SEO

Online gevonden worden.

Dankzij zoekmachines kunnen we online gevonden worden op het moment dat iemand onze dienst of product nodig heeft. Als je dit goed aanpakt, betekent dat dat je een pak minder zelf op zoek moet gaan naar klanten maar dat je de klant of prospect naar je toe kan laten komen.

Uiteraard kan je dat niet enkel bereiken door een goede website te (laten) maken, je zal die website ook moeten optimaliseren en daarnaast zal je ook andere kanalen moeten gebruiken zoals sociale media, nieuwsbrieven, online advertising, enz.

 

In mijn artikel 'krijg meer bezoekers op je website' lees je meer over de verschillende mogelijkheden.

Het betekent eveneens dat je je website niet langer kan zien als een online visitekaartje, je zal waarde moeten leveren.

98% van de zoekopdrachten start momenteel in Google, waarbij de bezoeker zoekt op basis van 1 of meerdere trefwoorden naar wat hij nodig heeft. Optimaliseren voor Google wordt dus een belangrijk onderdeel van je marketing.

Google begrijpen is de beste start

SEO (Search Engine Optimalisation) is geen exacte wetenschap en niemand kan je garanderen dat je bovenaan de zoekresultaten komt maar er is wel heel wat dat je kan doen om hoog te scoren in de ranking en het mooie is dat je echt geen groot bedrijf moet zijn of een groot budget moet hebben.

Eerst en vooral moet je begrijpen wat de doelstelling van Google is en die is eigenlijk heel eenvoudig: Google wil namelijk steeds de meest relevante informatie tonen op basis van de zoekwoorden die iemand ingaf.

Trucjes werken niet meer, trefwoorden verwerken in de ondergrond bv, dat wordt tegenwoordig door Google eenvoudig afgestraft. Kwaliteit leveren is momenteel echt de voornaamste factor om hoog te ranken en ook dat is goed nieuws! Het betekent immers dat je het volledig zelf in handen hebt.

Wat zijn momenteel de belangrijkste SEO richtlijnen?

Trefwoorden en metadata bepalen

Kies eerst 4 à 10 trefwoorden waarop jij wil gevonden geworden en stel je zelf op basis van die trefwoorden de vraag hoe je daarmee bezoekers naar jouw website kan leiden.

Om een voorbeeld te geven:
Enkel het trefwoord 'restaurant' zal te veel zoekresultaten leveren. De kans dat jij bovenaan staat is eerder klein.
Welke woorden kan je dan toevoegen om een meer precieze omschrijving te geven?
'Restaurant Antwerpen' zal het aantal resultaten al behoorlijk beperken maar waarschijnlijk kan je nog een stap verder gaan, denk bv aan 'italiaans restaurant Antwerpen'.

We noemen dit longtail zoekopdrachten omdat ze bestaan uit meerdere zoekwoorden die een gericht resultaat geven. Aangezien mensen tegenwoordig ook op die manier zoeken, zal je moeten nadenken over welke combinatie van trefwoorden naar jouw website kan leiden.

Heb je een bedrijf waarbij de plaats belangrijk is, bv een restaurant, fietsenwinkel, delicatessenzaak, …. dan is ook locale SEO belangrijk. Lees meer over lokale SEO in dit artikel.

Je zoekwoorden zullen ook moeten voorkomen in je metadata. Daarmee help je enerzijds Google om precies te weten welk product of dienst je levert maar goede metadata zet de bezoeker ook aan door te klikken naar je website.

Meer weten over metadata? Klik op onderstaand beeld en bekijk mijn filmpje dat al eerder te zien was op mijn Facebook pagina en deel uitmaakt van een reeks van vier.

Hoe kan je afbeeldingen optimaliseren voor Google?

Afbeeldingen zijn zeer belangrijk voor je website, ze zijn immers het eerste wat de bezoeker ziet als hij op je pagina komt. Kies je beelden dus weloverwogen en in functie van de inhoud van je website.

Maar niet alleen de keuze van je afbeelding is belangrijk, je zal je beelden ook moeten optimaliseren voor online gebruik. Dat wil zeggen dat je afbeeldingen niet te zwaar mogen zijn zodat ze je site niet vertragen maar eveneens dat je ieder beeld beter een juiste benaming en omschrijving meegeeft om beter gevonden te worden in Google.

Om meer te weten over het optimaliseren van afbeeldingen raad ik je aan volgende artikelen te lezen:

Geen zin om veel te lezen, Klik op onderstaand beeld en bekijk mijn filmpje dat al eerder op mijn Facebook pagina te bekijken was:


 

Wat is goede inhoud?

