sussesvolle emailmarketing

Email maakt ondertussen deel uit van ons dagelijks leven en is onmisbaar geworden als communicatietool. Aan de andere kant kan de nooit eindigende stroom inkomende mails ook voor heel wat stress zorgen. Een weekje verlof levert al snel honderden ongeopende berichten op en elke ochtend deleten we massaal inkomende mails, vaak over onderwerpen die ons niet interesseren en waar we niet om gevraagd hebben.

Het gevolg daarvan is dat veel ondernemers het nut van e-mailmarketing in twijfel trekken en er van uit gaan dat nieuwsbrieven niet meer werken. Maar is dat zo?

Uit onderzoek blijkt eerder dat e-mailmarketing nog steeds een zeer belangrijk onderdeel is van de marketingmix.

  • 97% van de bedrijven gebruikt e-mail om van bezoekers of prospecten klanten te maken
  • 72% van de mensen verkiest e-mail om promotionele content te ontvangen
  • 76% van de ontvangers heeft al gekocht naar aanleiding van een e-mail
  • 55% van de bedrijven haalt meer dan 10% van hun sales uit e-mailmarketin

 

De voordelen van e-mailing.

E-mailmarketing is dan misschien minder sexy dan social media, toch heeft het heel wat voordelen:

  • Dankzij je nieuwsbrief blijf je in contact met klanten en prospecten.
  • E-mailmarketing is de eenvoudigste manier om je contacten op de hoogte te houden van promoties, evenementen, nieuwe diensten of producten.
  • E-mailmarketing leent zich uitstekend om je te profileren als expert.
  • Je kan zeer snel inspelen op de actualiteit. Snel een promotie rond regenjassen omdat ze een hele week regen voorspellen, met e-mailmarketing is dat geen probleem.
  • De kostprijs van een digitale nieuwsbrief is tot 75% goedkoper dan een papieren mailing!
  • Resultaten zijn constant meetbaar. Dankzij de statistieken kan je steeds opvolgen hoe vaak je mail geopend werd, welke links werden aangeklikt, wie heeft uitgeschreven enz.
  • Je kan duizenden mails versturen en toch elke mail personaliseren. Met de juiste software kan je de ontvanger aanspreken met zijn eigen naam en enkel die informatie toesturen waarin hij geïnteresseerd is.
  • E-mailmarketing is automatiseerbaar. Denk aan welkomstmails, opvolgingsmails na aankoop, verjaardagsmails, enz.

De nadelen van e-mailmarketing

Doordat e-mailmarketing vaak misbruikt wordt door spammers heeft het een slecht imago gekregen. Het is dus belangrijk om zorgvuldig om te gaan met je e-mailcampagnes.

Hieronder de 10 belangrijkste basisregels voor het versturen van nieuwsbrieven.

10 basisregels voor waardevolle e-mailmarketing.

1. Relevantie is de basis van e-mailmarketing

De allerbelangrijkste regel is deze: de inhoud van je e-mail moet relevant zijn voor je publiek. Welke onderwerpen zijn interessant voor de ontvanger? Met welke vragen zit je doelgroep, welke problemen willen ze graag opgelost zien, welke tips helpen hen verder?

Splits je contacten op in verschillende e-mailgroepen op basis van interesses. 66% van de uitschrijvers geeft als reden dat de content niet relevant was.

Afhankelijk van de software die je gebruikt, kan je verschillende doelgroepen aanmaken door ze in verschillende lijsten te plaatsen of door tags aan te maken met interesses. Software zoals Active Campaign biedt zeer uitgebreide mogelijkheden om, volledig geautomatiseerd, bezoekers de meest relevante nieuwsbrieven te sturen.

2. Gebruik de juiste toon

Ook de manier waarop je je publiek aanspreekt is belangrijk, welke tone of voice past bij je doelgroep?
Zijn het jongeren of heb je juist een ouder publiek? Gebruik je u of jij? Moet je het zakelijk houden of kan het wat luchtiger?
Wees ook voorzichtig met vakjargon, gebruik geen woorden die je doelgroep
doelgroep

Een doelgroep is een specifieke groep mensen die je wil bereiken met jouw product of dienst. Het zijn de mensen die zich er het meest door aangesproken voelen. Hoe nauwkeuriger jij je doelgroep kan bepalen, hoe gemakkelijker het zal zijn om de juiste marketingacties te ondernemen.
niet begrijpt.

3. Een korte of lange nieuwsbrief?

Er zijn geen vaste regels om de lengte van je nieuwsbrief te bepalen maar overdrijf niet met het aantal onderwerpen.
Zet geen 10 diensten of producten in je mailcampagne, de kans is groot dat er dan helemaal niet meer geklikt wordt.

Verhalen werken vaak zeer goed. Vertel iets dat je hebt meegemaakt of vertel het verhaal van een klant en verwijs van daaruit naar een relevante dienst of product. Als de ontvanger zich herkent in jouw verhaal, zal hij gemakkelijker doorklikken om jouw aanbod te bekijken.

4. Verzorg de lay-out van je nieuwsbrief

Vaak zien we de beste resultaten bij gewone tekstmails omdat ze minder commercieel overkomen maar dat zal uiteraard niet voor elke bedrijf de beste keuze zijn.

