bloggen ID4web

Wat is bloggen eigenlijk?

Een blog is een website of een aantal pagina's die deel uitmaken van een website waarop je regelmatig nieuwe content plaatst over een specifiek onderwerp.
Elk onderwerp is geschikt om een succesvolle blog te starten. Er zijn bv heel veel blogs over koken, mode, tuinieren of (ver)bouwen. Maar ook zakelijke onderwerpen zoals ondernemerschap of marketing zijn zeer geschikt om over te schrijven. Elk onderwerp is geschikt, zolang je er maar echt interesse voor hebt en er met passie en autoriteit over kan schrijven.

De meeste blogs worden geschreven door 1 persoon en geven vaak een persoonlijk kijk op het onderwerp. Daarnaast zijn er ook groepsblogs waarop meerdere personen schrijven rond 1 onderwerp.

 

Waarom een blog schrijven?

Er zijn heel veel redenen om te starten met een blog:

  • het delen van je passie
  • het uitdragen van je boodschap
  • het delen van je kennis rond een specifiek onderwerp
  • je bedrijf op de kaart zetten
  • je vindbaarheid in Google verbeteren
  • meer bezoekers naar je website trekken
  • een expertstatus opbouwen
  • ...

Vaak is het natuurlijk een combinatie van een aantal dingen. Zelf blog ik vooral om mijn vindbaarheid in Google te verbeteren. Daarmee zet ik natuurlijk ook mijn bedrijf meer op de kaart, trek ik meer bezoekers naar mijn website en verhoog ik mijn expertstatus. Als ondernemer is dat de ideale combinatie.

Bovendien merk ik dat ik er zelf ook steeds door bijleer. Om een goed artikel te schrijven doe je al snel wat extra research om je kennis aan te vullen. De gevonden informatie ga je verwerken en structureren zodat je er een eigen visie op kan geven. Na het schrijven van een artikel weet ik er dan ook meestal meer over dan voor ik er aan begon en dat is mooi meegenomen 😉, toch?

Starten met bloggen.

Om te beginnen heb je natuurlijk een url en een hostinghosting

Webhosting is een dienst waarbij webruimte ter beschikking wordt gesteld zodat je website online kan getoond worden.
nodig, net zoals bij een website. Heb je al een website, dan kan je overwegen een blog te integreren, wat een uitstekende manier is om meer bezoekers naar die website te trekken.

Om een succesvolle blog op te zetten, zal je regelmatig nieuwe artikelen moeten schrijven. In het begin is dat niet eenvoudig en je zult merken dat het je aardig wat tijd kost. Heb je een aantal artikelen geschreven dan ontstaat er een bepaalde toon of stijl en gaat het schrijven steeds vlotter.
Hieronder alvast 10 tips om beter te bloggen.

10 tips voor het schrijven van een succesvolle blog.

De juiste content

Een succesvolle blog gaat over onderwerpen waar jouw potentiële klanten naar op zoek zijn en geeft informatie waar de lezer ook echt iets aan heeft. Vind je het moeilijk om de juiste onderwerpen te vinden, noteer dan eens welke vragen klanten je stellen en beantwoord die in je blogartikelen.

Maak je artikel aangenaam om te lezen.

Schrijven voor een blog of website is iets helemaal anders dan een tekst schrijven voor een brochure of boek. Lees daarom zeker mijn artikel webteksten schrijven die resultaat opleveren  Daarin vind je een heleboel tips om je blogteksten beter leesbaar te maken.

Durf lange artikelen schrijven.

De uitspraak 'mensen lezen niet op het internet' klopt niet. Mensen lezen wél als ze de inhoud interessant vinden en als jij je tekst schermvriendelijk opmaakt. Maak je artikelen minstens een 400 woorden lang en durf ook af en toe een monsterartikel te schrijven van meer dan 2000 woorden. Die monsterartikelen scoren vaak het best in Google.

opleiding bloggen id4web

Zorg voor voldoende afwisseling in je artikel door gebruik te maken van beelden, video, illustraties of grafieken. Een lange tekst zonder onderbreking oogt saai, maar in combinatie met beelden of video wordt het een pak aangenamer om te lezen.
Is je artikel heel lang, zet dan bovenaan een inhoudstafel zodat bezoekers makkelijk de info vinden die ze zoeken.

Creëer interactie.

Geef bezoekers de mogelijkheid om te reageren op je artikel. Dankzij die reacties krijg je heel wat informatie terug en bovendien kan je inpikken op vragen en opmerkingen. Voor Google maakt die interactie je artikel waardevoller waardoor je gaat stijgen in de ranking.

Maak je informatie vindbaar.

Schrijf je regelmatig een nieuw blogartikel dan krijg je al snel een mooi aantal teksten bij elkaar. Maak het je bezoeker gemakkelijker door je artikelen op te delen in verschillende categorieën. Voeg eventueel ook een zoekveld toe aan je website zodat ze op basis van een trefwoord op zoek kunnen gaan naar de juiste informatie.

Hou bezoekers langer op je website.

