zoekwoorden 

Hoe kies je de juiste zoekwoorden?

Wil je meer resultaat halen met je online marketingonline marketing

Dit is het verkopen van producten of diensten via digitale weg. Het is daarbij belangrijk om met de juiste strategieën de exacte doelgroep tot kopen te laten overgaan. De basis van online marketing is een grondig onderzoek en analyse zodat de juiste marketing strategieën gebruikt wordt.
, dan is het absoluut zinvol om eerst te onderzoeken wat de beste zoekwoorden zijn voor jouw dienst of product. Die zoekwoorden vormen de basis voor de structuur en teksten op je website maar zijn bovendien ook een handig hulpmiddel bij het schrijven van blogartikelen, berichten op sociale media, nieuwsbrieven en zelfs bij het optimaliseren van je afbeeldingen.
In dit artikel leg ik het verschil uit tussen droomzoekwoorden, contentzoekwoorden en longtailzoekwoorden en waarom je ze alledrie nodig hebt.

 

Op welke zoekwoorden wordt je graag gevonden?

Een trefwoordonderzoek begin je steeds vanuit je droomzoekwoorden. Droomzoekwoorden zijn zoekwoorden waar je heel graag op gevonden wil worden maar waar meestal ook heel veel concurrentie op is. Vaak is het dan ook zo goed als onmogelijk om met die droomzoekwoorden bovenaan te ranken in de zoekresultaten zonder te adverteren. Dat zijn woorden zoals fiets, restaurant, loodgieter, webdesigner, enz.

Een voorbeeld:

Stel dat je een Italiaans restaurant uitbaat in het centrum van Gent, dan zal je waarschijnlijk graag gevonden worden op het woord 'restaurant'. Maar als je 'restaurant' ingeeft in Google krijg je 3.430.000.000 resultaten. Niet eenvoudig dus om daarop bovenaan te ranken.

Al zal het moeilijk zijn om er goed op gevonden te worden, droomzoekwoorden vormen de basis van je trefwoordonderzoek. Maak een excel-document met in de eerste kolom je droomzoekwoorden.

Kies relevante contentzoekwoorden

Gevonden worden op je droomzoekwoord is dus een bijna onmogelijke opdracht maar dat is ook niet erg want meestal zijn die droomzoekwoorden veel te algemeen.

We merken ook dat mensen steeds minder zoeken op één specifiek woord en steeds meer gebruik maken van een combinatie van woorden. Iemand die een Italiaans restaurant zoekt in Gent, zal in Google niet 'restaurant' ingeven, maar wel 'Italiaans restaurant Gent'. Dat is logisch want alleen door de zoekopdracht specifieker te maken, krijg je de beste resultaten te zien.

Gebruiken we hetzelfde voorbeeld en geven we 'Italiaans restaurant Gent' in als zoekopdracht ,dan krijgen we nu 15.100.000 zoekresultaten. Nog steeds veel concurrentie maar toch al drie nullen minder 😉.

Naast je kolom met droomzoekwoorden kan je nu in je excel-file een kolom maken met per droomzoekwoord een aantal relevante contentzoekwoorden, zoals in onderstaand voorbeeld.

excel zoekwoorden

Longtailzoekwoorden voor het beste resultaat

Gevonden worden op contentzoekwoorden, die bestaan uit een combinatie van 2 of 3 zoekwoorden, zal nog steeds moeilijk zijn omdat de concurrentie nog heel hoog is. Toch zijn ze belangrijk en zal je ze zeker kunnen inzetten binnen je website en sociale media.

Nog belangrijker zijn Longtailzoekwoorden, combinaties van 4 woorden en langer, want daar zitten de echte mogelijkheden. Hoe specifieker de zoekopdracht, hoe minder concurrentie en hoe gemakkelijker het wordt om hoog te scoren in de zoekresultaten.

Bovendien bestaan zoekopdrachten steeds meer uit combinaties van 4 woorden en meer. In onderstaande grafiek zie je dat nog slechts 30 % van de zoekopdrachten bestaat uit contentzoekwoorden en 70% bestaat uit longtailzoekwoorden. Met de juiste woordcombinaties kan je dus heel wat resultaat boeken. Vooral voor het schrijven van blogartikelen zijn longtailzoekwoorden een goede basis.

Ga dus per droomzoekwoord op zoek naar goede longtailcombinaties en vul daarmee je excel-lijst aan.

longtail zoekwoorden google

Voice search

De laatste jaren wordt voice search steeds belangrijker. Denk aan tools zoals Google Home, Siri en Alexa, waarbij je een zoekopdracht inspreekt via de speaker van bv je smartphone.

In 2016 werd al 20% van alle zoekopdrachten via voice search uitgevoerd. Helaas vind ik geen cijfers over de huidige verhouding maar je mag er van uitgaan dat het stijgende is.

