online adverteren

Waarom online adverteren?

Online adverteren wint steeds meer terrein en biedt fantastische mogelijkheden voor je bedrijf. Tov de klassieke gedrukte advertenties zijn er alvast een aantal belangrijke voordelen:

  • De kostprijs zal over het algemeen een pak lager zijn, je hebt het budget volledig zelf in handen én je betaalt enkel voor bezoekers die ook effectief geklikt hebben op je advertentie
  • Je weet perfect wat de resultaten zijn van je advertentie, hoeveel mensen ze hebben gezien, hoeveel mensen er daarna je website hebben bezocht, of dat mannen of vrouwen waren, waar ze wonen, enz. een hoop informatie dus die een gedrukte advertentie je nooit zal bezorgen.
  • Het grootste voordeel is misschien wel de constante aanpasbaarheid. Loopt je advertentie niet zoals verwacht, heb je niet voldoende vertoningen of te weinig klikken, dan kan je je advertentie constant aanpassen en de resultaten verbeteren.

Kies het juist kanaal voor je online advertentie

Wil je je eerste stappen wagen in online adverteren dan zal het kiezen van de juiste kanalen de eerste uitdaging zijn. Eén van de belangrijkste kanalen is natuurlijk de advertentietool van Google, AdWords. Daarnaast hebben we de sociale media, waar Facebook momenteel koploper is met zeer uitgebreide mogelijkheden om je doelstellingen en publiek te bepalen.
Uiteraard zijn dit 2 totaal verschillende kanalen en het is dan ook zeer belangrijk de verschillen te kennen zodat je de juiste keuze kan maken.

Facebook versus AdWords

Het grootste verschil tussen beide kanalen is de manier waarop je je doelgroep bepaalt. Bij het opzetten van je AdWords campagne bepaal je de regio en de trefwoorden waarop je gevonden wil worden. Op basis van die trefwoorden maak je een aantal advertenties die getoond worden aan mensen die jouw zoekwoorden hebben ingeven op Google.
Met Google AdWords bereik je dus de mensen die op dat moment ook echt op zoek zijn naar jouw product of dienst.

Facebook gaat op een heel andere manier te werk. Bij het opmaken van je campagne zal je zeer precies je doelpubliek moeten bepalen, zowel op basis van leeftijd en regio als op basis van interesses. Die interesses zijn zeer uitgebreid. Dat kunnen mensen zijn die van reizen houden, die bezig zijn met gezondheid, die interesse hebben in online marketing, die alleenstaand of gehuwd zijn of die jonge kinderen hebben van een bepaalde leeftijd. De mogelijkheden zijn enorm en je zal de nodige tijd moeten uittrekken om de juiste kenmerken te selecteren en te combineren. Vervolgens wordt je advertenties getoond in de tijdlijn van mensen die passen in de doelgroep die jij hebt opgegeven.

Wanneer gebruik je AdWords en wanneer Facebook?

Om te weten wanneer we AdWords of Facebook gebruiken moeten we even kijken naar de verschillende doelgroepen:

  • groep A: deze mensen zijn zich er niet van bewust dat ze een probleem hebben
  • groep B: deze mensen weten dat ze een probleem hebben, maar kennen de oplossing niet
  • groep C: deze groep is zich bewust van het probleem, kent ook de oplossing en is op zoek naar het juiste aanbod.

De mensen in groep A en groep B zullen niet via Google op zoek gaan naar jouw dienst of product, ze weten immers niet dat het bestaat. Stel bv dat je ehttp://id4web.be/administrator/index.php?option=com_content&view=article&layout=edit&id=274chtgenoot luid snurkt. Jullie hebben al alles geprobeerd maar niks helpt, het snurken gaat gewoon door. Plots zie je op je Facebook pagina een nieuw product verschijnen dat enorme resultaten belooft, zelfs voor de zwaarste snurkers. Kans is groot dat je op de advertentie klikt, toch?
De mensen uit groep C zullen wel via Google op zoek gaat. Dat zijn mensen die bv op zoek zijn naar een loodgieter, een slotenmaker,  iemand die een terras kan aanleggen of een bepaalde cursus. Dit publiek kan je perfect bereiken via Google AdWords. Jouw advertentie bereikt hen dan op het moment dat ze je dienst of product ook echt nodig hebben.