Verwijs in je blogartikelen door naar andere artikelen. Die interne linken helpen je bezoekers om sneller de juiste informatie te vinden en bezoekers blijven langer op je website hangen. Bovendien is dit ook zeer waardevol voor Google, je verlaagt je bouncepercentagebouncepercentage

Is het percentage bezoekers dat op je website landt maar weer vertrekt zonder te klikken of een andere pagina te bekijken. Een hoog bouncepercentage is nadelig voor je ranking op Google.
en Google ziet beter het verband tussen de verschillende pagina's.

succesvolle blog ID4web

Optimaliseer voor Google.

Optimaliseer voor Google, maar hou de leesbaarheid in het oog. Als je artikel niet meer fijn leest omdat je het vol trefwoorden hebt gestoken, zal het ook niet hoog ranken in Google. Zelf schrijf ik altijd eerst voor de lezer. Is mijn artikel klaar, dan ga ik kijken hoe ik nog kan optimaliseren voor Google zonder te raken aan de inhoud of leesbaarheid. In dit artikel vind je mijn beste tips om teksten te optimaliseren voor Google.

Maak je gebruik van Google Search ConsoleGoogle Search Console

Google Search Console is een gratis tool van Google waarmee je de prestaties en vindbaarheid van je website kan meten. Een absolute must-have voor iedereen die gericht met SEO bezig is.
(en dat zou je moeten doen!), kondig je nieuwe artikel dan aan zodat het sneller geïndexeerd geraakt.

Breng je blog onder de aandacht

Het werk stopt niet als je blogartikel geschreven is. Je zal actie moeten ondernemen om je artikels onder de aandacht te brengen van je klanten en prospecten.

Bestaande contacten bereik je door regelmatig een e-mail te sturen waarin je verwijst naar je blog.  Waarom e-mailmarketing
e-mailmarketing

E-mail marketing is een krachtige vorm van direct marketing waarmee je op een eenvoudige en persoonlijke manier producten of diensten kan promoten via e-mail. Het is een goedkope en snelle manier om nieuwe klanten te werven, bestaande klanten te overtuigen om tot actie over te gaan (bv kopen) en relaties met klanten te beheren.
zo waardevol is en hoe je er mee aan de slag gaat, lees je in dit artikel.

Gebruik ook sociale media om je blogartikel te promoten. Op Facebook kan je gemakkelijk een link plaatsen maar ook LinkedIn leent zich uitstekend om te bloggen, daarover lees je meer in het artikel 'Blog je al via LinkedIn?'
Ook op je blog zelf kan je bezoekers stimuleren om je artikel te delen met anderen door het toevoegen van een social sharebalk. Iemand die je artikel interessant vond, kan dan heel eenvoudig delen op verschillende kanalen.

Volhouden is de boodschap.

Regelmatig een nieuw artikel schrijven is de basis van een succesvolle blog. Dat kan dagelijks, wekelijks of maandelijks zijn, afhankelijk van het onderwerp en de tijd die je kan vrijmaken. Als je pas begint raad ik je wel aan om de frequentie wat hoger te leggen zodat je op korte tijd een mooi aantal artikelen bij elkaar krijgt.

Zelf schreef ik in het begin wekelijks een artikel, nu is dat eerder maandelijks. Bovendien schrijf ik niet steeds een nieuw artikel. Vaak vertrek ik van een bestaande blog dat ik aanvul of update. Op die manier vermijd ik dat artikelen verouderen of wegzakken in de Google ranking én het kost me minder tijd.

Volg de resultaten op.

Heb je een nieuwsbrief verstuurd dan kan je heel gemakkelijk controleren hoeveel mensen je blog ook echt gelezen hebben. Heeft 35% van de mensen die je nieuwsbrief hebben ontvangen ook werkelijk doorgeklikt op de link, dan hebt je  fantastisch gescoord.

In Google Analytics kan je controleren hoeveel mensen je blogartikel gelezen hebben maar ook hoe ze het gevonden hebben. Zo ontdek je welke social media voor jou het meeste resultaat opleveren maar ook hoe goed je artikel gevonden wordt via de zoekmachines.

Hou ook in het oog welke blogs vaak gelezen worden en houd die up-to-date. Zijn er blogartikelen die weinig of niet meer gelezen worden, haal ze dan offline of herschrijf ze en ga ze opnieuw delen zodat ze terug aandacht krijgen.

 

Bloggen als onderdeel van je marketingstrategie

Bloggen is naar mening één van de beste manieren om beter te ranken in Google. Wil je je blog nog gerichter inzetten dan maakt die onderdeel uit van je marketingstrategie en je customer journey.

Een blog kan passen in verschillende fases van de klantenreis. Hij kan dienen om de aandacht te trekken van nieuwe prospecten maar ook om je prospect te overtuigen van je expertise.

Benieuwd hoe dat werkt?
Lees dan hier meer over customer journey.

De customer journey vormt ook de basis van je marketingstrategie. In een uniek 7-stappenprogramma ontwikkel ik samen met jou een marketingplan dat jouw aanbod onderscheidend in de markt zet, zodat de juiste klanten en opdrachten vanzelf naar je toe komen.
Wat die 7 stappen zijn en welk resultaat je daarmee haalt, lees je hier.

 

Reacties mogelijk gemaakt door CComment