online zichtbaarheid 1

 

Realistische verwachtingen bij de start

Uiteraard verwacht je resultaten als je start met online marketing maar zijn die verwachtingen wel realistisch?
Online marketing gaat uiteindelijk over het opbouwen van je online zichtbaarheid en dat vraagt tijd. Een eerste Facebookcampagne van enkele dagen zal geen 20 nieuwe klanten opleveren, je nieuwe website zal niet onmiddellijk hoog scoren in Google. In het begin zal je tevreden moeten zijn met kleine successen, een aantal extra likes, nieuwe adressen op je e-maillijst of een blogartikel dat vaak gedeeld wordt. Maar als je het de tijd geeft om te groeien, kan je een stabiele basis uitbouwen die je steeds nieuwe klanten oplevert.

Op welke termijn verwacht je resultaten?

Welk resultaat je haalt op welke termijn zal samenhangen met de kwaliteit van je product of dienst en hoe jij het in de markt zet. Maar onderschat ook het belang niet van je marketingstrategie.
Een goed beeld van je doelgroep ligt aan de basis. Wat hebben ze nodig, wat zijn hun problemen en hoe kan jij ze helpen? Hou er ook rekening mee dat mensen zelden kopen bij een eerste contact. Onderzoek heeft uitgewezen dat mensen gemiddeld 7 aanspreek-momenten nodig hebben alvorens ze overgaan tot een aankoop. Een like op je Facebookpagina is zo'n contactmoment en daarom ook waardevol, zelfs al heeft het je misschien nog niets opgebracht. Een goede online marketingstrategie houdt rekening met je visie en missie, je doelstellingen en je doelgroep.

De aanhouder wint

Ga je als bedrijf volop voor online marketing dan zal je na een aantal maanden ook willen evalueren. Door bij de start een aantal doelstellingen op papier te zetten, wordt het makkelijker om dit objectief te doen. Daarbij zouden de verschillende onderdelen moeten bekeken worden. Wat is de evolutie binnen de verschillende kanalen, welke reacties zijn er, wat leidt er rechtstreeks tot verkoop, enz.
Een evaluatie zou, zelfs bij tegenvallende resultaten, niet het moment mogen zijn om de handdoek in de ring te gooien, maar wel om te evalueren wat werkt, wat niet werkt en wat kan verbeterd worden.
Beslis je op zo'n moment om te stoppen dan gooi je ook de inspanningen van de voorbije maanden in de vuilnisbak. Het opbouwen van je online zichtbaarheid is een groeiproces van evaluatie en optimalisatie.

Online marketing stopt nooit

Online marketing is geen checklist die je kan afwerken binnen een bepaalde tijdsspanne, online marketing is een continue proces, waarbij je de strategie constant evalueert en bijstuurt. Eerst analyseer je welke kanalen best passen bij jouw product of dienst, daarna ga je de verschillende kanalen opzetten en laten groeien. Wil je het zelf doen, dan raad ik je aan om niet alles tegelijk op te starten. Start met het belangrijkste kanaal, leer dat echt kennen zodat je het professioneel kan gebruiken en schakel pas daarna het volgende kanaal in. Het is altijd beter om op 2 kanalen regelmatig kwaliteit te bieden dan op 5 kanalen sporadisch iets te posten.
Wil je sneller werken, zet dan een helpende hand in. Werk samen met een online marketing specialist en laat je helpen in het bepalen en opzetten van je strategie. Daarna kan je beslissen of je een opleiding wil om zelf verder aan de slag te gaan of dat je de opvolging en invulling liever extern laat. Vaak is een gedeelde inspanning de beste oplossing, jij kent jouw bedrijf als geen ander waardoor je sommige dingen sneller en beter zelf doet. Anderzijds zal een specialist veel beter op de hoogte zijn van alle mogelijkheden waardoor het vaak beter is sommige onderdelen, zoals bv adverteren, uit te besteden.

online zichtbaarheid 2

Hoeveel budget investeer je?

Heb je een budget bepaald voor je online marketing, houd er dan rekening mee dat je dat waarschijnlijk niet de eerste week zal terugverdienen. In eerste instantie zal je een band moeten opbouwen met je publiek. Toon dat jij de expert bent, geef waarde en schep vertrouwen. Geef het de kans om te groeien en je geduld zal beloond worden.

Ga je zelf aan de slag dan zal je heel wat zelf kunnen doen maar dan moet je wel tijd investeren. Je website updaten, een Facebook bedrijfspagina opzetten en berichten plaatsen, LinkedIn, Instagram, Twitter of Pinterest onderhouden, dat zijn dingen waar je zelf mee aan de slag kan.

Sommige dingen besteed je mogelijk beter uit. Denk daarbij aan het optimaliseren van je website om beter gevonden te worden in Google of het uitwerken van een e-mailstrategie.

Door betaalde advertenties in te zetten, vergroot je de kans om op korte termijn nieuwe klanten te winnen
, maar uiteraard zal je daar ook budget voor moeten vrij maken. Facebook en AdWords bieden allebei zeer uitgebreide mogelijkheden om te adverteren naar het juiste doelpubliek. Meer informatie daarover vind je in mijn artikel 'Online adverteren, kies de juiste kanalen'

Zelfs al zet je online advertenties in om op korte termijn resultaat te halen, daarnaast zal je ook op lange termijn moeten denken. Maak een planning, zet doelstellingen op en ga van start. Evalueer vervolgens regelmatig en geef niet op als de resultaten niet onmiddellijk beantwoorden aan je verwachtingen. Je laat dan immers ook de fans die je ondertussen had opgebouwd in de steek. Het zijn de volhouders die de beste resultaten halen!

ebook download 300

 

 

 

 

Download hier alvast mijn  gratis e-book
'Haal meer uit je Online Marketing in minder tijd'
,
en ontdek hoe je een waardevolle online marketingstategie uitbouwt.

 

 

 

 

 

 

 


Reacties mogelijk gemaakt door CComment