wereldkaart

Afhankelijk van je bedrijf is het zeer goed mogelijk dat het niet volstaat je website in 1 taal aan te bieden. In België zal het al snel noodzakelijk zijn je site zowel in Nederlands als Frans aan te bieden. Voor internationale bedrijven zal een Engelse versie onvermijdelijk zijn.

Maar waar moet je nu eigenlijk op letten als je je site in meerdere talen wil aanbieden ?

 

12 Tips voor een meertalige website:

  • Maak geen gebruik van Google Translate om je teksten (automatisch) te laten vertalen. Google Translate kan dan wel een zeer handige tool zijn, helaas is de kwaliteit van de vertalingen nog steeds ondermaats. Staat je website vol fouten en rare zinsconstructies dan kom je al snel onprofessioneel over op de bezoeker.

  • Gebruik geen automatische vertaalplugin, er wordt geen nieuwe content gecreëerd wat slecht is voor je vindbaarheid in zoekmachines.

  • Laat je teksten vertalen door een professionele vertaler, hij zal de gevoeligheden van de taal ook kennen waardoor je bezoeker op de correcte manier wordt aangesproken.

  • Herbekijk je zoekwoorden in de verschillende talen. Mogelijk kan een zoekwoord dat het prima doet in het Nederlands niet aanslaan in een andere taal en dan heeft dit een negatieve invloed op je ranking in de zoekresultaten.

  • Maak gebruik van een vertaler die rekening houdt met SEO
    SEO

    Dit staat voor Search Engine Optimization of zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands. Het is een verzameling van technieken die een website kunnen verbeteren waardoor hij makkelijker gevonden wordt in Google.

    -regels
    of geef hem duidelijke instructies mee.

  • Gebruik eventueel verschillende domeinnamen. De extensieextensie

    Een extensie kan verschillende betekenissen hebben.
    1. domeinextensies: hier gaat het over de letters die na het laatste punt komen in de domeinnaam. Bv .be voor België of .nl voor Nederland
    2. documentextensie: geeft aan wat voor soort bestand het is. Bv. .pdf of .docx
    3. Google Ads extensies: zijn extensies die als doel hebben je advertentie te ondersteunen
    van je domeinnaam
    domeinnaam

    Een domeinnaam is de omschrijving van een IP-adres en is meestal opgebouwd uit een subdomein (www), de eigenlijke naam (domein) en de extensie (.be). De keuze van een domeinnaam is belangrijk en kan zowel een trefwoord bevatten als bv de naam van je bedrijf. Kies steeds een domeinnaam die gemakkelijk te onthouden is en goed leesbaar is.
    geeft ook aan waar je bedrijf actief is. Gebruik je .be dan zal niet alleen je bezoeker maar ook Google er van uit gaan dat jij vooral actief bent in België. Zo kan je bv de extensies aankopen van je voornaamste doellanden en/of een .com domeinnaam om aan te geven dat je internationaal werkt. Zelfs met verschillende domeinnamen kan je gebruik maken van slechts 1 hostinghosting

    Webhosting is een dienst waarbij webruimte ter beschikking wordt gesteld zodat je website online kan getoond worden.
    . Je koppelt je hosting dan aan je belangrijkste domeinnaam en laat de andere domeinnamen automatisch doorverwijzen.

  • Is de inhoud van je website in alle talen volledig hetzelfde, zorg er dan voor dat de bezoeker op een eenvoudige manier van taal kan wisselen. Zet de taalwisselaar bij voorkeur rechts bovenaan waar je bezoeker het verwacht en vermijd vlaggetjes. Gebruik de eenvoudige omschrijvingen zoals Nl-Fr-E, die zijn voor iedereen duidelijk.

  • Is de inhoud van je website verschillend per taal of per land, bv omdat prijzen of promoties anders zijn, geef de bezoeker dan bij het binnenkomen op je website een duidelijke landkeuze zodat hij niet met foute informatie of valuta wordt geconfronteerd. Laat in dit geval eventueel ook de teksten per land nalezen, denk maar aan de verschillen tussen Amerikaans Engels en Engels Engels.

  • Geef ook correctie metadata in, aangepast aan de verschillende talen. Geef je geen metadata in dan zal Google in jouw plaats beslissen welke tekst getoond wordt en dat wil je liever niet.
  • Kijk ook even kritisch naar de afbeeldingen op je website. Afbeeldingen hebben vaak de functie om herkenbaarheid op te roepen. Rijden de auto's aan de juiste kant van de weg? Zijn de landschappen herkenbaar? Zijn de mensen van de juiste origine?

  • Vergeet ook niet de verschillende plug-ins te controleren, denk daarbij aan Google Maps, sociale media, reservatiemodules, enz.

  • Je zal er waarschijnlijk wel aan denken de teksten in je formulier te vertalen maar zijn ook eventuele foutmeldingen en bevestigingen vertaald?

  • Controleer ook of het gebruikte lettertype in alle talen goed werkt, sommige talen maken veelvuldig gebruik van accenten en/of tekens en dan is het belangrijk dat die allemaal goed weergegeven worden.

Hoeveel talen heb je echt nodig op je website?

Overweeg op voorhand zeer goed welke talen je écht nodig hebt. Hoe meer talen je wil aanbieden hoe groter ook de kosten van je website zullen zijn. Je website zal immers veel uitgebreider worden en je moet ook de kosten rekenen van de vertalingen en het inbrengen van al die teksten. Bovendien zal ook het updaten van je website een tijdrovende klus worden. Wil je regelmatig een nieuw bericht of promotie op je site zetten dan moet elk bericht vertaald worden en moet elke versie afzonderlijk ingebracht worden. Het is dus niet verkeerd om te overwegen of die inspanningen wel zullen renderen. Hou er wel rekening mee dat iedereen liefst een website bekijkt in zijn eigen taal en dat ook Google steeds zal proberen websites aan te reiken in de juiste taal.

Heb je nog vragen over je meertalige website, stuur ons dan een bericht, ik help je graag verder.

Reacties mogelijk gemaakt door CComment