 

ecommerce

Remarketing voor nog meer resultaat.

Remarketing kan je gebruiken om mensen die op je website zijn geweest opnieuw aan te spreken. Je hebt het waarschijnlijk zelf al meegemaakt, je hebt iets bekeken op Coolblue of Zalando en de volgende dagen zie je dat product telkens terug komen, op verschillende websites en op Facebook. Dat is waarschijnlijk de meest opvallende vorm van remarketing omdat je telkens met dat ene product opnieuw wordt aangesproken. Er zijn een heleboel variaties op die een pak minder opvallen.
Onderzoek heeft aangewezen dat remarketing de conversie van je website enorm kan verhogen. Mensen beslissen immers zelden de eerste keer dat ze op je website komen. Vaak zijn ze op dat moment nog het aanbod aan het vergelijken en weten ze nog niet met wie ze contact gaan opnemen of waar ze gaan kopen. Door onder de aandacht te blijven en je expertise of de kwaliteit van je product in de kijker te zetten, verhoog je de kans dat mensen uiteindelijk voor jou gaan kiezen.
Zowel AdWords als Facebook bieden heel wat mogelijkheden om remarketing toe te passen. Via AdWords kan je bezoekers opnieuw aanspreken met advertenties in het display netwerk.
Op Facebook kan je advertenties tonen aan mensen die een bepaalde pagina op je website bezocht hebben.
Uiteraard kan je AdWords en Facebook ook combineren. Je kan perfect via AdWords meer bezoekers naar je website trekken en die mensen mensen terug aanspreken via Facebook. Meer lezen over remarketing kan hier.

 

ppc

En de kosten voor online adverteren?

Zowel Facebook als AdWords werken met een pay per click (PPC), wat betekent dat je alleen betaalt als iemand op je advertentie klikt.

Facebookadvertenties kan je redelijk snel opzetten en zijn zowel geschikt voor korte acties of promoties als voor langlopende campagnes. Advertenties op Facebook kan je perfect inzetten om inschrijvingen te krijgen voor een opleiding of webinar, om je e-book te promoten of bv. om het bereik van je blog te vergroten.

Adwords is een kanaal dat je eerder op lange termijn zal inzetten. Het opzetten van de juiste trefwoorden en advertenties neemt meer tijd in beslag en de campagnes zijn uitermate geschikt om constant nieuwe prospecten aan te spreken. Je hoeft daarvoor geen grote budgetten vrij te maken, ook met een beperkt budget kan je zeer mooie resultaten halen. Meer weten over AdWords, lees dan hier verder.

Zelf doen of laten doen?

Heb je zin om aan de slag te gaan online advertising, dan zal je merken dat je op beide kanalen zeer snel een account kan opzetten en van start kan gaan. Beide kanalen hebben echter zeer veel mogelijkheden en functionaliteiten die je niet onmiddellijk zal vinden als je niet vertrouwd bent met het medium. Het zijn natuurlijk net die toepassingen die een zeer grote invloed hebben op het resultaat en op de prijs per klik die je uiteindelijk betaalt.

Heb je zin om te starten met AdWords dan help ik je graag met het opzetten van je campagne. Meer info daarover vind je op mijn AdWords-pagina.

Zie jij meer mogelijkheden in Facebook advertenties, lees dan zeker nog eerst mijn artikel over het boosten van berichten.
Wil je op korte termijn echte goede resultaten halen met Facebook advertenties, dan raad ik je mijn online cursus 'Succesvol adverteren op Facebook' aan, waarin ik je uitleg hoe je zeer succesvolle campagnes opzet waar je echt resultaat mee haalt.

Nog vragen over online advertising?
Contacteer me op 0495/164 799 of stuur een mailtje naar martine@id4web.

Reacties mogelijk gemaakt door CComment