Wat is Google Ads?

Google Ads is de advertentietool van Google. Dat betekent dat je advertenties op Google plaatst op de trefwoorden die voor jou belangrijk zijn. Je betaalt enkel wanneer iemand op je advertentie klikt, waarna die persoon terecht komt op jouw website. Je verhoogt daardoor ook op korte termijn het aantal bezoekers op je website waardoor je ook in de organische zoekresultaten beter zal gaan scoren.

flow google

 

Voordelen van Google Ads

adwords voordelen

Google Ads heeft als advertentietool heel wat voordelen:

  • Je bereikt steeds de juiste doelgroep. Jij bepaalt immers op welk trefwoord en in welke regio je gevonden wil worden.
  • Je bereikt potentiële klanten op het juiste moment. Iemand die op Google jouw trefwoord ingeeft en op je Google advertentie klikt, is op dat moment immers ook werkelijk op zoek naar jouw dienst of product.
  • Je verhoogt het succes van je website. Bezoekers die via Google advertenties op je website terecht komen, hebben al interesse in jouw bedrijf waardoor het makkelijker wordt om ze om te zetten in leads of klanten.
  • Je bereik krijgt een enorme boost. Meer dan 90% van de internetgebruikers gebruikt regelmatig Google, meer dan 30% daarvan klikt door via Google advertenties.
  • Je hebt volledige controle. Jij bepaalt hoeveel budget je besteed, op welke trefwoorden je wel of juist niet gevonden wil worden, in welke regio je wil getoond worden enz. Bovendien weet je dankzij uitgebreide statistieken steeds wat wel en niet werkt zodat je constant kan bijsturen.

Werkt reclame op Google voor iedereen?

Bijna elk bedrijf zal zijn resultaten kunnen verbeteren met Google Ads. Afhankelijk van je aanbod zijn er verschillende manieren om campagnes in te zetten:

  • Google tekstadvertenties zijn voor de meeste bedrijven geschikt om hun producten of diensten te promoten.
  • Heb je een webshop dan kan je via Google shopping inzetten op meer verkoop.
  • Display-advertenties zijn dan weer uitermate geschikt om via beeld of video te werken aan je naamsbekendheid.

Toch is Google Ads niet voor elk bedrijf de sleutel tot succes.
Met deze twee eenvoudige vragen kom je er achter of Google Ads geschikt is voor jouw aanbod:

  • Zoeken jouw prospecten via Google naar jouw dienst of product?
  • Maken je concurrenten gebruik van Google Ads? (Typ gewoon je trefwoorden in bij Google en zie of er advertenties verschijnen.)

Kan je op bovenstaande vragen ja antwoorden, dan is de kans groot dat jij ook mooie resultaten kan halen via Google Ads.

Nog niet overtuigd? We beschikken over een aantal tools om na te gaan hoeveel zoekopdrachten er maandelijks zijn op jouw belangrijkste trefwoorden en wat de gemiddelde kosten per klik zijn. Op basis daarvan geven we altijd een eerlijk advies over wat Google Ads voor jou kan betekenen.

Het belang van een goede website

Helaas besteden veel Google Ads specialisten weinig of geen tijd aan de website achter de campagne.
Nochtans staat de kwaliteit van je website in nauw verband met de resultaten. De persoon die jouw advertentie aanklikt komt immers terecht op je website of juister nog, op een landingspagina die aansluit bij het onderwerp van je advertentie.
Die pagina zal de bezoeker moeten overtuigen om de volgende stap te nemen, je product of dienst te kopen, contact met je op te nemen of een offerte te vragen. Is je pagina niet overtuigend genoeg of slecht gestructureerd dan zal je bezoeker snel weer afhaken en op zoek gaan naar een andere leverancier.
Bovendien speelt de waarde van je landingspagina ook een rol in de kwaliteitsscore die Google aan je advertenties geeft. Hoe beter je pagina, hoe hoger je kwaliteitsscore waardoor Google Ads je beter en vaker gaat tonen en je minder betaalt per klik.
Omdat we willen dat je echt het maximum resultaat haalt uit je Google Ads campagne, gaan we dus ook steeds je landingspagina's analyseren en indien nodig optimaliseren.

