leesbaarheid teksten 1

Maak je website beter leesbaar

Wist je dat de leesbaarheid van je teksten een enorme invloed heeft op hoe mensen je website ervaren?
Onderzoek heeft uitgewezen dat wanneer een tekst moeilijk leesbaar is, de lezer onbewust ook de inhoud van die tekst moeilijk vindt. Informatie die daarentegen gemakkelijk wordt verwerkt, wordt als positief ervaren.

Laat ik een voorbeeld geven:
In een test naar de gevolgen van leesbaarheid kreeg een eerste groep een zeer goed leesbare tekst te zien. In de tekst werd een oefening beschreven en de groep werd gevraagd in te schatten hoe lang de uitvoering van de oefening zou duren. Gemiddeld werd 8 minuten geschat.
Een tweede groep kreeg dezelfde tekst te zien maar in een moeilijk leesbaar lettertype en in schreeuwerige kleuren. Deze groep dacht dat de oefening 15 minuten zou duren.
Dezelfde tekst dus, dezelfde oefening maar een volledig ander resultaat.

Vlot leesbare teksten beïnvloeden dus de bezoekerservaring én daardoor ook de conversieconversie

Conversie in online marketing wordt meestal uitgedrukt in percentage en gaat over het behalen van een bepaald vooropgesteld doel.
Een mogelijk doel is bv dat bezoekers van je website zich inschrijven op je nieuwsbrief. Telkens wanneer een bezoeker die actie uitvoert, spreken we van een conversie. In dit geval betekent een conversiepercentage van 5% dat 5 op 100 bezoekers zich inschrijfven op je nieuwsbrief.
van je website! Om je op weg te helpen, geef ik je hieronder de belangrijkste kenmerken van een vlot leesbare tekst.


Kleur in je website en tekst

Donkere letters op een lichte achtergrond is het minst vermoeiend voor onze ogen.  Originele combinaties uittesten is dus niet zo'n goed idee. Stel je maar eens voor dat je een boek zou moeten lezen met gele letters op een blauwe achtergrond, dat zou je waarschijnlijk niet lang volhouden.  Ook een zwarte achtergrond met witte letters is geen goed alternatief. Voor enkele regels die je wil laten opvallen kan het nog maar voor een langere tekst werkt het eerder ontmoedigend. Kijk maar eens naar onderstaande voorbeelden, dan begrijp je dat dit soort combinaties je tekst onleesbaar maken.

leesbaarheid teksten 2


Kies het juiste lettertype voor je website

Jarenlang moesten we het stellen met Web Safe Fonts, fonts die in principe op elke computer geïnstalleerd zijn en dus ook voor iedereen leesbaar zijn. Daarin zitten lettertypes zoals Arial en Verdana, eenvoudige lettertypes voor vlot leesbare teksten.
Ondertussen kunnen we ook gebruik maken van Webfonts. Onder andere Google biedt een zeer ruime collectie fonts aan die je gemakkelijk en veilig kan gebruiken op je website.
Dat betekent niet dat al die fonts ook even goed leesbaar zijn in langere teksten. Zelf gebruik ik vaak een speciaal font voor de titels maar houd ik het op Verdana voor de langere teksten.

Daarnaast zal het gekozen lettertype ook nog moeten passen bij jouw bedrijf, je huisstijl, product of dienst. Vaak kan het lettertype dat in je logo werd gebruikt je al in de goede richting sturen. Maar er zijn ook enkele algemene richtlijnen waar je rekening mee kan houden:

  • Een Serif lettertype geeft een traditionele en betrouwbare indruk
  • Een lettertype van de groep Sans Serif oogt modern, stabiel en objectief
  • Met een geschreven lettertype kan je veel kanten op, het kan elegant zijn, kinderlijk, creatief, ...
  • Onder display vind je zeer uiteenlopende lettertypes die vaak vooral geschikt zijn voor slogans of titels

soorten lettertypes

De basisprincipes voor het opmaken van vlot leesbare teksten

Zelfs met een goed gekozen lettertype kan het helaas nog fout lopen. Ook de opmaak van je tekst is belangrijk en je houdt best rekening met volgende basisprincipes:

  • Gebruik de juiste lettergrootte. Lettergrootte 12 leest sneller en makkelijker dan lettergrootte 10
  • Laat voldoende witruimte tussen je regels en tussen de verschillende alinea's
  • Schrijf korte alinea's en plaats boven elke alinea een duidelijke tussenkop
  • Vermijd kapitalen, ze maken het lezen beduidend moeilijker en op een scherm komt het over als ROEPEN!
  • Heb jij een website voor senioren of slechtzienden, zorg er dan voor dat ze het lettertype kunnen vergroten
  • Beperk het aantal kleuren en lettertypes dat je gebruikt. Een website met te veel kleur en 5 verschillende lettertypes komt al snel rommelig en onprofessioneel over.

En tenslotte....test de mobielvriendelijkheid

Ik kan er niet genoeg de nadruk op leggen dat mobielvriendelijkheid een steeds belangrijkere factor wordt. Steeds meer mensen gaan immers via smartphone of tablet op zoek naar informatie. Ook Google houdt rekening met de mobielvriendelijkheid van je website. Een website die niet responsive is, wordt zelfs niet meer getoond in de zoekresultaten.
Controleer dus of je website responsive is en of je tekst ook op mobiele apparaten nog vlot leesbaar is:

  • is het lettertype groot genoeg?
  • is er nog voldoende witruimte in je tekst?
  • staan links niet te dicht bij elkaar, zijn ze nog gemakkelijk aanklikbaar?
  • worden de koppen niet op een rare manier gesplitst?

Wil je meer weten over schermvriendelijke teksten, dan is volgend artikel vast ook interessant: 'Website teksten schrijven in 15 stappen'.

Veel succes!

We gebruiken cookies op onze website om de beleving op onze website te verhogen. Daarnaast plaatsen we ook cookies van veilige en betrouwbare partners om aanbiedingen te tonen die voor jou interessant zijn. Accepteer je het plaatsen van veilige en betrouwbare cookies, ga dan verder met browsen op onze website. Privacy Policy

Reacties mogelijk gemaakt door CComment