google analytics

Wat is Google Analytics?

Google Analytics is een gratis tool van Google waarmee je een hoop gegevens kan verzamelen over je websitebezoekers. Deze tool zou op elke website moeten geïnstalleerd zijn. Te vaak kom ik nog ondernemers tegen die niet eens kunnen controleren hoeveel bezoekers hun website maandelijks heeft. Maar als je zelfs dat niet weet, hoe kan je dan van je website een krachtig werkinstrument maken waar je constant nieuwe prospecten mee bereikt?

Door Google Analytics te installeren, krijg je toegang tot alle gegevens die je nodig hebt om je website constant te verbeteren en je marketinginspanningen te meten.

 

De webstatistieken van Google Analytics leveren je onwaarschijnlijk veel data waarmee je een beter inzicht krijgt in je bezoekers.
Welke gegevens kan je zoal vinden?

  • Hoeveel bezoekers je website heeft
  • Of je bezoekers mannen of vrouwen zijn en in welke leeftijdscategorie ze zitten
  • Uit welke regio je bezoekers afkomstig zijn
  • Via welke kanalen bezoekers op je website komen
  • Welke pagina's veel bekeken worden en welke juist niet
  • Welke acties bezoekers op je website ondernemen
  • Op welke pagina mensen je website verlaten
  • ....

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van wat je kan vinden in Google analytics. Ik zou gemakkelijk een lijst van 100 punten kunnen maken, maar daar heb je natuurlijk niet zo veel aan.

Dat wil trouwens niet zeggen dat je constant al die informatie moet opvolgen. Afhankelijk van jouw bedrijf, je dienst, product en doelen, selecteer je een aantal gegevens die relevant zijn en die je helpen je marketinginspanningen te evalueren.


Google Analytics als eye-opener!

Zonder de statistieken van Google Analytics is het eigenlijk koffiedik kijken als het over je website en online marketingonline marketing

Dit is het verkopen van producten of diensten via digitale weg. Het is daarbij belangrijk om met de juiste strategieën de exacte doelgroep tot kopen te laten overgaan. De basis van online marketing is een grondig onderzoek en analyse zodat de juiste marketing strategieën gebruikt wordt.
gaat.

Zo heb ik ooit een ondernemer horen zeggen dat zijn website nauwelijks bezoekers trok. Die conclusie trok hij louter uit het feit dat hij geen nieuwe klanten kreeg via zijn website. Na controle van de statistieken kon ik hem vertellen dat hij toch meer dan 1000 bezoekers per maand had op zijn website. Het probleem was dus niet het gebrek aan bezoekers maar wel een slechte inrichting van de website waardoor die geen resultaten boekte.  Door vervolgens dieper in de statistieken te duiken en een aantal wijzigingen door te voeren, werd het mogelijk om op relatief korte termijn van de website een echt marketinginstrument te maken.

Van een andere ondernemer kreeg ik te horen dat er helemaal geen noodzaak was om aan SEO
SEO

Dit staat voor Search Engine Optimization of zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands. Het is een verzameling van technieken die een website kunnen verbeteren waardoor hij makkelijker gevonden wordt in Google.

te doen, de website trok immers al heel veel bezoekers, er was alleen te weinig conversieconversie

Conversie in online marketing wordt meestal uitgedrukt in percentage en gaat over het behalen van een bepaald vooropgesteld doel.
Een mogelijk doel is bv dat bezoekers van je website zich inschrijven op je nieuwsbrief. Telkens wanneer een bezoeker die actie uitvoert, spreken we van een conversie. In dit geval betekent een conversiepercentage van 5% dat 5 op 100 bezoekers zich inschrijfven op je nieuwsbrief.
. Uit Google Analytics kon ik echter afleiden dat hij inderdaad een zeer mooi aantal bezoekers had, maar helaas kwam ongeveer 75% uit Amerika, terwijl de onderneming enkel actief is in Vlaanderen.

