weggever

Opt-in formulieren en online marketing

Tot enkele jaren geleden waren de meeste websites niet veel meer dan een online visitekaartje maar de laatste jaren is er een gigantische online evolutie geweest. Veel bedrijven zijn aan de slag gegaan met online marketingonline marketing

Dit is het verkopen van producten of diensten via digitale weg. Het is daarbij belangrijk om met de juiste strategieën de exacte doelgroep tot kopen te laten overgaan. De basis van online marketing is een grondig onderzoek en analyse zodat de juiste marketing strategieën gebruikt wordt.
en websites worden niet langer opgezet als een visitekaartje maar als een middel om betere resultaten te halen.
Een eerste vraag die zich daarbij opdringt is welk doel je wil halen met je website.
Een aantal doelen liggen voor de hand:

 

  • online verkoop
  • inschrijvingen op evenementen, opleidingen, webinarswebinars

    Dit is een live online seminarie waarvoor geïnteresseerden al dan niet betalend kunnen inschrijven. Na inschrijving ontvangt de deelnemer dan een link waarmee hij op het afgesproken tijdstip kan inloggen. Deelnemen gebeurt gewoon via computer, tablet of smartphone waarbij bepaalde interactie in de vorm van polls of vragen mogelijk is. Webinars worden in sommige gevallen ook opgenomen zodat ze ook achteraf nog kunnen bekeken worden.
    , ....
  • reservaties
  • downloads
  • ....

Een doel dat misschien minder voor de hand ligt maar wel een zeer grote invloed kan hebben op je resultaten is het opbouwen van een e-maillijst zodat je constant een lijst ter beschikking hebt met prospecten die je kan contacteren.


Stop met koude prospectie

Koude prospectie is nooit mijn ding geweest, ik vind het moeilijk, tijdrovend en absoluut vervelend om te doen. Met een goede inrichting van je website kan je daar voorgoed verleden tijd van maken.
Wat je wil is dat bezoekers op je website hun e-mailadres achterlaten zodat je hen daarna kan contacteren. De beste manier om dit te bereiken is een weggever op je site plaatsen. Je 'geeft' je bezoeker dus iets in ruil voor hun e-mailadres.

Weggevers die je bezoeker ook echt wil

Om een goede weggever te bedenken moet je eerst zeer goed weten wie je klant is. Maak een lijstje met de problemen die je klanten ondervinden. Welke vragen worden vaak gesteld, welke problemen komen steeds terug? Maak daarna een weggever die daarbij aansluit en waarmee je prospect alvast een eerste stap kan zetten om zijn probleem op te lossen.
Ik geef een voorbeeld:
Stel dat jij je richt op mensen die gezond willen eten maar weinig tijd hebben om te koken. Jouw weggever kan dan bv een e-boek zijn met 7 gezonde recepten die je klaarmaakt op 20 minuten. Je zou die bezoeker ook gedurende 1 week dagelijks een recept kunnen mailen.

 

cadeauEen aantal mogelijke weggevers:

  • een e-boek
  • het eerste hoofdstuk van een boek
  • een audioboek
  • een download of trial versie
  • een online berekening
  • een reeks interessante e-mails
  • een challenge
  • een mini-cursus
  • een online test
  • ....

Laat je niet beperken door bovenstaand lijstje, elk bedrijf is uniek en je weggever mag dat ook zijn. Denk goed na over alle mogelijkheden, maak een lijst met alles wat in je opkomt en vraag eventueel aan een aantal klanten welke weggever hen aanspreekt, waarmee zij zouden geholpen zijn. Besteed ook genoeg tijd aan het ontwikkelen van je weggever, zorg voor een professionele uitstraling.

