out of offiece

 

De zomer en de vakanties komen in zicht en dan worden we geregeld geconfronteerd met een out office bericht. Maar hoe schrijf je nu eigenlijk een goed out of office bericht? Eerlijk, ik vind dit zelf niet zo gemakkelijk en dus ging ik op zoek naar tips om het goed te doen:

  • Beantwoord 3 vragen: Hoe lang? Waarom? Wat nu?
    Dit is zeker de belangrijkste regel. Laat kort weten waarom je er niet bent (vakantie, een opleiding,...
    Laat weten hoe lang je afwezig bent. Het zal voor uw klant waarschijnlijk een groot verschil maken of dat 1 dag is of 14 dagen.
    Laat weten wat de klant ondertussen kan doen. Kan hij u bellen op een mobiel nummer of een collega contacteren?
  • gebruik geen twijfelwoorden:
    gebruik niet: Zodra ik terug ben, probeer ik uw mail te beantwoorden
    wel: Zeg duidelijk wanneer de mail beantwoord zal worden.
  • Biedt een positief alternatief:
    De zin 'in dringende gevallen kan u contact opnemen met collega X' geeft al snel de indruk dat de klant die collega gaat lastig vallen. Een betere zin is: 'Mijn collega X zal u graag verder helpen.
  • Verwijs je naar een collega, zet daar dan een naam bij en een rechtstreeks telefoonnummer of e-mailadres.
  • Werk je internationaal, vergeet dan niet je boodschap in verschillende talen op te stellen.
  • Je kan er ook wat humor in leggen. Persoonlijk vind ik deze wel grappig:
    I am currently out of the focus. I will make my great comeback on Friday June 8th. And it will be better than before.
  • Maak je bericht persoonlijk, kijk wat past bij jou en je bedrijf.

Nog een tip:

Werk je van thuis uit en wil je liever niet dat iedereen kan zien dat je huis 14 dagen leeg staat? Kondig je vakantie dan enkele weken op voorhand aan in je e-mailhandtekening zodat je zelf bepaalt wie dit ontvangt.

 

Volg ons op Facebook voor tips en tricks.

We gebruiken cookies op onze website om de beleving op onze website te verhogen. Daarnaast plaatsen we ook cookies van veilige en betrouwbare partners om aanbiedingen te tonen die voor jou interessant zijn. Accepteer je het plaatsen van veilige en betrouwbare cookies, ga dan verder met browsen op onze website. Privacy Policy

Reacties mogelijk gemaakt door CComment