sterke website


Wie echt resultaat wil halen met online marketingonline marketing

Dit is het verkopen van producten of diensten via digitale weg. Het is daarbij belangrijk om met de juiste strategieën de exacte doelgroep tot kopen te laten overgaan. De basis van online marketing is een grondig onderzoek en analyse zodat de juiste marketing strategieën gebruikt wordt.
heeft een sterke website nodig die je kan inzetten als werkinstrument.
Heb je nog geen website of is die niet meer dan een online visitekaartje dan raad ik je aan om daar eerst werk van te maken. Je website is immers het centrum van al je online inspanningen, de plaats waar je nieuwe prospecten wil aanspreken en waar je ze kan overtuigen contact met je op te nemen en klant te worden.

Een sterke website voor een sterk online imago

Waarschijnlijk geef je regelmatig een visitekaartje af. Misschien bouw je ook een netwerk op via LinkedIn of adverteer je op sociale media en Google Ads
Google Ads

Google Ads is een advertentieprogramma van Google waarmee je een advertentie kan plaatsen in de zoekresultaten van Google. Die wordt getoond op basis van zoekwoorden die ingebracht worden. Je herkent de Ads aan het woordje “advertentie” en ze verschijnen zowel bovenaan als onderaan de organische (of onbetaalde) zoekresultaten.

. Welke kanalen je ook gebruikt, je verwijst constant mensen door naar je website voor meer informatie.

De indruk die je met je website achterlaat bepaalt hoe professioneel jij overkomt. Is je website slecht gestructureerd, onaantrekkelijk, rommelig of biedt die gewoon te weinig informatie dan is de kans klein dat mensen verder nog contact met je zoeken.

Je website moet ten allen tijde een weerspiegeling zijn van je bedrijf. Zoals je op een netwerkavond enthousiast kan vertellen over jouw product of dienst, moet ook je website die trots en expertise uitstralen.

Alle wegen leiden naar je website

We beseffen het niet altijd maar eigenlijk verwijzen we constant door naar onze website. Uiteraard staat je urlurl

De definitie van URL is Uniform Resource Locator. Elk item op internet heeft een eigen uniek adres in de vorm van een url waarbij de locatie op het internet wordt weergegeven. Een url kan bv zijn https://id4web.be/webdesign, waarbij verwezen wordt naar de pagina webdesign op mijn website.

op je visitekaartjes, briefhoofden en facturen maar ook onderaan je e-mails, in gedrukte advertenties, op sociale media, in online ads, enz.
Al die kanalen bieden maar beperkte ruimte om je boodschap te brengen, een sterke website zal je de mogelijkheid geven om die info te vervolledigen.

Heb je geen website dan zal het ontzettend moeilijk zijn om online succes te boeken. In de eerste plaats omdat je online vindbaarheid miniem zal zijn maar daarnaast zal het ook moeilijk worden om optimaal gebruik te maken van sociale media of online advertising als je niet kan doorverwijzen naar een website.

Beter scoren in de organische zoekresultaten

Wil je goed gevonden worden in de zoekmachines dan moet je website ook geoptimaliseerd zijn voor de zoekmachines. Doe daarom naast een webdesigner ook altijd beroep op een SEO
SEO

Dit staat voor Search Engine Optimization of zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands. Het is een verzameling van technieken die een website kunnen verbeteren waardoor hij makkelijker gevonden wordt in Google.

specialist
. Je website en SEO vormen immers de kern van je online communicatie.

Wil je met zoekmachineoptimalisatie aan de slag, dan moet je eerst goed begrijpen wat Google eigenlijk wil. Zodra je dat begrijpt wordt SEO veel logischer en zal je begrijpen dat het niet zo ingewikkeld en moeilijk is als je tot hiertoe altijd dacht. In onderstaande video leg ik je de basisgedachte uit van Google.
Hij duurt net geen 3 minuten, dus kijk even en leer wat Google van je verwacht.



Een sterke website voor sterke online marketing

Ziet je website er goed uit en heb je een goede ranking in Google dan heb je de basis gelegd voor je online marketing. Een volgende stap is het opzetten van een structuur die gebaseerd is op de customer journey. Die klantenreis bestaat uit 4 fases, waarbij je de prospect in elke fase op een specifiek platform en met een specifieke boodschap aanspreken.