 

Het opt-in formulier in combinatie met je weggever

Heb je een goede weggever bedacht dan is het tijd om die op je website te plaatsen. Kies daarvoor een opvallende plaats of gebruik een een pop-uppop-up

Dit is een klein venster dat verschijnt op een pagina van een website. Vaak gebeurt dit doordat de bezoeker een bepaalde actie onderneemt. Pop-ups kunnen reclameboodschappen bevatten of de bezoeker aansporen tot call-to-action.
. Gebruik een beeld dat je weggever ondersteunt en combineer die met een prikkelende titel die de nieuwsgierigheid wekt van je bezoeker. Meestal wordt daarbij nog een button voorzien naar een pagina met meer info maar dat is geen noodzaak. Wat wel belangrijk is, is dat de bezoekers zijn mailadres moet achterlaten om jouw weggever te krijgen en daar komt het opt-in formulier op de proppen.

Een logische volgorde is deze:
stap 1: de bezoeker laat naam en mailadres achter (opt-in formulier)
stap 2: er wordt een bevestigingsmail verstuurd waarop de prospect moet klikken (zo weet je zeker dat het mailadres juist is)
stap 3: vervolgens kan hij je e-boek downloaden.
stap 4: je legt contact met deze nieuwe prospect

e mailmarketing

De volgende stap in de kennismaking

Je hebt nu die bezoeker zijn e-mailadres en je weet dat hij interesse heeft in jouw dienst of product. Wat echt fantastisch is aan een opt-in formulier is dat je een link kan opzetten met een autoresponder zodat je die nieuwe prospect automatisch een aantal mails kan toesturen. In dit stadium wil je die persoon graag overtuigen van je expertise zodat hij klant wordt. Je gaat je prospect dus niet overstelpen met commerciele aanbiedingen maar je gaat hem in een aantal mails meer informatie geven die aansluit op je weggever. In de laatste mail kan je dan een eerste aanbod doen, bv voor een persoonlijk gesprek, een opleiding of een kortingscode voor een eerste bestelling. Hou er rekening mee dat de eerste aankoop vaak voor een laag bedrag zal zijn, je nieuwe klant zal op die manier willen testen hoe goed jouw service is alvorens over te gaan naar een grotere aankoop.

Hoe installeer je een opt-in formulier en autoresponder?

Wat je nodig hebt is mailserverprovider, zoals Mailchimp of Yourmailingslistprovider. Met deze online tools kan je het hele systeem opzetten. Je maakt een formulier aan met een aantal velden, je beslist op welke lijst de prospect terecht komt, je maakt de mails aan die de autoresponder moet versturen, enz. Is alles klaar dan zal je nog een klein stukje code moeten installeren in je website en dan ben je klaar.

Hulp nodig?

Het opzetten van het volledige systeem zal wat tijd vragen, daar moeten we niet flauw over doen. Je moet eerst een goede weggever bedenken, daarna moet je die ontwikkelen en vormgeven. Je moet de weggever op je site zetten in combinatie met een opt-in formulier, je moet bepalen welke mails je na de inschrijving verstuurt, welke info je geeft, welk aanbod je doet en je moet alles opzetten in de mailserverprovider.
Bedenk wel dat je eens je daarmee klaar bent, je constant een lijst met nieuwe prospecten kan opbouwen zonder dat je er extra tijd moet voor investeren. Pas als jij vindt dat het tijd is voor bv een nieuwe weggever moet je het systeem aanpassen.

Uiteraard kan je bij ons terecht voor het opzetten van het volledige traject of een deel daarvan. We denken graag mee over een goede weggever, helpen je met de ontwikkeling en met de vormgeving en zetten het opt-in formulier en autoresponder voor je klaar.
Heb je zin hiermee van start te gaan en constant een stroom prospecten te creëren, neem dan contact op en we zitten binnenkort samen om dit te organiseren.

We gebruiken cookies op onze website om de beleving op onze website te verhogen. Daarnaast plaatsen we ook cookies van veilige en betrouwbare partners om aanbiedingen te tonen die voor jou interessant zijn. Accepteer je het plaatsen van veilige en betrouwbare cookies, ga dan verder met browsen op onze website. Privacy Policy

Reacties mogelijk gemaakt door CComment