online adverteren

Waarom online adverteren?

Online kan je niet alleen een enorm groot publiek bereiken maar je kan ook heel precies de juiste doelgroep
doelgroep

Een doelgroep is een specifieke groep mensen die je wil bereiken met jouw product of dienst. Het zijn de mensen die zich er het meest door aangesproken voelen. Hoe nauwkeuriger jij je doelgroep kan bepalen, hoe gemakkelijker het zal zijn om de juiste marketingacties te ondernemen.
aanspreken. Natuurlijk is het ideaal als dat organisch lukt, zonder te betalen voor advertenties, maar in de praktijk wordt dat steeds moeilijker.

Niet alleen grote ondernemingen maar ook kleine bedrijven maken daardoor steeds meer gebruik van online advertentiecampagnes.
Je kan dat natuurlijk zien als iets negatief omdat je er budget moet voor vrij maken maar als we vergelijken met de tijd waarin we enkel gedrukte advertentiecampagnes konden lanceren, dan zien we dat online campagnes toch een heleboel voordelen bieden:

Online adverteren kan ook met een beperkt budget

Adverteren in kranten en populaire tijdschriften is over het algemeen enkel weggelegd voor bekende merken en grote bedrijven. Een volledige pagina in Libelle of Knack Weekend kost je immers al snel een dikke 12.000 Euro.

Als klein bedrijf kan je kiezen voor plaatselijke reklamebladen waar je al voor een paar honderd euro een advertentie kan plaatsen, maar een éénmalige advertentie zal weinig opbrengen. Wil je resultaat halen en onder de aandacht blijven dan zal je wekelijks of maandelijks moeten blijven adverteren, waardoor het budget al snel oploopt. Bovendien betaal je in een magazine voor de volledige oplage terwijl je online enkel betaalt voor bezoekers die effectief geklikt hebben op je advertentie.

Meten is weten

Het grootste voordeel van online adverteren is de meetbaarheid. Je weet perfect hoeveel mensen je advertentie gezien hebben, hoeveel mensen er hebben geklikt, hoeveel je website bezocht hebben en vaak kan je zelfs meten wat het je heeft opgebracht.
Haal je geen resultaten met je advertentiecampagne dan zet je ze gewoon af. Loopt je campagne als een trein dan kan je je budget verhogen en je verkoop een extra boost geven.

ecommerce

Constant aanpasbaar

Een online advertentiecampagne is constant aanpasbaar. In vergelijking met een gedrukte advertentie waar je niks meer aan kan wijzigen eens het magazine gedrukt is,  is de flexibiliteit van online adverteren een enorme troef. Je kan op elk moment de tekst aanpassen of het beeld wijzigen of zelfs verschillende versies van je advertentie tegelijkertijd testen. Probeer dat maar eens met drukwerk!

Online adverteren, hoe kies je het juiste kanaal?

Op bijna alle sociale media kan je adverteren en dan is er natuurlijk ook nog Google Ads
Google Ads

Google Ads is een advertentieprogramma van Google waarmee je een advertentie kan plaatsen in de zoekresultaten van Google. Die wordt getoond op basis van zoekwoorden die ingebracht worden. Je herkent de Ads aan het woordje “advertentie” en ze verschijnen zowel bovenaan als onderaan de organische (of onbetaalde) zoekresultaten.

, het advertentiekanaal van Google.
Met deze drie richtlijnen kies je het juiste kanaal:

Waar is jouw potentiële klant aanwezig?

Zit jouw prospect vooral op LinkedIn, dan heeft het weinig zin om te gaan adverteren op Facebook. Het is dus belangrijk om te weten wie je klant is en van welke kanalen hij gebruikt maakt.
Als we kijken naar social media, heeft Facebook momenteel de beste advertentietool met zeer uitgebreide mogelijkheden om te adverteren op Facebook en Instagram. Maar ook op LinkedIn of Pinterest kan je campagnes opzetten.

Hoe zoekt jouw potentiële klant?

60% van alle zoekopdrachten worden ingegeven via Google, nog eens 30% zoekt via Google afbeeldingenGoogle afbeeldingen

Google afbeeldingen verschijnen wanneer je na het inbrengen van een zoekwoord in Google op het woordje “afbeeldingen” klikt. Het zijn beelden die relevant zijn voor je zoekopdracht.

en bijna 5% zoekt via YouTube. In totaal gaat dus 95% van de zoekopdrachten via Google.

