Laat ons eerlijk zijn, webformulieren zijn vaak een bron van ergernis, te lang of onduidelijk of er worden gegevens gevraagd die je niet onmiddellijk bij de hand hebt.... Iedereen heeft het waarschijnlijk al wel eens opgegeven en een bestelling niet geplaatst omdat het formulier echt niet gebruiksvriendelijk was.

 

toetsenbord help

 

Wat kan je dan doen om het bestelformulier op je eigen webshop of bestelpagina wel gemakkelijk te maken voor de gebruiker?


Hierbij geef ik je alvast 15 basistips mee:

  1. Vraag niet meer gegevens dan nodig voor de bestelling. Eventueel kan je achteraf nog vragen aan je klant om zijn account gegevens aan te vullen zodat je hem een betere service kan verlenen.
  2. Vraag eerst de gemakkelijkste gegevens, zoals naam, adres, e-mail. Verschuif de privacygevoelige of lastige gegevens naar een tweede stap. Wie al gestart is, zal immers minder snel afhaken.
  3. Maak duidelijke veldnamen die geen vragen oproepen.
  4. Geef, indien mogelijk, de keuze tussen een account aanmaken of een snelle bestelling plaatsen zonder account aan te maken.
  5. Laat duidelijk zien uit hoeveel stappen het bestelproces bestaat. De beste methode is bovenaan een balk te tonen waar de klant op elk moment kan zien in welke fase van het bestelproces hij zich bevindt.
  6. Zijn er speciale gegevens nodig, bv. een klantennummer, laat dat dan duidelijk op voorhand weten.
  7. Laat bij de start duidelijk weten wat de betaalmogelijkheden zijn.
  8. Indien er iets geprint moet worden, geef dat dan duidelijk op voorhand aan en voorzie een 'print-later' knop, waarbij bv een pdf wordt doorgestuurd naar een e-mailadres.
  9. Toon constant je telefoonnummer, dat geeft vertrouwen.
  10. Vertel duidelijk wat er gebeurt nadat de bestelling geplaatst werd. Wanneer mag de klant zijn bestelling verwachten? Kan hij nog annuleren of de bestelling terugsturen? Hoe kan hij een factuur bekomen? Krijgt hij een garantie(bewijs)? …. Geef al deze informatie telkens op de plaats waar die relevant is.
  11. Opgepast met foutmeldingen in het formulier! Blijf vriendelijk en gebruik eerder omschrijvingen als 'controleer aub uw e-mailadres' in plaats van 'uw e-mailadres is fout'.
  12. Gebruik alleen help-teksten als het echt nodig is en maak ze kort en duidelijk.
  13. Vergeet de bedankpagina niet. Bedank de klant steeds voor zijn bestelling en laat nog even weten wat er nu gebeurt, bv. u ontvangt zo dadelijk uw bevestiging via e-mail.
  14. Stuur steeds een bevestigingsmail waarin de belangrijkste info herhaald wordt.
  15. Een bestelproces moet snel werken, controleer de laadtijd
    laadtijd

    Dit is de snelheid waarmee een website geladen wordt. Laadt je website te traag, dan haken je bezoekers af en gaan op zoek naar een ander site. Ook Google weet dit waardoor de laadsnelheid ook een belangrijke rankingfactor is. Controleer dus regelmatig de snelheid van je website en onderneem actie wanneer je belangrijke vertragingen opmerkt.
    van je pagina's via Google analytics en Google pagespeed-tool.

 

Lees hier mijn artikel met 10 tips voor een succesvolle webshop!

Hulp nodig bij het optimaliseren van uw webshop of bestelproces? Contacteer ons voor een vrijblijvende afspraak.

Reacties mogelijk gemaakt door CComment