structuur website id4web

De structuur van je website is belangrijk  voor je vindbaarheid in Google.

Net zoals je huis een goed fundament moet hebben, moet je website en goede basisstructuur hebben.
Een goede websitestructuur werkt steeds op 3 vlakken:

  • voor jezelf wordt het makkelijker om controle te houden over je website terwijl die meegroeit met je bedrijf
  • voor je bezoekers is een logische en gestructureerde website gebruiksvriendelijker
  • een zoekmachinevriendelijke structuur helpt je hoger te ranken in Google

 

Trefwoorden als basis van je websitestructuur

Maak je gebruik van mijn SEO-checklist, dan heb je al gemerkt dat zoekwoorden belangrijk zijn. Ze helpen je focussen bij het schrijven van teksten maar ze vormen ook de basis van je menustructuur.

Kijk je bv naar de menustructuur van deze website, dan zie je dat mijn belangrijkste trefwoorden (webdesign, SEO en online marketing) terugkomen in mijn menustructuur. Daardoor zien bezoekers onmiddellijk waar de website over gaat en kunnen ze ook heel gemakkelijk de info vinden die ze zoeken. Ook voor Google is dit een duidelijke en herkenbare indeling waardoor ranking gemakkelijker wordt.

Gebruik je daarentegen in je menu het woord 'diensten', dan is het zowel voor je bezoeker als voor Google heel wat minder duidelijk wat je aanbiedt. Kan je je aanbod omschrijven in 2 of 3 kernwoorden, gebruik die dan in je menustructuur. Is je aanbod daarvoor te groot, breng dan je diensten of producten onder in verschillende categorieën en gebruik die in je hoofdmenu.

Structuur van je hoofdmenu

Je hoofdmenu staat in principe in de header van je website. Door het hoofdmenu beperkt te houden en trefwoorden te gebruiken, maak je het voor de bezoeker gemakkelijker om snel te zien waar je site over gaat, wat de belangrijkste onderdelen zijn en waar hij de gezochte info kan vinden. Zitten er te veel items in je menu dan raakt je bezoeker in de war en haakt hij sneller af. Een 7-tal items is ideaal, gebruik max. 10 items om het overzichtelijk te houden.

Ook de volgorde van je menu-items is belangrijk. Hoewel er geen standaardvolgorde bestaat, zijn er toch een aantal gangbare regels:

  • Uiterst links plaats je de 'home-knop'. Laat 'home' niet weg uit je menubalk, onderzoek wijst uit dat die knop nog steeds zeer vaak gebruikt wordt en belangrijk is voor de gebruiksvriendelijkheid van je navigatie.
  • De contact-knop is één van de belangrijkste menu-onderdelen, hier geef je bezoekers immers de mogelijkheid om contact met je op te nemen. Plaats hem steeds uiterst rechts waar bezoekers hem verwachten.
  • Naast de homeknop plaats je de items die verwijzen naar je diensten of producten. Probeer daarbij zoveel mogelijk beschrijvende woorden te gebruiken en vermijd algemene woorden zoals 'diensten' of 'producten'.
  • Tussen je diensten/producten en je contactpagina plaats je pagina's zoals werkwijze, referenties, nieuws of blog

Standaardiseer je menu

Maak het je bezoeker niet moeilijk, gebruik dezelfde navigatiestructuur doorheen heel je website. Zelfs al heb je een uitgebreid aanbod, probeer steeds een eenvoudige websitestructuur te behouden en ga niet per pagina een andere navigatiestructuur gebruiken. Bezoekers houden immers van consistentie.

Houd daarbij ook rekening met mobiele apparaten. De hamburgermenu die bestaat uit drie eenvoudige streepjes in een blokje is ondertussen voldoende bekend en kan je dus gerust gebruiken. Bekijk ook wat er gebeurt als mensen op dat blokje geklikt hebben. Zeker als je met submenu's werkt is het de moeite om extra aandacht te besteden aan de gebruiksvriendelijkheid van je mobiele menu.