  1. Awareness: In deze fase trek je zoveel mogelijk bezoekers naar je website voor een eerste kennismaking. Op dat moment zijn bezoekers over het algemeen niet klaar om contact met je op te nemen of om te kopen. Ze zijn op zoek naar informatie of prijzen of komen misschien eerder toevallig op je site terecht nadat een bericht, blogartikel of advertentie hun nieuwsgierigheid prikkelde. Net zoals bij een eerste persoonlijk contact is de eerste indruk belangrijk en wil je je van je beste kant tonen.

  2. Interest: Bezoekers in deze fase tonen interesse in je product of dienst. Om de bezoekers van de eerste fase mee te nemen naar de volgende fase zal je ze eerst opnieuw moeten aanspreken. Helaas weet je niet zomaar wie je websitebezoekers zijn, dus hoe kan je ze opnieuw aanspreken? Je kan dit doen via remarketing of je kan een weggever op je site plaatsen waarbij je in ruil voor een naam en e-mailadres iets waardevol weggeeft. Met waardevol bedoel ik overigens niet in geldwaarde maar bv in de vorm van informatie.

  3. Decision: In de beslissingsfase gaan mensen een keuze maken. Kopen of niet kopen, nu of later, bij jou of bij je concurrent. Wil je je prospect overhalen om bij jou te kopen dan zal je hem moeten overtuigen van je expertise en/of van de kwaliteit van je producten. Hiervoor kan je opnieuw remarketing gebruiken waarbij je bv gaat adverteren met blogartikels waarin waardevolle informatie wordt gegeven. Heb je via een weggever al een e-mailadres gekregen, dan kan je met een autoresponder een aantal e-mails sturen waarin je de klant meer persoonlijk aanspreekt.

  4. Action: In de laatste fase onderneemt je prospect actie. Dat kan een online aankoop zijn maar evengoed kan het zijn dat hij contact met je opneemt voor een afspraak of een offerte.

online mrketing funnel

 

Zoals je ziet in bovenstaande infographicinfographic

Een andere benaming voor infographic is datavisualisatie. Het is een geheel van tekst en afbeelding dat gebruikt wordt om snel en efficiënt informatie over te brengen. Die kan bestaan uit één of meerdere grafieken of schema’s in combinatie met tekst. De afbeelding is altijd een visualisatie van de tekst. Daardoor is het onmiddellijk duidelijk waar die over gaat.
begint alles bij je website.
Hoe meer bezoekers je op je website krijgt in de awareness fase, hoe meer prospecten uiteindelijk ook actie ondernemen en klant worden.

Zijn er alternatieven voor een website?

Misschien heb je geen website maar ben je wel sterk aanwezig op sociale media, heb je veel fans op Facebook of Instagram, heb je veel connecties op LinkedIn of ben je sterk aanwezig op Twitter. Ook online bedrijfsgidsen kunnen je online aanwezigheid sterk ondersteunen.
Uiteraard is dit allemaal waardevol maar het verandert niets aan het belang van een eigen website.

Via een bedrijfsgids krijg je bv niet de mogelijkheid om een e-mailadres te vragen in ruil voor iets waardevol. Je Facebook bedrijfspagina blijft steeds een extern kanaal waardoor je een stuk afhankelijk bent van de beslissingen die bij Facebook genomen worden. Wat als het bereik van je Facebook pagina morgen instort of online adverteren zo duur wordt dat je moet afhaken? Als je heel je marketing dan daarop gebaseerd is, heb je een serieus probleem.
Je website blijft echter altijd van jou, daar heb jij volledige controle over en worden facebook advertenties morgen te duur, dan is er altijd wel een andere manier om veel bezoekers naar je website te sturen.

Het belang van een sterke website is dus niet te onderschatten. Heb je nog geen website dan wordt het tijd om in actie te schieten.
Heb je wel een website, vraag je dan af of die al sterk genoeg is om je online marketing te ondersteunen. Volgende vragen kunnen je daarbij helpen:

Heb je op 1 of meerdere vragen nee geantwoord, dan is je website voor verbetering vatbaar.

Heb je geen idee hoe je daaraan moet beginnen, contacteer me dan voor een gratis kennismakingsgesprek.
Tijdens dat gesprek geef ik je alvast een aantal bruikbare tips en we bespreken hoe ik je best kan helpen.

Tot binnenkort?

 

Reacties mogelijk gemaakt door CComment