Op de eerste pagina van Google staan zonder te adverteren is wat elk bedrijf wil maar het is geen eenvoudige opdracht. Er is torenhoge concurrentie en je zal heel actief met SEO
SEO

Dit staat voor Search Engine Optimization of zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands. Het is een verzameling van technieken die een website kunnen verbeteren waardoor hij makkelijker gevonden wordt in Google.

aan de slag moeten om te stijgen in de zoekresultaten. Een proces waarbij we meestal op lange termijn moeten denken.

Voor wie snel resultaat wil halen en op korte termijn meer bezoekers naar zijn website wil trekken, biedt Google Ads zeer goede oplossingen. De advertentietool heeft zeer uitgebreide mogelijkheden waardoor bijna elk bedrijf er succesvol gebruik van kan maken. De meest bekende advertenties zijn de tekstadvertenties die verschijnen in de Google zoekresultaten maar je kan ook gebruik maken van Google Shopping, Google Display Netwerk of je kan via Google adverteren op YouTube.

google tekstadvertentie
Hierboven een voorbeeld van een google tekstadvertentie van een slotenmaker.

google display

Hierboven 2 advertenties van Coolblue in het Google Display Netwerk.

google shopping

Hierboven een aantal Google shopping advertenties op de zoekopdracht 'Nike loopschoenen'.


Heb je een product of dienst waar mensen via Google Search naar zoeken, bv een slotenmaker, dan zijn de tekstadvertenties de beste keuze. Wil je vooral werken aan naamsbekendheid dan is het Google Display Netwerk ideaal. Heb je een webshop, dan kan je gebruik maken van Google Shopping.

Adverteren op social media of via Google Ads?

Het grootste verschil in adverteren op social media of op Google Ads zit in de manier waarop je je doelgroep bereikt:

Op Google zet je een advertentiecampagne op op basis van trefwoorden. Je advertentie wordt dus  getoond op het moment dat iemand jouw trefwoorden ingeeft. Die persoon is dus op dat moment ook werkelijk op zoek naar jouw dienst of product. Geeft iemand bv 'slotenmaker Mechelen' in, dan is hij op dat moment ook echt op zoek naar een slotenmaker in het Mechelse. Verschijnt jouw advertentie dan bovenaan de zoekresultaten, dan is de kans dat die persoon daarop klikt ook behoorlijk groot.

Op Facebook werk je niet met trefwoorden maar met doelgroepen. Die doelgroep bepaal je op basis van regio, leeftijd en een aantal interesses of eigenschappen.

Verkoop je kinderkleding dan richt je je campagne op vrouwen uit een bepaalde regio met kinderen tussen 3 en 12 jaar. Heb je een fitnesscenter dan kies je voor mensen die geïnteresseerd zijn in sporten, fitness, krachttraining, CrossFit, bodybuilding, enz. Mensen waarvan Facebook weet dat ze daarin geïnteresseerd zijn, krijgen vervolgens je advertentie te zien. Maar dat betekent niet dat ze ook werkelijk op zoek zijn naar een fitnesscenter. Misschien zijn ze heel tevreden van de waar ze al lid zijn, hebben ze thuis een eigen fitnessruimte of doen ze ondertussen een andere sport waardoor ze geen tijd meer hebben voor fitness. De doelgroep die je bereikt is dus niet actief op zoek zoals dat wel het geval is bij Google Ads.

Ook op LinkedIn bepaal je zelf je doelgroep. De opties zijn hier meer gericht op bedrijven, functies, opleiding, vaardigheden en werkervaring.

Alles hangt dus af van wat jij aanbiedt. Een slotenmaker zal beter gebruik maken van Google Ads maar verkoop je kinderkleding, dan maak je beter gebruik van Facebook of Instagram. Biedt je een BtoB service aan, dan kan LinkedIn een uitstekend kanaal zijn.

De mogelijkheden van remarketing?

Op bijna alle kanalen is ondertussen ook remarketing mogelijk. Remarketing kan je gebruiken om mensen die op je website zijn geweest opnieuw aan te spreken. Je hebt het waarschijnlijk zelf al meegemaakt, je hebt iets bekeken op Coolblue of Zalando en de volgende dagen zie je dat product telkens terug komen, op verschillende websites en op Facebook. Dat is waarschijnlijk de meest opvallende vorm van remarketing omdat je telkens met dat ene product opnieuw wordt aangesproken. Er zijn een heleboel variaties op die een pak minder opvallen.

