SEO 2018

 

Is je website goed vindbaar in de zoekmachines dan is het een pak goedkoper én makkelijker om constant nieuwe prospecten te bereiken.
Bovendien is SEO
SEO

Dit staat voor Search Engine Optimization of zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands. Het is een verzameling van technieken die een website kunnen verbeteren waardoor hij makkelijker gevonden wordt in Google.

of zoekmachineoptimalisatie niet zo ingewikkeld als veel ondernemers denken. In dit artikel geef ik je alvast de 10 belangrijkste SEO-tips.

Wil je graag een uitgebreid overzicht van alle onderdelen van SEO, download dan hier mijn handige SEO-checklist. Je krijgt daarin een duidelijk overzicht van alle belangrijke rankingfactoren met linken naar waardevolle informatie waar je mee aan de slag kan.

 

Voor je verder leest, is het belangrijk dat je begrijpt wat Google echt wil. Eens je dat doorhebt, wordt het makkelijker om de SEO regels te begrijpen en correct toe te passen.
Bekijk daarom eerst even onderstaand filmpje, het duurt nog geen 3 minuten maar geeft je wel zeer waardevolle informatie.

 

 

 

SEO tip 1: Een logische structuur is de basis

Het kan verleidelijk zijn om een speciale, originele website te maken die afwijkt van de standaardstructuur. Helaas is dat niet zo'n goed idee, de kans is namelijk groot dat mensen daardoor in de war raken en op zoek gaan naar een site die ze beter 'begrijpen'.

Je bezoekers hebben bepaalde verwachtingen en door daaraan te voldoen, maark je het hen gemakkelijker. Als je ooit al eens gereden hebt in een land waar ze links rijden, kan je je vast nog herinneren hoe verwarrend dat is en hoe je aandacht wordt afgeleid van de essentie, gewoon omdat je pinker plots aan de verkeerde kant staat :-). Voor je website geldt hetzelfde. Leid je bezoeker niet af van de content omdat je origineel wil zijn. Plaats je logo links boven en gebruik een overzichtelijke menu die start met 'home' en eindigt met 'contact', dat voelt voor je bezoeker vertrouwd en zo kan hij zich concentreren op de content van je website.

Hou de structuur eenvoudig door per belangrijke dienst een pagina te maken. Heb je bv een restaurant met feestzaal, prop dan niet alle info op één pagina maar maak een pagina over het restaurant en een andere pagina met info over de feestzaal. Google zal beide pagina's daardoor sneller hoog ranken en voor je bezoeker is het veel gebruiksvriendelijker.

Omdat de structuur van je website zo belangrijk is, schreef ik er een volledig blogartikel over: 'Een goede websitestructuur ik belangrijk'.

 

SEO tip 2: Gebruik de juiste trefwoorden op de juiste plaats


Trefwoorden zijn belangrijk, ze vormen de basis van je website en zorgen er voor dat de zoekmachines precies weet waar je pagina's over gaan.

Wil je werken aan je vindbaarheid in Google, start dan met een lijst te maken van de trefwoorden waar je op wil gevonden worden. Hou er rekening mee dat mensen meestal zoeken op een combinatie van 4 of meer woorden. Mensen zoeken bv. niet op 'restaurant', wel op 'italiaans restaurant centrum Antwerpen'. Het is dus belangrijk om een lijst te maken met de juiste combinatie van zoekwoorden waarop jij graag gevonden wil worden.
Meer daarover lees je in mijn artikel 'De Juiste Zoekwoorden Kiezen'

Een eerste plaats waar je trefwoorden moeten terugkomen is je menubalk. Je menubalk moet onmiddellijk duidelijk maken waar je website over gaat. Vermijd daarom algemene woorden zoals 'diensten' maar gebruik trefwoorden die onmiddellijk duidelijk maken wat die diensten zijn.

Andere plaatsen waarop je trefwoorden moeten voorkomen:

In mijn artikel 'Hoe verwerk je trefwoorden in je website' vind je daarover meer info en een handige checklist die je gratis kan downloaden'.

 

Tip 3: Onderhoud je website zoals een goede huisvader

gevaar

Om je website velig, snel en betrouwbaar te houden is het belangrijk dat je website ook technisch goed onderhouden wordt. Vergelijk het met onderhoud van je wagen. Een goed onderhouden wagen is veiliger en gaat langer mee. Hetzelfde geldt voor je website.

Je website is gebouwd met software en die software krijgt regelmatig updates. Bij sommige systemen gebeuren die updates automatisch maar meestal is dat niet het geval en zal de webdesiger er voor zorgen dat je website technisch up-to-date blijft.

