landingspagina

Er is al heel wat geschreven over hoe je een goede homepage maakt maar wat vaak vergeten wordt is dat niet iedereen eerst op je homepage terecht komt. Klikt iemand op je online advertentie,  blogartikel of  een link op sociale media, dan komt die vaak terecht op een landingspaginalandingspagina

Dit is een pagina op je website waar de bezoeker automatisch op terecht komt (landt) na het volgen van een link, bijvoorbeeld vanuit een sociale media of vanuit Google Ads. Elke pagina kan dus een landingspagina zijn maar vaak worden er ook specifieke of tijdelijke landingspagina’s geschreven om een bepaalde dienst, een product
over een specifieke dienst of product. De functie van dergelijke landingspagina is vaak de bezoeker te overtuigen van jouw aanbieding en er voor te zorgen dat hij actie onderneemt. Dat hoeft niet altijd een aankoop zijn maar kan ook het achterlaten zijn van een e-mailadres of contactgegevens, zodat je die klant ook actief kan contacteren.
Maar hoe krijg je die bezoekers nu zo ver dat hij inderdaad zijn gegevens achterlaat?
Hieronder geef ik je alvast 10 eenvoudige tips voor een succesvolle landingspagina met hogere conversieconversie

Conversie in online marketing wordt meestal uitgedrukt in percentage en gaat over het behalen van een bepaald vooropgesteld doel.
Een mogelijk doel is bv dat bezoekers van je website zich inschrijven op je nieuwsbrief. Telkens wanneer een bezoeker die actie uitvoert, spreken we van een conversie. In dit geval betekent een conversiepercentage van 5% dat 5 op 100 bezoekers zich inschrijfven op je nieuwsbrief.
.


1. Plaats waardevolle content

Dit is waarschijnlijk het belangrijkste onderdeel van je landingspagina. Is de inhoud van je tekst waardevol en geeft het de bezoeker de informatie waar hij naar op zoek is dan is de kans groter dat hij bereid zal zijn om bv zijn e-mailadres achter te laten.
Daarbij is het belangrijk dat jij je klant kent, dat je weet welke problemen die klant heeft en dat jij hem op je landingspagina een duidelijke aanbod doet dat hem helpt zijn probleem op te lossen.

 

2. Zet de belangrijkste informatie bovenaan

above the fold

Het deel van je webpagina dat we onmiddellijk zien zonder te moeten scrollen noemen we 'above the fold', een term die eigenlijk afkomstig is uit de krantenwereld. De informatie die je daar plaatst is het eerste wat je bezoeker te zien krijgt en moet een aantal dingen onmiddellijk duidelijk maken:

  • waarover gaat je pagina
  • wat zijn de voordelen voor de klant
  • waarom moet hij (nu) op je aanbod ingaan.

Vergeet daarbij niet gebruik te maken van grafische elementen zoals beelden, video, symbolen of infographicsinfographics

Een andere benaming voor infographic is datavisualisatie. Het is een geheel van tekst en afbeelding dat gebruikt wordt om snel en efficiënt informatie over te brengen. Die kan bestaan uit één of meerdere grafieken of schema’s in combinatie met tekst. De afbeelding is altijd een visualisatie van de tekst. Daardoor is het onmiddellijk duidelijk waar die over gaat.
om je pagina aantrekkelijker te maken.

3. Opt-in formulieren gebruiken op je landingspagina

Wil je dat bezoekers hun mailadres of contactgegevens achterlaten, overweeg dan het plaatsen van een opt-in formulier op je landingspagina. Vraag daarbij niet meer gegevens dan nodig, mensen haken vaak af als je te veel info vraagt. Vergelijk het met iemand die je net ontmoet hebt op café, die vraag je ook niet de eerste 5 minuten naar zijn telefoonnummer en adres. Vraag de info die je nodig hebt om een eerste contact te leggen en houd er rekening mee dat over het algemeen 3 tot max. 5 invulvelden het best werkt. Op onderstaand voorbeeld wordt enkel naam en e-mail gevraagd, vaak is dat voldoende.

optin


4. Overtuig je bezoeker

Komt een bezoeker voor het eerst op je website dan zal je hem moeten overtuigen van je expertise en de kwaliteit van je dienst of product. Sociale bewijskracht
Sociale bewijskracht

Telkens wanneer we de online aankoop van een product, een dienst of een vakantie laten afhangen van evaluaties die we op een site lezen, laten we ons beïnvloeden door sociale bewijskracht. Het is het oordeel van anderen die het product of dienst al hebben aangekocht.
is daarbij een zeer krachtig instrument, plaats daarom recensies van tevreden klanten bij je dienst of maak een korte video waarin je een klant aan het woord laat.
Ook urgentie en schaarste werken zeer goed om een twijfelende klant over de streep te trekken. Is je aanbieding nog maar een beperkte tijd geldig of zijn er slechts een beperkt aantal plaatsen beschikbaar dan speel je in op de angst voor verlies bij je bezoeker. Houd je daarbij wel aan de waarheid anders verlies je al snel het vertrouwen.