Zijn beelden voor jou belangrijk, kies dan voor kwalitatieve beelden die de inhoud ondersteunen en houd de lay-out steeds eenvoudig, rustig en overzichtelijk met voldoende witruimte.

Vermijd schreeuwerige kleuren of het gebruik van 10 verschillende lettertypes en gebruik zeker geen kapitalen, MENSEN ERVAREN DAT ALS SCHREEUWEN.

Zorg voor een professionele opmaak, die goed getoond wordt op mobiele apparaten en aansluit bij je huisstijl.

5. Zorg voor een goede onderwerpregel.

De onderwerpregel is wat mensen doet beslissen om je nieuwsbrief wel of niet te lezen. In die paar woorden zal je dus de nieuwsgierigheid van je lezer moeten prikkelen. Hieronder geef ik je een aantal voorbeelden van onderwerpen die de aandacht trekken:

  • Speel in op het probleem, bv 'Oplossingen voor pijn veroorzaakt door reuma'
  • Gebruik een call-to-action, bv 'Bestel nu...' 'download nu gratis....'
  • Verwijs naar een lijstje: '10 tips om....' , '15 oplossingen....'
  • Gebruik woorden die altijd werken: gratis, voordeel, superprijs, korting, .....
  • Gebruik hoofdletters voor elk woord: Boek Nu en Profiteer
  • ....

6.  Link door naar je website

Vanuit je nieuwsbrief zal je meestal doorlinken naar een landingspaginalandingspagina

Dit is een pagina op je website waar de bezoeker automatisch op terecht komt (landt) na het volgen van een link, bijvoorbeeld vanuit een sociale media of vanuit Google Ads. Elke pagina kan dus een landingspagina zijn maar vaak worden er ook specifieke of tijdelijke landingspagina’s geschreven om een bepaalde dienst, een product
op je website
. Landingspagina's kunnen zowel blogartikels zijn als infopagina's, nieuwspagina's of verkooppagina's. Belangrijk is dat de stijl en content van die landingspagina beantwoordt aan de verwachtingen van je lezers. Laat hetzelfde beeld terugkomen, herhaal eventueel de titel en gebruik dezelfde kleuren en huisstijl.

Je landingspagina is een belangrijk onderdeel van je campagne dus besteed er ook de nodige aandacht aan en richt die pagina in op het behalen van je doelen.

e mailmarketing ergernis voorkomen

7. Voorkom ergernis

Wat je wil vermijden is dat de ontvanger je mail onmiddellijk delete of erger nog, zich gaat uitschrijven.
Waar hou je dan beter rekening mee:

  • Stuur je nieuwsbrieven niet naar mensen die er niet om gevraagd hebben.
  • Stuur niet enkel commerciële mails, maar geef ook info of tips waar de lezer iets aan heeft. Ga uit van de 80/20 regel.
  • Stuur je nieuwsbrieven op regelmatige basis, bv wekelijks of maandelijks. Verrassend misschien, maar onderzoek wijst uit dat er minder wordt uitgeschreven op wekelijkse nieuwsbrieven dan op nieuwsbrieven die maar 1 keer om de drie maanden worden verstuurd.

8. Hou rekening met de wetgeving.

Verstuur nooit, jamais, never, nieuwsbrieven vanuit je mailprogramma (bv outlook of mail). Zodra je een grote hoeveelheid adressen gaat aanspreken vanuit je eigen mailbox, ben je aan het spammen. Niet alleen zal je mail bij veel ontvangers in de spambox terecht komen maar bovendien riskeer je dat Telenet of Belgacom je mailaccount blokkeert.

Maak daarom steeds gebruik van een e-mail service provider. Deze online diensten zijn gespecialiseerd in het versturen van mails naar grote groepen.  Er zijn heel wat aanbieders op de markt zoals Your Mailing List Provider, Mailchimp of Active Campaign. De meeste bieden gratis startpakketten aan die zeer geschikt zijn om de software uit te testen al zijn er dan meestal wel beperkingen.

e mailmarketing GDPR privacywet

9. Voldoe aan de GDPR of privacywetgeving

Klanten mag je steeds informeren via e-mailcampagnes tot ze zich uitschrijven. Een uitschrijfknop onderaan je mail is dan ook altijd verplicht. Prospecten en leads mag je toevoegen aan je lijst als ze daar via een opt-in formulier toestemming voor gegeven hebben.

Heb je nog een oude lijst, overweeg dan om die mensen eerst opnieuw toestemming te vragen.

10. Wanneer verstuur je je nieuwsbrief?

Is je nieuwsbrief klaar om te versturen, bekijk dan wat de beste dag en het beste uur is. Er zijn een aantal basisregels maar elk bedrijf is anders, dus ga zeker testen. Heb je een grote e-maillijst, overweeg dan om die op te splitsen en verschillende tijdstippen uit te testen.

 

Misschien ook interessant voor jou:

gratis ebook id4webteksten die converteren

Heb ik je geïnspireerd met dit artikel of heb je nog vragen over e-mailmarketing, laat dan hieronder even een reactie achter. Ik beantwoord elke vraag persoonlijk, beloofd ;-)

 

 

 

 

 

Reacties mogelijk gemaakt door CComment