Voor grotere bedrijven is het maken van een marketingplan meestal vanzelfsprekend. KMO's en solopreneurs zijn daar over het algemeen minder mee bezig. Marketing wordt al snel iets dat ze tussendoor doen, als het even wat stiller is of als het aantal opdrachten dreigt stil te vallen.

Dat is jammer want een goed marketingplan geeft je heel wat voordelen:

  • Je hebt een tool die je helpt je doelstellingen te bereiken.
  • Je weet wat je moet doen om de juiste doelgroep
    doelgroep

    Een doelgroep is een specifieke groep mensen die je wil bereiken met jouw product of dienst. Het zijn de mensen die zich er het meest door aangesproken voelen. Hoe nauwkeuriger jij je doelgroep kan bepalen, hoe gemakkelijker het zal zijn om de juiste marketingacties te ondernemen.
    aan te spreken.
  • Je bouwt aan een lijst met warme leads.
  • Je zet leads sneller om in klanten.
  • Je verbetert de klantenrelaties en klantentevredenheid.
  • Je gaat efficiënter en gerichter om met je marketingbudget waardoor je uit hetzelfde budget meer resultaat haalt.
  • Je hebt een beter overzicht van je online en offline inspanningen waardoor je gerichter actie kan ondernemen.
  • Je ervaart minder ups en downs in de omzet van je bedrijf.

Het grootste voordeel van een goed marketingplan staat misschien nog niet in het lijstje hierboven en dat is: rust in je hoofd.
Je weet namelijk constant precies wat je moet doen om contact te houden met bestaande klanten én om nieuwe leads en klanten aan te trekken.

marketingplan maken

 

Schrijf reactie (0 Reacties)