Zoals eerder in dit artikel vermeld, is de inhoud van je website eigenlijk de belangrijkste factor. Hoe waardevoller de inhoud, hoe beter je ranking in Google zal worden. Ik leg dat even uit: Komt de bezoeker via Google op je website en vindt hij je inhoud waardevol, dan blijft hij lezen, klikt misschien nog door naar een andere pagina, gaat nog even kijken op je contactpagina, vult eventueel nog een formulier in, …. Hij blijft dus langere tijd op je website en klikt door naar verschillende pagina's, twee factoren die ook Google waarneemt. Google zal daaruit concluderen dat jouw website waardevolle informatie geeft en je hoger ranken.

Installeer ook steeds Google Analytics op je website, uit de statistieken kan je perfect afleiden hoe lang bezoekers op je website blijven en hoeveel pagina's ze bekijken.

Hoe kan je teksten optimaliseren voor Google

Zelfs al is de inhoud van je teksten interessant en waardevol voor je bezoeker dan nog hou je beter rekening met een aantal richtlijnen die je teksten online beter leesbaar maken.

Hiervoor verwijs ik je graag door naar dit artikel:
website teksten schrijven in 15 stappen

Linken leggen tussen je pagina's

Google ziet elke pagina als een op zichzelf staand resultaat. Door linken te leggen tussen de verschillende pagina's maak je een spinnenweb waarmee je Google duidelijk maakt dat er tussen al die pagina's een verband is.

Door interne linken te gebruiken kan je ook vermijden dat een bezoeker dood loopt op het einde van je pagina door duidelijk te maken wat de volgende stap is die hij nu kan ondernemen, bv:

  • download hier het e-boek
  • boek hier je tafel
  • bekijk hier onze portfolio
  • laat hier je gegevens achter
  • enz.

Zorg er voor dat deze call-to-actions duidelijk herkenbaar zijn voor de bezoeker, bv door er een duidelijke knop van te maken of de tekst te onderlijnen.

mobiel

Mobielvriendelijkheid wordt alsmaar belangrijker

Sinds april 2015 is mobielvriendelijkheid een officiële rankingfactor in Google.

Concreet wil dat zeggen dat als je website niet geschikt is voor tablet en smartphone Google je daar niet meer zal tonen in de zoekresultaten. Als je weet dat er momentel zelfs al meer zoekopdrachten zijn mobiel dan op desktop, dan weet je ook dat je veel bezoekers kan verliezen als je website daarvoor niet werd geoptimaliseerd.

Ben je niet zeker of jouw website mobielvriendelijk is, dan kan je dat hier zeer eenvoudig controleren:
https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/

Hou je website in beweging

Hoe sterk je inhoud ook is, als je nooit iets wijzigt of toevoegt zal je terug dalen in de ranking van Google. Dat is niet onlogisch, hoe kan Google immers weten of je nog wel actief bent in die sector als jij niet van je laat horen?

Zorg dus regelmatig voor nieuwe content, gebruik je website om nieuwe diensten of producten te tonen, acties en promoties aan te kondigen of een blog te onderhouden,... mogelijkheden genoeg.

Zorg er ook voor dat de inhoud van je website niet verouderd is. Als je op je site een evenement aankondigt voor juni en het is ondertussen bijna kerstmis dan maakt dat geen goede indruk op je bezoekers.

Bekijk je zoekresultaten neutraal

Laat je niet misleiden door de ranking van je website op je eigen computer, Google weet immers dat je in die site geïnteresseerd bent en zal die dan ook hoog tonen in je zoekresultaten. Kijk liever eens van op een andere computer of gebruik een tool die je neutrale resultaten toont. Wil je kijken hoe je scoort in de ranking geef dan niet de naam van je bedrijf in, maar geef de (longtail) trefwoorden in waarop je graag gevonden wil worden.

Ga je aan de slag met bovenstaande tips dan zal je al een heel eind komen in het optimaliseren en beter ranken in de zoekresultaten. Je kan hieronder ook nog mijn gratis e-book downloaden, daarin vindt je nog extra info en tips.

ebook websites 1

Heb je toch graag meer hulp bij het optimaliseren van je website, bekijk dan even de verschillende diensten die ik je aanbied, zoals de ID scan, de ID plus-dag of de ID plus coaching.

Vanaf 2016 geef ik bovendien regelmatig webinars over SEO. Wil je graag tijdig verwittigd worden, dan kan je alvast je gegevens achterlaten op de contactpagina.

Heb je nog vragen over één van mijn diensten of weet je niet wat voor jou de meest geschikt formule is, bel me dan op 0495/164 799, ik geef je graag vrijblijvend wat extra informatie.

Tot binnenkort?

Reacties mogelijk gemaakt door CComment