contentkalender

Waarom is content zo belangrijk?

Alles is content.  Dit blogartikel, een how-to filmpje op YouTube, een infographicinfographic

Een andere benaming voor infographic is datavisualisatie. Het is een geheel van tekst en afbeelding dat gebruikt wordt om snel en efficiënt informatie over te brengen. Die kan bestaan uit één of meerdere grafieken of schema’s in combinatie met tekst. De afbeelding is altijd een visualisatie van de tekst. Daardoor is het onmiddellijk duidelijk waar die over gaat.
of een podcast, allemaal content.
Content is immers niets meer dan de verzamelnaam voor alle manieren om informatie te delen.

Over het algemeen is contentmarketing niet gericht op directe sales maar op het informeren van je doelgroep
doelgroep

Een doelgroep is een specifieke groep mensen die je wil bereiken met jouw product of dienst. Het zijn de mensen die zich er het meest door aangesproken voelen. Hoe nauwkeuriger jij je doelgroep kan bepalen, hoe gemakkelijker het zal zijn om de juiste marketingacties te ondernemen.
.
Kijk de vragen waar jouw doelgroep mee zit? Tegen welke problemen lopen ze aan? Door daar content rond te maken, bereik je jouw potentiële klant en toon je dat jij de expert bent.

Regelmatig nieuwe content maken is belangrijk om goed gevonden te worden in Google en om online resultaten te halen.
Maar hoe hou je het vol om telkens weer nieuwe content te blijven maken?

 

De meest ondernemers hebben al een goedgevulde agenda en laat ons eerlijk zijn, content maken kost tijd.
Als je het niet inplant komt het er ook niet van. Er is altijd wel iets dat dringender moet gebeuren.
Hieronder geef ik je de 5 tips die ik gebruik om het vol te houden:

Tip 1:  Wees realistisch en consistent

Heb je nu al te weinig tijd dan zal het niet lukken om elke week een nieuw blog- of nieuwsartikel te schrijven.
Schrijf dan beter 1 nieuw artikel per maand en wees daar consistent in.
De ene maand 4 artikels produceren om vervolgens twee maanden niets meer online te zetten omdat het te druk is, werkt niet. Regelmaat is belangrijk.
Neem ook de tijd om waardevolle content te schrijven. Beter 1 interessant artikel per maand dan elke week een snel tekstje omdat het moet.

Tip 2: Plan een vaste dag in

Is marketing en het onderhouden van je website maar een klein onderdeel van je taken? Plan dan een vaste dag in waarop je enkele uren kan vrijhouden om met je marketing bezig te zijn.
Voor mij is dat op vrijdag omdat ik dan minder telefoons krijg en me beter kan concentreren op mijn eigen bedrijf en marketing.

Tip 3: Werk een procedure uit

Content schrijf je nooit enkel voor je website, je wil die ook delen via andere kanalen. Werk een procedure uit zodat je precies weet wat er moet gebeuren om zoveel mogelijk waarde uit je content te halen.

Zelf vertrek ik meestal vanuit een blogartikel maar dat kan ook een nieuwsbericht, video of podcast zijn.
Je werkwijze kan er als volgt uit zien:

  • Blogartikel schrijven.
  • Beeld(en) klaarmaken voor blogartikel.
  • Video opnemen met dezelfde inhoud voor YouTube.
  • Podcast opnemen met dezelfde inhoud.
  • Uit het blogartikel 3 tot 4 stukjes tekst herschrijven voor social media (met link naar je artikel).
  • Herwerken beelden of video voor social media.
  • Tekst schrijven om te delen via e-mail (met link naar blogartikel).

Een goede procedure zal je tijd besparen en bovendien creëer je zo meer samenhang tussen al je kanalen.

Tip 4. Recycleer

Na een tijdje krijg je aardig wat content bij elkaar. Maak daar gebruik van en ga recycleren.
Zelf kijk ik regelmatig in Google analytics welk blogartikel niet meer zo vaak gelezen wordt. Dat artikel ga ik dan herbekijken en actualiseren. De nieuwe versie plaats ik opnieuw bovenaan op mijn website en deel ik opnieuw via de verschillende kanalen.