Het verband tussen je websitestructuur en de waarde van je pagina's

Om zo goed mogelijk gevonden te worden in Google is het belangrijk dat al je pagina's zo goed mogelijk geïndexeerd worden.  Maar niet alle pagina's krijgen evenveel waarde toegekend door Google. Hoe dieper je pagina begraven wordt in je websitestructuur, hoe minder waarde die zal krijgen. Heb je een eenvoudige website met een beperkt aantal pagina's, kies er dan voor om maar één laag diep te gaan. Dat betekent dat onder elk menu-item ook maar één pagina zit.

Is je aanbod en website daarvoor te uitgebreid, probeer dan te beperken tot 2 lagen zoals in onderstaande afbeelding.

SEO structuur id4web

Een tweede element dat de waarde van je pagina's bepaalt is het aantal en de kwaliteit van de links die naar je pagina verwijzen. Voor meer info verwijs ik je graag naar mijn artikelen over interne linken leggen en kwalitatieve linkbuilding.

Beschik je over een website met veel pagina's en meerdere lagen, overweeg dan het gebruik van een broodkruimel. Door toevoeging van dit eenvoudige navigatietooltje weet je bezoeker steeds perfect waar hij zit in de hiërarchie van je website. Een voorbeeld van zo'n broodkruimel zie je hieronder.

broodkruimel

De structuur van een onepager

Onepagers ogen leuk en je ziet ze dan ook steeds vaker opduiken. Nochtans hebben ze heel wat nadelen. Is je aanbod beperkt tot één dienst of product dan is zo'n onepager nog bruikbaar maar wil je meerdere diensten of producten onder de aandacht te brengen dan is de onepager geen goed idee.

Voor de bezoeker wordt het al snel moeilijker om de juiste info terug te vinden. Zeker op mobiele apparaten krijg je al snel een ellenlange pagina. Zelfs met een goede menustructuur wordt de bezoeker vaak nog in verwarring gebracht, hij klikt immers in de menu op zoek naar info en komt telkens op dezelfde pagina terecht, vaak met te weinig gedetailleerde informatie. Onderzoek wijst uit dat dit vaak frustratie veroorzaakt waardoor de bezoeker sneller afhaakt.

Maar vooral voor de zoekmachines is een onepager geen succesverhaal. Google wil immers steeds de best mogelijke info tonen op basis van de ingegeven zoekopdracht en dat wordt zo goed als onmogelijk gemaakt als alles op één pagina staat.

Een voorbeeld:
Stel dat je op zoek bent naar een feestzaal voor een huwelijksfeest met 100 personen.
Website A heeft een website met een een pagina volledig gewijd aan de grote feestzaal met een duidelijk overzicht van alle info en een mooie fotogalerij.
Website B heeft een onepager. Onder de header volgt eerst het 'over ons' verhaal, daarna komt de menu van het restaurant uitgebreid aan bod, vervolgens komt er info over de kleine zaal tot 20 personen met een contactformulier en uiteindelijk volgt er info over de grote zaal met nogmaals een contactformulier.
Welke website denk je dat Google hoog gaat tonen in de zoekresultaten? Website A uiteraard want daarop staat precies het antwoord op jouw zoekopdracht. Op website B staat te veel andere info.  Bovendien ben ik er zeker van dat jij ook liever doorklikt naar website A waar je onmiddellijk vindt wat je zoekt.

Voor Google is het dus veel moeilijker om te 'lezen' waarover je pagina gaat als alles onder elkaar staat en al je belangrijke trefwoorden op één pagina voorkomen. In de meeste gevallen is een onepager, hoe aantrekkelijk ook, dus geen goede keuze.

Werk aan de winkel?

Mogelijk heb je nu ontdekt dat er werk is aan de structuur van je website. Werk je met een goed CMS-systeem zoals Joomla of Wordpress, dan is dat meestal geen probleem. Als je website professioneel is opgezet kan er best aan de structuur gesleuteld worden zonder dat er een nieuwe site moet gebouwd worden.

Ook voor onze klanten Dalco en Ekilibre zijn we aan de slag gegaan met bestaande websites en hebben we de structuur geoptimaliseerd voor Google.
Wil je graag weten hoe wij dit voor jouw website zouden aanpakken, neem dan gerust contact op via mail of via ons contactformulier.

 

Misschien ook interessant voor jou:

SEO tipsSEO checklist

 

We willen je graag verwittigen als er weer een interessante blog voor je klaarstaat:
E-mail adres:
Naam:
 

 

 

Reacties mogelijk gemaakt door CComment