Facebook doelgroepen


Facebook advertenties kunnen enorm effectief zijn maar alles staat of valt met het bepalen van de juiste doelgroep
doelgroep

Een doelgroep is een specifieke groep mensen die je wil bereiken met jouw product of dienst. Het zijn de mensen die zich er het meest door aangesproken voelen. Hoe nauwkeuriger jij je doelgroep kan bepalen, hoe gemakkelijker het zal zijn om de juiste marketingacties te ondernemen.
. De tools die Facebook ons daarvoor geeft zijn enorm uitgebreid en in dit artikel leg ik je uit hoe je alle mogelijkheden zo effectief mogelijk inzet, zodat je het maximum uit je advertentiebudget kan halen.

 

Heb je een koude doelgroep nodig?

Met een koude doelgroep bedoel ik mensen die nog nooit met je bedrijf hebben kennis gemaakt maar die wel potentiële klanten zijn. Deze doelgroep is het moeilijkst op te zetten en zal ook duurder zijn als je kijkt naar de cost per click (CPC).
Wanneer kan je deze doelgroep links laten liggen?

  • je hebt een grote e-maillijst met klanten en prospecten
  • je hebt een effectieve website met veel bezoekers
  • je hebt veel fans en interactie op Facebook

Kan je minstens 2 van bovenstaande punten aanvinken dan mag je onderstaande alinea 'koude doelgroep bereiken' overslaan.  Is dat (nog) niet het geval dan zal je (ook) naar een volledig nieuwe doelgroep moeten adverteren om je bereik op korte termijn te vergroten. In volgende alinea leg ik je uit hoe dat in zijn werk gaat.


Koude doelgroep bereiken

Ik raad je aan steeds Advertentiebeheer te gebruiken zodat je alle mogelijkheden die Facebook biedt om een effectieve doelgroep aan te maken maximum kan benutten. Waarom je beter geen gebruik maakt van 'berichten boosten' en waar je de Advertentiebeheer kan vinden lees je in dit artikel.
Hoe zet je een nieuwe doelgroep op?
Je start met het opgeven van locatie, leeftijd, geslacht en taal.

doelgroepen locatie
In de volgende stap ga je interesses ingeven van de doelgroep die jij wil bereiken. Ik raad je aan daar voldoende tijd voor te nemen en niet te snel tevreden te zijn. Voor sommige producten of diensten zal het vrij eenvoudig zijn, anderen zullen hier echt tijd moeten nemen om de juiste parameters te vinden.
Start met het ingeven van trefwoorden die voor jouw dienst of product belangrijk zijn, Facebook zal daarna suggesties geven die je al of niet kan aanvinken.
Ik geef een aantal voorbeelden:
Heb je een winkel met kinderkleding, dan kan je bv het woord 'ouders' ingeven. Op onderstaand voorbeeld zie je dat daar onmiddellijk de juiste suggesties naar voor komen.

doelgroepen kinderkleding

Heb je een restaurant, dan start je met het woord 'restaurant'. Nu zie je ook dat er naast het eerste resultaat 'interesses' staat en naast het tweede 'werkgevers'. Ook dat is natuurlijk belangrijk om je doelgroep te bepalen. Wil je vooral nieuwe klanten voor je restaurant bereiken, dan zal je die eerste groep willen kiezen.

doelgroepen restaurant


Of misschien verkoop je kantoorartikelen, dan kan je bv ook een aantal merken ingeven waar mensen mogelijk op zoeken. Deze optie kan je ook gebruiken als je op een concurrent wil zoeken. Verkoop je bv speelgoed, dan kan je zoeken op mensen die interesse hebben in Lego. Handig trucje dus om de klanten van je concurrent aan te spreken.

doelgroepen kantoorartikelen


Onderaan die doelgroep zie je nu nog 2 extra mogelijkheden staan: 'uitsluiten van mensen' en 'doelgroep verkleinen'. Door hier op de juiste manier gebruik van te maken kan je je doelgroep heel precies gaan bepalen.
Door 'uitsluiten van mensen' te kiezen zeg je dat je alle mensen wil bereiken met de interesses die je juist hebt opgegeven, behalve de mensen die je nu gaat bepalen. Ik geef een voorbeeld: stel dat je reizen verkoopt dan zou je kunnen zeggen: ik wil alle mensen bereiken die geïntereseerd zijn in reizen behalve mensen die nog maar 1 of 2 weken terug zijn van een vakantie.

doelgroep verkleinen


Kies je voor 'doelgroep verkleinen' dan bereik je de mensen met de interesses die je bovenaan hebt opgegeven maar ze moeten ook voldoen aan een andere voorwaarde. Een voorbeeld:
Als ik een Facebook training wil promoten, dan zal ik bij interesses kiezen voor facebook, sociale media, enz. Maar ik wil niet adverteren aan bv studenten, ik wil enkel ondernemers bereiken. Dus kies ik voor 'doelgroep verkleinen' en geef daar een aantal extra parameters in. Zo vermijd ik dat er op mijn advertentie geklikt wordt door studenten of werknemers die mijn training toch niet kopen.

doelgroep verkleinen 2


De juiste combinatie van interesses, het uitsluiten van mensen of het verkleinen van je doelgroep zal er voor zorgen dat je echt enkel de juiste mensen bereikt zodat je budget zo goed mogelijk besteed wordt.

