"Wat is je doelgroep
doelgroep

Een doelgroep is een specifieke groep mensen die je wil bereiken met jouw product of dienst. Het zijn de mensen die zich er het meest door aangesproken voelen. Hoe nauwkeuriger jij je doelgroep kan bepalen, hoe gemakkelijker het zal zijn om de juiste marketingacties te ondernemen.
?"
Het is één van de belangrijkste vragen die ik als marketingstrateeg aan mijn klanten stel.

Je doelgroep is namelijk de hoeksteen van je marketing. Heb je die niet helder dan ben je mogelijk een Porsche aan het verkopen aan iemand die nauwelijks een tweedehands autootje kan onderhouden.

De algemene regel is: hoe specifieker je doelgroep, hoe beter.

Heb jij al een heel specifieke doelgroep, dan is dit artikel niet voor jou. Maar als jij antwoordt 'iedereen tussen 20 en 60' of 'alle bedrijven in België', dan moet je zeker verder lezen 😉.

Onderaan de pagina kan je mijn gratis template downloaden om snel een eenvoudig jouw doelgroep(en) te bepalen.

doelgroepen bepalen 01

Wat is een doelgroep?

Om het heel eenvoudig uit te leggen: jouw doelgroep, dat zijn de mensen die jouw aanbod willen en/of nodig hebben. Maw, de mensen die jouw producten of diensten willen kopen.

Toch zijn ondernemers vaak bang om een specifieke doelgroep te kiezen. Ze hebben vaak het gevoel dat die doelgroep te klein is waardoor ze niet voldoende klanten zullen hebben.

In praktijk blijkt dat de doelgroep die je bereikt altijd een pak ruimer is dan wat je voor ogen hebt.

Ik geef een voorbeeld:
Eén van mijn klanten koos tijdens ons coachingtraject voor een doelgroep van enkel vrouwelijke onderneemsters. Niet dat ze een probleem heeft met mannen maar het type klant waar ze graag mee werkt, vindt ze sneller bij vrouwen. Zowel haar aanbod als haar communicatie stemde ze dus volledig af op vrouwelijke ondernemers. Tot haar grote verrassing waren er toch mannen die reageerden en interesse toonden in haar traject. Die mannen voelden zich net zo goed aangesproken door haar toon en aanpak en behoorden dus net zo goed tot haar ideale doelgroep. Door af te stemmen op haar ideale doelgroep (vrouwelijke onderneemsters) gebruikte ze de juiste tone of voice en trok ze de juiste mensen aan, ook mannen.

Je doelgroep scherp stellen helpt je dus vooral met het bepalen van je aanbod en je tone of voice. Daardoor voelt jouw ideale klant zich echt aangesproken. Is je doelgroep te algemeen en praat je zowat tegen iedereen, dan is de kans groot dat helemaal niemand zich aangesproken voelt.

Voordelen van een scherpe doelgroep

Een helder beeld van je doelgroep levert je belangrijke voordelen op. Hieronder alvast de belangrijkste:

  • Effectievere communicatie. Met de juiste doelgroep voor ogen, heb je sneller de juiste tone of voice te pakken. Daardoor voelt je ideale klant zich sneller aangesproken.

  • Hogere betrokkenheid van je doelgroep. Kijk maar naar merken zoals Apple en Starbucks. Daar gaat het over meer dan het product, het gaat over lifestyle en emotionele betrokkenheid bij het merk.

  • Meer inzicht in je aanbod: Hoe beter je je doelgroep kent, hoe meer inzicht je krijgt in welke producten of diensten je kan aanbieden om die klant echt te helpen.

  • Effectievere advertising: Online advertising maakt vaak gebruik van doelgroepen en interesses. Hoe meer kennis je hebt van je doelgroep, hoe gemakkelijker het wordt om de juiste instellingen te kiezen.

  • Kostenefficiënt werken: Met je doelgroep duidelijk voor ogen zet je je budget slimmer in en haal je meer resultaat uit hetzelfde budget

doelgroepen bepalen 02

Je doelgroep bepalen, hoe werkt dat?