Tip 5. Werk met een contentkalender

De grote voordelen van werken een contentkalender:

  • Helpt met het plannen en organiseren van je content.
  • Je verliest geen belangrijke data uit het oog.
  • Geeft een overzicht van al je kanalen, zoals je website, social media en e-mailmarketing
    e-mailmarketing

    E-mail marketing is een krachtige vorm van direct marketing waarmee je op een eenvoudige en persoonlijke manier producten of diensten kan promoten via e-mail. Het is een goedkope en snelle manier om nieuwe klanten te werven, bestaande klanten te overtuigen om tot actie over te gaan (bv kopen) en relaties met klanten te beheren.
    , waardoor crossmediaal werken gemakkelijker en overzichtelijker wordt.
  • Samenwerken wordt gemakkelijker. Iedereen blijft op de hoogte van welke content geplaatst werd en welke taken moeten uitgevoerd worden.
  • Content krijgt een plek binnen je organisatie en in je agenda.

Een contentkalender opzetten in enkele stappen?

Je kan zelf een contentkalender aanmaken in excel of in Google calendar maar er zijn ook heel wat online tools beschikbaar. Het voordeel van een online tool is dat ze je een basis aanbieden om van te vertrekken, het nadeel is dat ze vaak toch weer betalend zijn.
Excel heb je waarschijnlijk al op je computer staan en met wat basiskennis maak je op een uurtje een contentkalender op maat.

Bepaal eerst hoe of waarvoor jij je contentkalender wil gebruiken. Wil je enkel een overzicht bewaren, dan kan je het redelijk eenvoudig houden.  Wil je een tool om samen te werken met verschillende collega's of om resultaten te meten dan zal je contentkalender een stuk uitgebreider zijn.

Maak een overzicht van alle gegevens die je wil bijhouden. Overleg daarvoor met alle medewerkers die met de contentkalender gaan werken.

Wat kan er in staan:

  • datum
  • onderwerp
  • doel (bv informeren, verzamelen leads, offerte-aanvraag, ...)
  • type content (blog, video, infographic, podcast, ...)
  • gebruikte tekst en/of beeld
  • doel-urlurl

    De definitie van URL is Uniform Resource Locator. Elk item op internet heeft een eigen uniek adres in de vorm van een url waarbij de locatie op het internet wordt weergegeven. Een url kan bv zijn https://id4web.be/webdesign, waarbij verwezen wordt naar de pagina webdesign op mijn website.

  • doelgroep
  • behaalde resultaten
  • verantwoordelijke
  • kanaal (website, social media, nieuwsbrief, ....)
  • ...

Afhankelijk van hoeveel informatie je wil bijhouden, zal je willen werken met een jaaroverzicht, een maandoverzicht of zelfs een weekoverzicht.

Zo kan je bv in een jaaroverzicht bijhouden wanneer belangrijke evenementen plaats vinden en wanneer je met de promotie wil starten. Daarnaast kan je in een week- of maandoverzicht meer in detail gaan.

Dé perfecte contentkalender bestaat helaas niet.
Voor je van start gaat, raad ik je aan om in Google of in Google afbeeldingenGoogle afbeeldingen

Google afbeeldingen verschijnen wanneer je na het inbrengen van een zoekwoord in Google op het woordje “afbeeldingen” klikt. Het zijn beelden die relevant zijn voor je zoekopdracht.

op zoek te gaan naar voorbeelden. Je kan er heel wat inspiratie op doen en mogelijk vind je zelfs een voorbeeld dat een perfecte basis kan vormen.

Start met een eerste versie en maak het niet te ingewikkeld. Eens je gaat werken met een contentkalender zal je al snel merken welke gegevens ontbreken of overbodig zijn. Evalueer de kalender maandelijks en pas hem aan waar nodig.

Zo doe ik het.

Mijn contentkalender is in de loop der jaren enorm geëvolueerd en ik pas hem nog steeds regelmatig aan. Ik heb hem zelf gemaakt in excel en hij bestaat uit een jaar- en maandkalender.
Ik gebruik hem vooral om een overzicht te houden van alle content en om de samenhang tussen al mijn kanalen niet uit het oog te verliezen. Omdat ik de enige ben die er mee werkt, is de opzet ook redelijk eenvoudig.

mijn contentkalender

Wil je mijn contentkalender graag gebruiken als basis, dan kan je hem hieronder helemaal gratis downloaden.

 

Heb je nog vragen of opmerkingen over het maken van een contentkalender, laat het me dan hieronder even weten.

Reacties mogelijk gemaakt door CComment