Aangepaste doelgroepen maken

Facebook geeft ons ook de mogelijkheid aangepaste doelgroepen te maken op basis van mensen die al eerder kennis gemaakt hebben met je bedrijf. Dankzij deze techniek kan je die mensen op eenvoudige manier opnieuw bereiken en aan remarketing doen.
Wat zijn hier de belangrijkste mogelijkheden?

Je bestaande e-maillijst gebruiken

aangepaste doeldgroep keuzeFacebook geeft je de mogelijkheid om je bestaande e-maillijst met klanten en prospecten op te laden. Daarna gaat Facebook kijken wie hij herkent zodat je die opnieuw kan aanspreken. Hou er wel rekening mee dat mensen mogelijk met een zakelijk e-mailadres hebben ingeschreven op je nieuwsbrief maar misschien met een privé e-mailadres inloggen op Facebook. Facebook zal dus nooit alle mailadressen terug vinden, maar je mag toch rekenen op een 25% of meer.

 


Bezoekers van je website terug aanspreken

Deze optie is zeer krachtig omdat je dankzij deze tool mensen aanspreekt die al eerder interesse getoond hebben in jouw dienst of product en je website bezocht hebben. Bovendien heb je hier heel wat keuzemogelijkheden. Je kan instellen dat je iedereen wil bereiken die eerder je website bezocht maar je kan ook enkel richten op mensen die bepaalde pagina's bekeken of zelfs mensen die gedurende een bepaalde periode niet meer op je website kwamen. Op die manier kan je dus bv iedereen aanspreken die iets gekocht heeft en op de 'thank you' pagina kwam. Of je kan die juist gaan uitsluiten zodat je advertentie getoond wordt aan iedereen, behalve aan personen die je product al kochten. Je kan ook verschillende combinaties maken, alles afhankelijk van wie je wil bereiken.
Voor je deze tool kan gebruiken moet je wel de Facebook pixel op je website installeren. Dit kleine stukje code zal er voor zorgen dat Facebook kan zien wie er op je website is geweest en welke pagina's die bezoeker heeft bekeken.


Betrokkenheid op Facebook gebruiken

Ook je Facebook fans kunnen een heel waardevolle groep zijn om opnieuw aan te spreken en ook hier geeft Facebook verschillende mogelijkheden.
Werk je regelmatig met video dan raad ik je zeker aan om gebruik te maken van de optie 'video' waarmee je mensen bereikt die al eerder interesse toonden in je video's.
Onder de optie 'pagina' zitten de mogelijkheden die voor bijna iedereen zullen werken. Is je Facebook publiek nog beperkt dan kan je kiezen voor 'iedereen die je Facebookpagina heeft bezocht'. Maar heb je een mooi aantal fans, dan kan je je doelgroep gaan opdelen en kiezen voor mensen die bv gereageerd hebben op je bericht of je bericht hebben opgeslagen. Op die manier kan je eventueel enkel je trouwste fans opnieuw bereiken.


Vergelijkbare doelgroepen maken

vergelijkbare doelgroep 2Met de aangepaste doelgroepen bereik je in de eerste plaats mensen die je bedrijf al kennen maar je wil natuurlijk ook nieuwe prospecten aanspreken. Zoals in het begin van dit artikel gemeld hoef je daar niet altijd een koude doelgroep voor aan te maken, met de optie 'vergelijkbare doelgroep maken', kan je een doelgroep aanspreken die sterk lijkt op je bestaand publiek.
Bij 'bron' kies je eerst de basis waarvan je wil vertrekken, dat kan je Facebook pagina zijn, je e-maillijst, je websitebezoekers, enz. Daarna kies je de locatie, waarbij je verschillende regio's of landen kan combineren.
Onderaan geef je dan de omvang van je publiek in. Kies je 1 dan zal je vergelijkbare doelgroep zeer nauw aansluiten bij je oorspronkelijke doelgroep. Hoe hoger het cijfer hoe groter het verschil. Facebook gaat nu op zoek naar een groep mensen die vergelijkbaar is. Meestal loopt dit zeer goed, maar volg zeker de statistieken op en controleer de resultaten van je vergelijkbare doelgroepen zodat je waar nodig kan aanpassen.

Was de info in bovenstaand artikel nuttig? Ontvang je graag regelmatig handige tips die je helpen groeien?
Vul dan hieronder je gegevens in zodat je geen enkel tip mist!

 

 

Ja, ik wil tips ontvangen en groeien
Jouw e-mail adres:
Naam:
 

Reacties mogelijk gemaakt door CComment