Een scherpe doelgroep bepalen vraagt wat denkwerk en vaak gaat het vlotter met een sparringpartner die er ervaring mee heeft. Wil je er alvast zelf mee aan de slag, dan help ik je met onderstaande stappen op weg:

De basis van je doelgroepomschrijving

  1. Welk probleem los je op?
    Maak een lijst van de problemen, vragen of verlangens die je oplost voor je klanten.

  2. Voor wie heeft jouw aanbod de grootste waarde?
    Start met eenvoudige kenmerken zoals gender, leeftijd, regio, opleiding en functie. Denk daarna ook aan bv de gezinssituatie, levensfase, hobby's, beïnvloedingen, normen en waarden, enz. Besteed hier echt tijd aan en maak een lange lijst.

  3. Met wie werk jij graag?
    Misschien zijn er specifieke kenmerken die jij belangrijk vindt? Denk aan social engagement of milieubewustzijn. Of misschien vind jij het belangrijk dat een klant openminded of aktiegericht is? Misschien hou je niet van twijfelaars of mensen met een negatieve instelling? Durf het gewoon op te schrijven, het zal je helpen een scherper beeld te krijgen van je ideale doelgroep.

  4. Welke doelgroep is bereid te betalen voor je aanbod?
    Richt je op mensen met een bepaald inkomen of op bedrijven met een bepaalde omzet?
    Hoe dringend is hun probleem? Is je aanbod een nice to have of een need to have?

  5. Wat is de motivatie van je klant?
    Wat wil je klant bereiken?
    Waarom is jouw aanbod of oplossing belangrijk voor je klant? En hoe belangrijk is het?

  6. Wat zijn hun voornaamste zorgen of angsten?
    Waar zijn ze bang voor, waar maken ze zich zorgen over?
    Wat gebeurt er als ze niets doen en hun situatie onveranderd blijft?

  7. Welke bezwaren hebben ze?
    Welke redenen hebben ze om niet op jouw aanbod in te gaan? Dat kan bv prijs zijn maar ook gebrek aan tijd of gebrek aan technische kennis.

Subgroepen maken

Heb je bovenstaande lijst gemaakt dan heb je al een mooi beeld van jouw ideale doelgroep. Heb je verschillende producten of diensten dan kan je hierin waarschijnlijk een aantal subgroepen onderscheiden.

Leeftijd kan bv een subgroep zijn en zal mogelijk vragen om een ander aanbod en/of een andere tone of voice.
Of misschien heb je een aanbod voor particulieren en een aanbod voor professionelen, ook dan heb je twee subgroepen.

Probeer wel elke subgroep specifiek te houden zodat je niet terug 'iedereen' gaat aanspreken. Als klein bedrijf wil je ook geen 10 subgroepen opvolgen, daar heb je een heel marketingteam voor nodig!

Hou het simpel, beperk het aantal subgroepen en wees vooral niet bang om specifiek te zijn.

doelgroepen bepalen 04

Je doelgroep helemaal helder

Om je doelgroep nog helderder te krijgen, is het goed enkele extra vragen te stellen. Hieronder alvast wat voorbeelden, maar vul gerust aan met vragen die relevant zijn voor jouw aanbod.

  • Hoe generiek of specialistisch is de behoefte van je klant?

  • Hoe dringend is hun behoefte aan jouw oplossing?

  • Hoe groot is hun kennis van jouw dienst of product? Is er al een bepaalde weerstand of vooroordeel?

  • Welke associaties heeft de klant bij je aanbod?

  • Hoe groot is hun bereidheid tot verandering?

  • Hebben ze de (technische / digitale / ... ) kennis om met jouw aanbod resultaat te halen?

  • ....

Communicatie en online gedrag

Is je doelgroep helder dan wordt het ook gemakkelijker om te bepalen hoe je die groep best kan bereiken. Maw, je wil weten via welke kanalen je klanten informatie zoeken, hoe je hen kan bereiken en hoe je in gesprek kan gaan.

Vragen die je op weg helpen:

  • Waar zoeken ze informatie of oplossingen?

  • Op welke online kanalen zijn ze aanwezig?

  • Gaan ze via Google op zoek naar jouw aanbod?

  • Bezoeken ze regelmatig beurzen of events?

  • Zijn er bepaalde magazines of vakbladen om je doelgroep te bereiken?

  • ...

Maak het persoonlijk

Tijdens mijn workshops merk ik dat het voor ondernemers vaak moeilijk blijft om een heel specifiek beeld te creëren van de ideale klant.

Vind jij je doelgroep bepalen nog steeds lastig? Probeer het dan eens als volgt:

  • Kijk eens naar je huidige klanten. Met wie werk jij nu al heel graag? Van wie wordt jij blij en welke klant is supertevreden van jouw producten of diensten? Wie haalt fantastische resultaten met jouw trajecten? Schrijf een paar namen op.

