facebook algortime

 

Misschien heb je het de laatste maanden al gemerkt, het wordt steeds moeilijker om met je Facebook bedrijfspagina een groot publiek te bereiken. Bovendien komt er nu een grote Facebook update aan waardoor het voor veel bedrijven nog moeilijker zal worden om een groot publiek te bereiken.

Waarom komt er een aanpassing van het Facebook algoritme?

Oorspronkelijk werd Facebook opgericht om mensen dichter bij elkaar te brengen, met een sterke nadruk op vrienden en familie en daar wil Facebook terug meer naartoe. Per gebruiker zijn er dagelijks 1500 updates beschikbaar, waarvan er maar 300 ook werkelijk op je tijdlijn terecht komen. Facebook gebruikt dus een bepaald algoritme om te beslissen welke berichten voorrang krijgen.
Dat Facebook algoritme gaat nu opnieuw een serieuze update krijgen waarbij vooral meer nadruk zal gelegd worden op sociale interacties.

Wat is de basis van het huidige Facebook algoritme?

Momenteel wordt het bereik van je bericht vooral bepaald door onderstaande factoren:

  • het aantal mensen dat reageert, bv met een like
  • het aantal mensen dat commentaar geeft
  • het aantal mensen dat je bericht deelt

Na de update zullen berichten van vrienden en familie meer voorrang krijgen samen met berichten die uitnodigen tot gesprek en interactie. Er zal minder te zien zijn van bedrijven en wat je ziet zal aan strengere eisen voldoen.

Hoe ga je als bedrijf om met het nieuwe Facebook algoritme?

Er is zeker geen reden tot paniek, voor bedrijven die al sterk op het geven van waarde gericht zijn, zal er misschien zelfs helemaal niets moeten wijzigen. Wil je zeker zijn dat je bereik binnenkort niet instort, houd dat alvast rekening met volgende tips:

1. gebruik (live) video

Video blijft belangrijk op Facebook maar ook daar zal inhoud een grotere rol gaan spelen. Richt je dus vooral op video met waardevolle content waar je volgers echt iets aan hebben.
Bekijken je fans je video's meerdere keren of gaan ze je video's bewust volgen, dan zal Facebook je daarvoor belonen. Vooral Live video zal goed gaan scoren,  de interactie ligt daar immers tot 6x hoger dan bij gewone video, precies wat Facebook wil dus.

2. Focus op waardevolle content

Als je mijn blogartikels al een tijdje volgt, dan weet je dat ook voor Google waardevolle content primeert. Wil je dat je website goed rankt in de Google zoekresultaten dan zal je vooral veel aandacht moeten besteden aan relevante inhoud. Voor Facebook geldt nu eigenlijk hetzelfde. Slaag je er bovendien in om conversaties en discussies op te starten, dan zal je bereik een boost krijgen.

3. Start een groep

Misschien ben je zelf lid van een aantal Facebook groepen, dan heb je vast al gemerkt dat daar heel spontane interacties en gesprekken kunnen ontstaan. Groepen passen dan ook helemaal in de nieuwe Facebook strategie.
Wil je een groep starten, hou dan rekening met onderstaande tips:

  • richt je op een zeer specifieke doelgroep
    doelgroep

    Een doelgroep is een specifieke groep mensen die je wil bereiken met jouw product of dienst. Het zijn de mensen die zich er het meest door aangesproken voelen. Hoe nauwkeuriger jij je doelgroep kan bepalen, hoe gemakkelijker het zal zijn om de juiste marketingacties te ondernemen.
  • vervul een specifieke behoefte van die doelgroep
  • geef zeer regelmatig waarde, bv met live video
  • ga niet constant promoten
  • stel duidelijke regels op en zorg er voor dat ze gerespecteerd worden

4. Kwaliteit primeert op kwantiteit

Voor veel ondernemers is dit alvast goed nieuws: kwaliteit primeert meer dan ooit op kwantiteit. Tot 4 x per dag een bericht posten zal niet meer de belangrijkste manier zijn om je bereik te verhogen. Zelf heb ik altijd aangeraden om 1 x per dag te posten en tot nader order blijft dat mijn advies, zolang je tenminste echt iets te vertellen hebt. Vind je dat moeilijk, dan is het beter 3 of 4 x per week een interessant bericht te plaatsen, dan berichten te plaatsen gewoon om de dagen vol te krijgen.

5. Zorg voor een goede landingspagina

Plaats je regelmatig een link naar je website op Facebook dan zal ook de kwaliteit van de landingspaginalandingspagina

Dit is een pagina op je website waar de bezoeker automatisch op terecht komt (landt) na het volgen van een link, bijvoorbeeld vanuit een sociale media of vanuit Google Ads. Elke pagina kan dus een landingspagina zijn maar vaak worden er ook specifieke of tijdelijke landingspagina’s geschreven om een bepaalde dienst, een product
een rol spelen. Hieronder enkele regels om rekening mee te houden:

  • Verwijs niet naar content die niet overeenkomt met de waarden van Facebook. Denk daarbij aan dieetproducten (met voor en na), wapens, naaktfoto's, enz.
  • Verwijs niet naar een pagina die qua inhoud niet overeenstemt met je Facebookbericht.
  • Zorg voor een goede laadsnelheid van je website.
  • Plaats ook op je landingspagina waardevolle inhoud.
  • Plaats linken naar andere pagina's. Bekijken mensen meerdere pagina's dan zal dat een goede invloed hebben om je organisch bereik.

Wat doe je beter niet meer?

Hierboven heb ik je verteld wat je zal helpen om een goed bereik te behouden op Facebook, hieronder vertel ik je wat je beter niet meer doet:

  • vragen om mensen te taggen
  • vragen om te antwoorden op een bericht met specifieke woorden, nummers of emoji's
  • vragen om te stemmen
  • vragen om een bericht te delen

Facebook Baiting ID

Wat verandert er voor advertentiecampagnes?

Voor advertentiecampagnes verandert er momenteel weinig, er zullen niet minder advertenties getoond worden. Advertenties die beantwoorden aan de nieuwe regels zullen wel betere resultaten halen.

Adverteer je al regelmatig, dan raad ik je aan dit te blijven doen. Hou er wel rekening mee dat de concurrentie de komende maanden waarschijnlijk groter zal worden waardoor de budgetten omhoog zullen gaan. In Nederland is die evolutie al aan de gang, België zal zeker volgen.
Maar Facebook blijft naast AdWords een zeer goed tool om je online marketingonline marketing

Dit is het verkopen van producten of diensten via digitale weg. Het is daarbij belangrijk om met de juiste strategieën de exacte doelgroep tot kopen te laten overgaan. De basis van online marketing is een grondig onderzoek en analyse zodat de juiste marketing strategieën gebruikt wordt.
te ondersteunen met advertentiecampagnes, dus laat je zeker niet afschrikken door de nieuwe regels en de groter wordende concurrentie.

Ben heel benieuwd of je na het lezen van dit artikel iets gaat wijzigen aan de manier waarop je Facebook gebruikt?
Laat je hieronder even een reactie achter? Je doet er mij alvast een plezier mee.

We gebruiken cookies op onze website om de beleving op onze website te verhogen. Daarnaast plaatsen we ook cookies van veilige en betrouwbare partners om aanbiedingen te tonen die voor jou interessant zijn. Accepteer je het plaatsen van veilige en betrouwbare cookies, ga dan verder met browsen op onze website. Privacy Policy

Reacties mogelijk gemaakt door CComment