5. Laat je landingspagina niet doodlopen.

Je ziet het wel vaker, een pagina met goede content en interessante informatie maar onderaan de pagina stopt het gewoon. Gevolg: de bezoeker verlaat je website en gaat elders op zoek. Voorkom dit door je bezoeker steeds duidelijk te maken wat de volgende stap is die hij kan nemen. Dat kan door het plaatsen van een opt-in formulier (tip 3) of door het plaatsen van een duidelijk call-to-action
call-to-action

Een CTA kan een stuk tekst, een button of een afbeelding zijn en is steeds een korte en krachtige boodschap die de bezoeker van je website aanzet om een volgende stap te nemen. Elke pagina in je website zou moeten eindigen met een CTA die is ingesteld op het bereiken van je doelen.
in de vorm van een opvallende button. Vermijd daarbij ook keuzestress bij de bezoeker, plaats slecht één duidelijke call-to-action op je pagina zodat de volgende actie zeer duidelijk is en er geen twijfel ontstaat.

keuzestress

6. Wat als je landingspagina het eerste contact is

Wat we vaak vergeten is dat landingspagina's ook bezoekers krijgen die je homepage nog nooit gezien hebben. Ze missen dus ook je introductie. Kijk daarom ook altijd even naar je landingspagina door de bril van een eerste bezoek. Is het duidelijk wie jij bent, wat jij doet en wat de USP's zijn van jouw dienst of product?

7. Controleer de urlurl

De definitie van URL is Uniform Resource Locator. Elk item op internet heeft een eigen uniek adres in de vorm van een url waarbij de locatie op het internet wordt weergegeven. Een url kan bv zijn https://id4web.be/webdesign, waarbij verwezen wordt naar de pagina webdesign op mijn website.

van je landingspagina

Een landingspagina die gelinkt is aan een advertentie of die misschien bezocht wordt door deelnemers aan een webinarwebinar

Dit is een live online seminarie waarvoor geïnteresseerden al dan niet betalend kunnen inschrijven. Na inschrijving ontvangt de deelnemer dan een link waarmee hij op het afgesproken tijdstip kan inloggen. Deelnemen gebeurt gewoon via computer, tablet of smartphone waarbij bepaalde interactie in de vorm van polls of vragen mogelijk is. Webinars worden in sommige gevallen ook opgenomen zodat ze ook achteraf nog kunnen bekeken worden.
of evenement moet steeds een zo eenvoudig mogelijke url hebben. Bezoekers kopen zelden de eerste keer dat ze op je website komen, dus maak het ze zo gemakkelijk mogen om je terug te vinden! Hou je url dus kort, krachtig en eenvoudig en verwerk daarin eventueel nog het onderwerp. Een url als mijnwebsite.be/aanbodsept2016 zal minder aanspreken dan mijnwebsite.be/nu-scoren-in-google.

8. Boodschappen op elkaar afstemmen

Is je landingspagina gelinkt met een blogartikel of met een online advertentie zorg er dan voor dat het verband tussen beide onmiddellijk duidelijk is. Gebruik dezelfde titel en herhaal de hoofdafbeelding zodat het voor de bezoeker onmiddellijk duidelijk is dat je landingspagina aansluit op je advertentie of blog. Mensen hebben immers een bepaald verwachtingspatroon en als daar niet aan voldaan wordt, zullen ze snel weer afhaken.


9. Voorzien een bedankpagina

Heeft de bezoeker zijn mailadres of contactgegevens achtergelaten, toon hem dan een bedankpagina. Bevestig daarop zijn inschrijving of aanvraag en vertel duidelijk wat de volgende stap is. Moet hij nog iets doen, bv op een bevestigingsmail klikken, vermeld dat dan duidelijk. Neem jij contact op, vertel dan binnen welke periode je dat zal doen.
Bovendien kan je de bedankpagina nog inzetten om een bijkomend aanbod te doen of om de bezoeker te vragen zijn inschrijving te delen op sociale media. Zo kan je met je bedankpagina je resultaat nog verbeteren.

bedankpagina

10. Maak je teksten online leesbaar.

Een gedrukte tekst lezen of een tekst lezen op het scherm zijn twee totaal verschillende dingen. Om je tekst aangenaam leesbaar te maken op het scherm zal je met een aantal dingen rekening moeten houden. Ik verwijs je daarvoor graag door naar een artikel dat ik een tijd geleden schreef 'website teksten schrijven in 15 stappen', je vind daarin heel wat nuttige tips.

Heb je nog vragen over landingspagina's, aanzel dan zeker niet met te contacteren!

Andere artikelen die hiermee verwant zijn en je mogelijk interesseren:
Hoe verwerk je trefwoorden in je website?
• Krijg meer bezoekers op je website.
• Een marketingplan maken, is dat nodig?

Reacties mogelijk gemaakt door CComment