Onderzoek heeft aangewezen dat remarketing de conversieconversie

Conversie in online marketing wordt meestal uitgedrukt in percentage en gaat over het behalen van een bepaald vooropgesteld doel.
Een mogelijk doel is bv dat bezoekers van je website zich inschrijven op je nieuwsbrief. Telkens wanneer een bezoeker die actie uitvoert, spreken we van een conversie. In dit geval betekent een conversiepercentage van 5% dat 5 op 100 bezoekers zich inschrijfven op je nieuwsbrief.
 
van je website enorm kan verhogen
. Mensen beslissen immers zelden de eerste keer dat ze op je website komen. Vaak zijn ze op dat moment nog het aanbod aan het vergelijken en weten ze nog niet met wie ze contact gaan opnemen of waar ze gaan kopen. Door onder de aandacht te blijven en je expertise of de kwaliteit van je product in de kijker te zetten, verhoog je de kans dat mensen uiteindelijk voor jou gaan kiezen.
Over remarketing en hoe je deze techniek kan inzetten, lees je meer in mijn artikel 'Starten met remarketing'.

Uiteraard kan je ook verschillende mogelijkheden combineren. Zo kan het een zeer goede tactiek zijn om te adverteren via Google om vervolgens remarketing te gebruiken en via Facebook en Instagram de bezoekers van je website opnieuw aan te spreken.

 

Online adverteren op korte of lange termijn.

Advertenties op Facebook en Instagram kan je snel opzetten en je kan gemakkelijk beginnen met een budget van bv 5€/dag.  Het is perfect mogelijk om op lange termijn te adverteren maar je kan ook zeer gemakkelijk met kortlopende campagnes en promoties werken.
Heb je nog nooit geadverteerd op Facebook dan zal het verleidelijk zijn om de knop 'bericht promoten' te gebruiken maar dat is niet de beste manier om te adverteren op Facebook. Meer daarover lees je in mijn artikel 'Bericht boosten op Facebook, niet de beste optie.'

De advertentietool van LinkedIn is naar mijn gevoel iets minder gebruiksvriendelijk en je moet al starten met een budget van min. 10€/dag. Maar als jouw doelgroep hierop aanwezig en actief is, is het zeker het proberen waard.

Google Ads is een kanaal dat je eerder op lange termijn zal inzetten. Het opzetten van de juiste trefwoorden en advertenties neemt meer tijd in beslag en door het constant optimaliseren van je Google Ads campagnes kan je steeds meer resultaat halen uit je budget.  In dit artikel lees je meer over Google Ads.

Wat kost online adverteren ?

ppc

Zowel op Google Ads als op Facebook of LinkedIn bepaal je zelf een budget per dag of een budget voor de looptijd van de campagne. Hoewel er ook andere methodes zijn, betaal je meestal per klik. Je betaalt dus enkel wanneer iemand op je advertentie klikt.
Hoeveel je betaalt voor een klik is afhankelijk van een aantal factoren en kan sterk uiteenlopen afhankelijk van je branche en de concurrentie. 

Je kan altijd starten met een laag budget en dat budget stilaan verhogen als je campagne goed loopt. Een goede campagne brengt meer op dan ze kost en vormt de basis waarop je bedrijf kan groeien.

Zelf doen of laten doen?

Ga je zelf een advertentiecampagne opzetten dan is het belangrijk dat je de mogelijkheden en functionaliteiten van het kanaal goed kent. Op Facebook zie ik vaak dat doelgroepen te ruim worden opgezet waardoor de advertenties te vaak getoond worden aan mensen die niet geïnteresseerd zijn.
Bovendien is de advertentietool van Facebook de laatste jaren steeds uitgebreider geworden waardoor je vaak de beste functionaliteiten mist als je zonder voorkennis een campagne gaat opzetten. Wil je zelf aan de slag, volg dan zeker eerst een opleiding zodat je precies weet hoe je de juiste doelgroep bereikt en welke mogelijkheden voor jou het meest geschikt zijn.

Ook Google Ads is geen eenvoudige tool en wordt steeds aangevuld met nieuwe mogelijkheden. In het verleden nam ik al een al een aantal accounts over van bedrijven die hier zelf mee gestart waren maar niet echt goede resultaten haalden. Met een aantal aanpassingen zie je dan vaak al op enkele weken tijd spectaculaire verschillen zoals je kan lezen in het voorbeeld van D&T.

Zin om te starten met online adverteren?
Kan je wat hulp gebruiken bij het opzetten van campagnes of ben je op zoek naar een opleiding?

Contacteer me op 0495/164 799 of stuur een mailtje naar martine@id4web en we bespreken binnenkort hoe ik je best kan helpen.

We gebruiken cookies op onze website om de beleving op onze website te verhogen. Daarnaast plaatsen we ook cookies van veilige en betrouwbare partners om aanbiedingen te tonen die voor jou interessant zijn. Accepteer je het plaatsen van veilige en betrouwbare cookies, ga dan verder met browsen op onze website. Privacy Policy

Reacties mogelijk gemaakt door CComment