd.

Zin om van start te gaan met Facebook wedstrijden maar toch nog wat hulp of advies nodig. Laat dan je gegevens achter op mijn contactpagina en ik neem zo snel mogelijk contact met je op.

We gebruiken cookies op onze website om de beleving op onze website te verhogen. Daarnaast plaatsen we ook cookies van veilige en betrouwbare partners om aanbiedingen te tonen die voor jou interessant zijn. Accepteer je het plaatsen van veilige en betrouwbare cookies, ga dan verder met browsen op onze website. Privacy Policy

Reacties mogelijk gemaakt door CComment