retargeting

Wat is remarketing?

De termen remarketing en retargeting worden steeds meer gebruikt maar tegelijk zijn het termen die voor velen nog onduidelijk zijn en heel wat vragen oproepen. Eenvoudig omschreven is remarketing het bereiken van mensen die jouw website al eerder hebben bezocht. Die mensen ga je terug aanspreken en uitnodigen om je website opnieuw te bezoeken.

 

Waarom je gebruik moet maken van remarketing.

Je hebt het vast zelf al meegemaakt, je hebt naar een kleedje gekeken op Zalando of naar een nieuwe harddisk op Cool Blue en vervolgens krijg je gedurende een aantal dagen op verschillende kanalen dat item telkens opnieuw te zien. Hoewel je dat misschien storend vond, wijst onderzoek uit dat deze vorm van remarketing uitstekend werkt en de conversie verhoogt. Het is immers zo dat bezoekers zelden tijdens een eerste websitebezoek al overgaan tot een conversie. Een conversie is trouwens niet noodzakelijk een aankoop, het kan ook het achterlaten zijn van een e-mailadres, een reservatie of zelfs gewoon het bezoeken van een bepaalde pagina. Een conversie is eigenlijk datgene wat jij wil dat een bezoeker doet op je website.
Vaak is men tijdens zo'n eerste websitebezoek zich aan het informeren en de verschillende aanbiedingen aan het vergelijken. In dat stadium is de kans groot dat de bezoeker je website verlaat, je vergeet en nooit meer terugkomt.
Door de klant in dit proces opnieuw aan te spreken, zorg je voor een nieuw contactmoment en nodig je de klant uit je website opnieuw te bezoeken. Verkoop jij diensten dan kan je retargeting inzetten om je expertise te tonen en het vertrouwen van de bezoeker te winnen.
Heb je een webshop dan kan je de bezoekers aanspreken die bepaalde producten hebben bekeken of bepaalde producten hebben toegevoegd aan een verlanglijst of winkelmand, maar niet gekocht hebben. Onderzoek heeft uitgewezen dat die bezoekers vaak toch overgaan tot aankoop als ze opnieuw worden aangesproken via remarketing.

Je kan je natuurlijk ook richten tot bezoekers die wel een aankoop hebben gedaan via jouw website. Iemand die al eerder bij je gekocht heeft en tevreden was over je product zal immers makkelijker overgaan tot een tweede aankoop. Je kan hem dan bv een gerelateerd product tonen waarin je klant mogelijk ook geïnteresseerd is.

Remarketing of retargeting?

Beide termen hanteren hetzelfde principe, namelijk het opnieuw bereiken van eerdere bezoekers via online advertenties. Bij remarketing wordt ook gekeken naar de salesfunnel en in welke stap de bezoeker je website verliet. De bezoeker krijgt dan een boodschap te zien die daarmee rekening houdt.

remarketing

Hoe kan je gebruik maken van retargeting?

Zowel Google als Facebook bieden een uitstekend platform voor retargeting. In beide gevallen zal je op je website een klein stukje code moeten plaatsen. Wil je gebruik maken van het Google netwerk dan kan je dit stukje code vinden via Adwords, zij noemen dit een remarketingtag. Om via Facebook een remarketing campagne op te zetten, moet je de facebookpixel installeren op je website. Dat is een stukje Javascript dat je terug vindt in je advertentieaccount. Dankzij dit stukje code weten kanalen zoals  Google en Facebook wie je website heeft bezocht waardoor het mogelijk wordt die mensen opnieuw aan te spreken.

Vervolgens maak je een advertentie met een specifieke boodschap, enkel gericht op die bepaalde doelgroep van je remarketinglijst. Je zal waarschijnlijk verschillende online advertenties willen aanmaken voor de verschillende advertentiedoelen. Maak je gebruik van dynamische remarketing dan kan je daarin zelfs producten of diensten opnemen die door de bezoekers op je website werden bekeken.

Op Facebook wordt je retargeting-campagne op de tijdlijn getoond van de bezoeker, net zoals je andere advertenties. Bij het opzetten van de campagne bepaal jij waar je advertentie getoond wordt, bv enkel in de tijdlijn, in de rechterkolom, enkel mobiel, enz.
Google maakt voor retargeting gebruik van het Google display netwerk, een uitgebreid en gecontroleerd netwerk van websites, waar jouw advertentie zal getoond worden. Via de statistieken kan je constant opvolgen op welke sites je advertentie verschijnt en kan je ervoor kiezen bepaalde websites af te zetten als jij vindt dat ze niet geschikt zijn voor je campagne.

Wat kost retargeting?

De kosten voor retargeting zijn eenvoudig te controleren en je hebt er geen gigantisch budget voor nodig. Je bepaalt volledig zelf je budget dat je ten allen tijde kan aanpassen of stopzetten. Je kan dit uiteraard het hele jaar door doen maar je kan ook gebruiken maken van specifieke periodes die relevant zijn voor jouw product of dienst.

Zin gekregen om hiermee aan de slag te gaan? Contacteer me voor meer info of hulp bij het opzetten van je eerste retargeting campagne.

 

Reacties mogelijk gemaakt door CComment