Dit zijn slechts enkele voorbeelden, maar ik denk dat het al duidelijk is hoe Google Analytics je kan helpen om een duidelijk beeld te krijgen van wat er op je website gebeurt.

google analytics marketing

Doelen en conversies meten via Analytics

Een ander voordeel van Google Analytics is dat je er doelen en conversies mee kan meten. Een conversie kan uiteraard een aankoop zijn in je webshop maar kan ook het behalen zijn van een welbepaald doel, zoals het downloaden van je e-book
e-book

Een e-book is een digitaal boek en kan een gedigitaliseerde versie van een bestaand boek zijn of een nieuw geschreven boek dat niet in papiervorm verschijnt. E-books worden op een e-reader gelezen, maar ook op gewone computerschermen, tablets of smartphones, afhankelijk van het bestandsformaat.

of het inschrijven op je nieuwsbrief. In Google Analytics kan je die doelen instellen, zodat je op elk moment heel gemakkelijk een overzicht kan bekijken van het aantal behaalde doelen.

Bovendien kan je ook analyseren hoe je die doelen behaalt hebt. Dat is best belangrijk als je bv een mooi budget hebt geïnvesteerd in online advertenties of als je bv veel inspanningen levert om het bereik van je Facebook pagina te vergroten.
Dankzij Analytics kan je constant meten of je inspanningen renderen en waar je eventueel aanpassingen moet doen.


Alternatieven voor Google Analytics

Natuurlijk zijn er alternatieven voor Google Analytics maar eerlijk gezegd heb ik nog nooit een tool gezien die zoveel informatie geeft. Ook de tools die bv standaard in WordPress zitten, zijn echt geen volwaardig alternatief.
Bovendien is Analytics volledig gratis, dus waarom zou je er geen gebruik van maken?


Hoe ga je van start met Google Analytics?

Het installeren van Google helemaal niet zo ingewikkeld. Via analytics.google.com meld je je aan met je Google account. Daar kan je een account aanmaken en de tracking code genereren. Die tracking code installeer je vervolgens op je website. Maak je gebruik van een CMS-systeem zoals WordPress, dan maak je best gebruik van een plugin om de code gemakkelijk toe te voegen aan alle pagina’s.

Wil je ook andere tags beheren, zoals die van Google Ads
Google Ads

Google Ads is een advertentieprogramma van Google waarmee je een advertentie kan plaatsen in de zoekresultaten van Google. Die wordt getoond op basis van zoekwoorden die ingebracht worden. Je herkent de Ads aan het woordje “advertentie” en ze verschijnen zowel bovenaan als onderaan de organische (of onbetaalde) zoekresultaten.

of de Facebook pixel, dan maak je beter gebruik van de Google Tag Manager. Met deze tool kan je eenvoudig verschillende tags beheren zonder de broncode van je website te wijzigen. Ook de Tag manager is een gratis tool van Google en kan je vinden op tagmanager.google.com. Maak een account aan en en voeg de containercode toe aan je website. Vervolgen kan je verschillende tools en platformen implementeren, je kan specifieke gebeurtenissen instellen, tags toevoegen voor remarketing, enz.

De tool is niet de meest eenvoudige dus een expert inschakelen is de beste optie.


Conclusie

Google analytics en aansluitend de tag manager zijn van onschatbare waarde voor elke ondernemer die resultaat wil halen met zijn website en marketing.

Door gebruik te maken van Google Analytics krijg je diepgaande inzichten in het gedrag van je websitebezoeker, de prestaties van je marketingcampagnes en de effectiviteit van je strategieën.

Met de tag Manager kan je dan weer makkelijk verschillende trackingcodes beheren.

Het implementeren van Google Analytics en Google Tag Manager zou dan ook een prioriteit moeten zijn voor elk bedrijf dat serieus aan de slag wil met marketing.


Over mij

Als marketingstrateeg is het mijn doel om KMO’s en solopreneurs te helpen betere resultaten te halen via online kanalen, hun online zichtbaarheid te verhogen, meer leads te genereren en meer grip te krijgen op het behalen van hun doelen.

Ben jij in de fase dat je bedrijf best goed loopt en ben je klaar om de volgende stap te nemen als ondernemer?

Met mijn Gratis-Boost-je-MarketingScan kom je er in enkele minuten achter waar jou groeikansen liggen!

Start hier de Gratis-Scan en ontvang onmiddellijk jouw persoonlijk rapport.

Benieuwd naar mijn werkwijze? Hier ontdek je meer over mij en over hoe je met mij kan samenwerken.

Reacties mogelijk gemaakt door CComment