Starten met Google Ads, hoe gaat het in zijn werk?

Tijdens een eerste bespreking leer ik graag zo veel mogelijk over jouw bedrijf. Welke diensten of producten bieden jullie aan, wie behoort er tot jullie doelgroep en welke productgroepen wil je graag een boost geven.

Daarna gaan we aan de slag met een trefwoordenonderzoek. Welke zoekwoorden passen bij je aanbod en welke trefwoorden gebruiken je potentiële klanten op Google. Hier ligt de basis van je Google Ads campagne, de gebruikte zoektermen moeten immers zo goed mogelijk aansluiten bij de website en bij jullie prospect.

 

adwords structuur


Vervolgens maken we verschillende advertentiesets aan op basis van de productgroepen en creëren we per groep een aantal advertenties. Daarbij houden we rekening met de gekozen trefwoorden en zorgen we ervoor dat geïnteresseerden op de juiste landingspagina van de website terecht komen. In deze fase wordt je Google Ads campagne opgestart.

Eens je campagne gestart is, kunnen we aan de hand van de statistieken de prestaties van je advertenties constant evalueren en bijsturen. Die optimalisatie zorgt er voor dat je steeds een goede positie behoudt in de zoekresultaten zodat je steeds het maximum aantal kliks krijgt.
Zijn er nieuwe functionaliteiten binnen Google Ads dan bekijken we of en hoe we die kunnen inzetten voor jouw bedrijf.
Maandelijks ontvang je een rapport met gedetailleerde resultaten van jouw campagne én we zitten regelmatig samen om te bespreken of er aanpassingen nodig zijn in functie van het budget of veranderingen binnen het bedrijf.

Je Google Ads account starten

Een veelgestelde vraag is wat een Google Ads campagne nu eigenlijk kost.
Het maandelijkse advertentietegoed bepaal je uiteraard volledig zelf. Je kan starten met 150€ en (al dan niet) langzaam opbouwen op basis van de resultaten. Maar je kan net zo goed starten met 1000€/per maand, afhankelijk van het budget dat jij wil of kan vrijmaken.
Daarnaast moet je rekening houden met een éénmalige startkost voor het opzetten van je campagne, het trefwoordenonderzoek en het optimaliseren van je landingspagina's. Een goede basis zorgt voor snelle resultaten, we besteden hier dan ook de nodige aandacht aan.
Eens je campagne goed loopt zal er maandelijks een beperkt bedrag in rekening worden gebracht voor het optimaliseren van je campagne. Die optimalisatie houdt het volgende in:

  • Regelmatige opvolging en controle
  • Controle kwaliteit van de zoekwoorden en optimalisatie.
  • Controle van de prijs per zoekwoord en eventuele aanpassingen in functie van de concurrentie
  • Controle advertenties, de advertenties die het minst goed lopen worden aangepast om betere resultaten te
    krijgen.
  • Opvolgen van nieuwe functies en updates zodat je advertenties mee evolueren.
  • Maandelijkse rapportage waarin je perfect de resultaten van je campagne kan opvolgen.

Het zijn echt niet alleen de grote bedrijven die adverteren op Google. Ook met kleine budgetten kan je via reclame op Google geweldige resultaten behalen. Stel dat je 300 Euro per maand kan besteden aan advertentiebudget en je haalt daar een omzet uit van 3300€, dan heeft elke geïnvesteerde Euro 11 Euro opgebracht, waar vind je nog zo'n rendement :-)!
Wil je graag weten hoe ik aan dat cijfer kom, klik dan hieronder op 'meer weten'.

Wil je graag een afspraak om te bespreken hoe Google Ads ook jouw omzet een boost kan geven, klik dan op 'starten met Ads' voor een vrijblijvend gesprek.

 

 AdWords jaAdWords twijfel