  • Kies uit die namen één klant en schrijf zijn of haar naam op.

  • Vul nu alle kenmerken aan en gebruik daarvoor de werkelijke gegevens van die klant.
    Gender, leeftijd, opleiding, functie, gezinssituatie, enz.
    Wat was de motivatie van die klant om te starten?
    Wat was zijn grootste angst of bezorgdheid?
    Welk bezwaar was er bij de start?

    Ga het hele lijstje af en vul alles in wat je weet van die specifieke klant. Ook de communicatie en online gedrag.

  • Heb je alles ingevuld, dan heb je waarschijnlijk je ideale doelgroep op papier gezet, op basis van die ene klant. Fantastisch toch?

  • Plak er nog een fotootje bij van die klant om je persona helemaal af te werken.

Ga je volgende keer een blog
blog

Een blog of weblog is een online dag- of logboek dat op regelmatige basis door de blogger (schrijver) geactualiseerd wordt. Het kan ook een nieuwtjes platform zijn op een website. Blogs worden meestal chronologisch gepost, met het meest recente artikel bovenaan. Er kunnen in een blog behalve tekst ook afbeeldingen of video’s voorkomen. Afhankelijk van de schrijver en het onderwerp kan een blog tot duizenden bezoekers per dag hebben.
of post schrijven, schrijf dan met deze klant in gedachte. Ik leg soms echt de foto naast mij om de juiste tone-of-voice gemakkelijker te bewaren.

doelgroepen bepalen 03

Contentcreatie

Met een heldere doelgroep voor ogen wordt contentcreatie een pak eenvoudiger. Je weet immers perfect wie je wil aanspreken en welke tone of voice daarvoor nodig is. Op dit punt gekomen kan je een lijst maken van content die aansluit bij je doelgroep:

  • Welke onderwerpen interesseren je doelgroep?

  • Wat zijn de behoeftes van je doelgroep?

  • Welke vragen / problemen kan jij oplossen?

  • Waar zitten de pijnpunten?

  • Welke bezwaren moet je weerleggen?

Ga ook kijken welk type content bij je doelgroep past. Lezen ze graag (blog)artikelen of kan je ze beter bereiken via video of podcast?

Welk type content past bij de kanalen die je doelgroep gebruikt?

Analyseren en optimaliseren

Marketing is altijd 'a work in progress'. Alles is altijd in beweging, jij groeit en verandert maar ook jouw doelgroep evolueert. Regelmatig je doelgroep evalueren is dus een noodzaak.

Verzamel gegevens, evalueer trends en, niet onbelangrijk, meet de resultaten van je marketingsinspanningen. Zelfs al heb je al jaren fantastische resultaten met Facebook advertenties, het is altijd mogelijk dat morgen jouw doelgroep minder gebruik maakt van dat kanaal en dat je hen op een ander kanaal moet aanspreken.

Meet ook de tevredenheid van je klanten. Wat vinden klanten van je product of dienst en hoe kan jij verbeteringen aanbrengen? Op die manier hou je ook de veranderende behoeftes van je klanten in het oog en kan je mee evolueren.

Nokia heeft ooit zijn leidende marktpositie verloren door niet voldoende mee te evolueren. Je herinnert je vast nog wel hoe snel dat ging.

Ikea daarentegen heeft jarenlang papieren catalogussen verdeeld en had lang geen webshop. Die papieren catalogus is ondertussen verleden tijd en de webshop is er gekomen.

Conclusie

Ik ben dit artikel gestart met 'je doelgroep' is de hoeksteen van je marketing' en daar wil ik ook graag dit artikel mee beëindigen.

Is het opstellen van je doelgroep eenvoudig? Voor de meeste ondernemers niet.
Maar ik beloof je dat het een gigantische effect heeft op hoe je omgaat me je marketing.

 

Hulp nodig?

Met mijn gratis template help ik je stap voor stap bij het bepalen van jouw doelgroep.

 

Gratis template doelgroepen bepalen

Laat hieronder je naam en e-mail achter en je ontvangt de gratis checklist zo dadelijk in je mailbox.


 

Samen aan de slag

Benieuwd hoe je met mij kan samenwerken om jouw marketing naar een hoger level te tillen? Je lees er alles over op marketingimpact.be.



Reacties mogelijk gemaakt door CComment