Een nieuwe manier van zoeken die invloed heeft op hoe we omgaan met zoekwoorden. Long tail zoekwoorden zullen nog belangrijker worden. Als je spreekt, ga je niet zoeken op één woord, je gebruikt veel meer volledige zinnen. Vaak zijn dat zinnen die beginnen met 'Zoek een...', 'Wat is....' of 'Hoe...;'.

Maak daarom zeker een lijjst met vragen die jouw doelgroep
doelgroep

Een doelgroep is een specifieke groep mensen die je wil bereiken met jouw product of dienst. Het zijn de mensen die zich er het meest door aangesproken voelen. Hoe nauwkeuriger jij je doelgroep kan bepalen, hoe gemakkelijker het zal zijn om de juiste marketingacties te ondernemen.
kan hebben over je bedrijf, diensten of producten. Wil je hier nog beter op inspelen, voeg dan een faq-pagina toe aan je website met die vragen en antwoorden, zodat Google ze snel terug vindt.

Lijst van je zoekwoorden maken

Ik raad je aan om je lijst met zoekwoorden vooral te maken vanuit je gezond verstand en ervaring. Het oplijsten van je droomzoekwoorden zal waarschijnlijk niet echt moeilijk zijn. Voor langere zoekopdrachten maak je gebruik van extra woorden die verwijzen naar bv je omgeving, service, specialiteiten, usp's, enz. Denk ook eens aan de vragen die klanten vaak stellen, vaak is dat een goede basis voor longtailzoekopdrachten.

Kan je wat extra hulp gebruiken, dan kan je één van onderstaande tools inzetten:

Google suggest

Eén van de gemakkelijkste tools is Google Suggest
Google Suggest

Bij het invoeren van een zoekwoord in Google verschijnt er automatisch een aantal suggesties waarnaar je op zoek zou kunnen zijn. Het zijn suggesties van Google die je kan aanklikken om de zoekopdracht te vervolledigen.

. Deze functie kent iedereen want het is niet meer dan de suggesties die Google je geeft als je start met typen in de zoekbalk.

Google zoekwoordplanner

Een andere tool van Google is de Google zoekwoordplanner. Die maakt deel uit van Google Ads
Google Ads

Google Ads is een advertentieprogramma van Google waarmee je een advertentie kan plaatsen in de zoekresultaten van Google. Die wordt getoond op basis van zoekwoorden die ingebracht worden. Je herkent de Ads aan het woordje “advertentie” en ze verschijnen zowel bovenaan als onderaan de organische (of onbetaalde) zoekresultaten.

maar kan je ook afzonderlijk gebruiken zodra je een account hebt aangemaakt (adverteren is daarvoor niet noodzakelijk). Je vindt hierin suggesties voor contentzoekwoorden en je kan zien hoe vaak een zoekopdracht maandelijks in Google wordt ingevoerd.

Uber Suggest

In uber suggest geef je je trefwoord in en kies je het juiste land. Vervolgens krijg je te zien hoeveel zoekopdrachten er maandelijks op dat woord zijn en hoe moeilijk het zal zijn om daarmee hoog te scoren in de zoekmachines. Daarnaast krijg je ook een aantal ideeën te zien voor verwante zoekopdrachten.

Met bovenstaande tools krijg je een goed beeld van je belangrijkste zoekwoorden maar echt longtail-zoekopdrachten zitten er niet tussen. Kruip daarvoor in de huid van je doelgroep, met welke verlangens of problemen zitten ze en welke vragen kan je daaraan koppelen. Ook woorden zoals tips, checklist, hoe werkt.., handleiding, voorbeeld of uitleg doen het vaak goed. Is je locatie belangrijk, neem die dan zeker op in je longtail-zoekopdracht, maar ook jaartallen of merken kunnen belangrijk zijn.

Toch nog moeilijk? Maak dan gebruik van https://answerthepublic.com. Deze tool geeft je op basis van je trefwoorden een hoop mogelijke vragen en woordcombinaties. Niet alles is even bruikbaar maar je kan er een hoop ideeën uithalen.

Zoekwoorden in je teksten

Nu je lijsten hebt van zowel je droomzoekwoorden als longtailzoekwoorden kan je die gaan gebruiken in je teksten.

Maar net zo belangrijk als het kiezen van de juiste trefwoorden, is het verwerken van je trefwoorden in je website. Bij elke zoekopdracht moet Google namelijk gaan zoeken welke webpagina’s het beste antwoord geven en moet hij die pagina’s gaan rangschikken.

sleutelposities refwoorden

 

Door je zoekwoorden op de juiste posities te plaatsen, weet Google sneller waar je pagina over gaat waardoor je beter geïndexeerd wordt.

Meer daarover lees je in mijn artikel: 'Verwerk je trefwoorden op 10 sleutelposities'.

 

 

 

 

 

 

Reacties mogelijk gemaakt door CComment