Gebeurt dat niet, dan is het risico op hackinghacking

Als het hackers lukt om je website binnen te dringen, kunnen ze behoorlijk wat schade aanrichten door het plaatsen van verborgen linkjes of door het misbruiken van je website voor het versturen van spamberichten. Kies een goede hostingprovider om je website optimaal te beveiligen en zorg ervoor dat de software van je website steeds up-to-date is.
veel groter met alle gevolgen van dien.

Meer weten over updates en beveiliging van websites? Lees dan hier mijn artikel over 'Onderhoud van je website'.

 

SEO Tip 4: Bied de best mogelijke gebruikerservaring

Is je prospect of klant op jouw website terecht gekomen, dan wil je hem ook de best mogelijke ervaring bieden.
Content is daarbij heel belangrijk. Vraag je af naar welke informatie je prospect of klant op zoek is en gebruik dat als basis voor je content.

Maar je mag nog zo'n goede content hebben, als je website te traag is of slecht leesbaar is, zal je bezoeker niet blijven hangen.

Waar moet je op letten om een optimale ervaring te bieden:

mobielvriendelijkheid

De meeste websites worden door meer dan 50% van hun bezoekers bekeken op smartphone of tablet. Mobielvriendelijkheid is dan ook een absolute noodzaak. Wordt je website nog steeds niet goed getoond op mobiele apparaten, dan zal Google je ook niet hoog tonen in de zoekresultaten.
Niet zeker of je website aangepast is voor mobiele toestellen? Lees dan hier mijn artikel over mobielvriendelijkheid.

responsive klavier

Laadsnelheid

Bezoekers hebben steeds minder geduld en verwachten dat een website laadt binnen de 2 seconden. Duurt het langer dan 3 seconden dan haken we massaal af. Vooral op mobiele toestellen vinden we de laadsnelheid belangrijk. Maar ook voor webshops blijkt snelheid een beslissende factor te zijn in het aankoopproces. 

In mijn artikel 'De Snelheid van je website testen' lees je meer over het belang van laadsnelheid en hoe je die kan meten. Is de snelheid te laag, vraag dan aan je websitebouwer te bekijken hoe dat komt. Vaak zijn te grote beelden of overbodige plug-ins de oorzaak.

LCP en CLS

Stabiliteit is misschien een wat vage term maar je hebt vast ook wel eens een website bezocht waarbij tijdens het laden onverwacht onderdelen ‘versprongen’. Heel vervelend. Ook Google weet dat we dat niet fijn vinden en heeft LCP en CLS toegevoegd als rankingfactoren.

LCP staat voor Largest Contentful Paint. Daarin meet Google de laadtijd
laadtijd

Dit is de snelheid waarmee een website geladen wordt. Laadt je website te traag, dan haken je bezoekers af en gaan op zoek naar een ander site. Ook Google weet dit waardoor de laadsnelheid ook een belangrijke rankingfactor is. Controleer dus regelmatig de snelheid van je website en onderneem actie wanneer je belangrijke vertragingen opmerkt.
van het grootste element op je pagina. Het gaat hierbij enkel over elementen die zichtbaar zijn voor je gaat scrollen. Laad dat elelement te traag, dan geeft Google aan dat er verbetering nodig is.

CLS staat voor Cumulatieve Lay-out Shift en daarin evalueert Google of er onverwachte verschuivingen gebeuren tijdens het laden en hoe groot die zijn.

SEO gebruikerservaring websites

In Google search consoleGoogle search console

Google Search Console is een gratis tool van Google waarmee je de prestaties en vindbaarheid van je website kan meten. Een absolute must-have voor iedereen die gericht met SEO bezig is.
krijg je voor beide termen 3 categorieën te zien: slecht, verbetering nodig of goed. Daaronder kan je steeds doorklikken naar de url’s waarover het gaat.
Heb je verbetering aangebracht dan kan je via Google Search Console een validatie aanvragen.

 

SEO tip 5: Content is king

Waardevolle content blijft het belangrijkste. Zorg voor interessante informatie waar de bezoeker iets aan heeft. Google ziet hoe lang een bezoeker op je website blijft, of hij doorklikt naar andere pagina's, hoeveel pagina's hij bezoekt enz. Blijven bezoekers lang op je website dan is dat voor Google een teken dat je website interessant is en dat zal Google belonen met een hogere ranking.

Maak je teksten lang genoeg. Google spreekt nergens over een minimum tekstlengte maar ik raad je aan per pagina een tekst van min. 400 woorden te voorzien waarin je trefwoorden 1 à 2 keer per 100 woorden terugkomen.

De uitspraak 'mensen lezen niet op internet' is trouwens al lang voorbij gestreefd. Mensen lezen wel op internet maar op een andere manier. Op een scherm zullen mensen teksten eerst 'scannen'. Dat wil zeggen dat ze heel snel op zoek gaan naar de paragrafen die voor hen interessant zijn ipv dat ze de volledige tekst lezen. Hou daar rekening mee in de opmaak van je tekst en help je bezoekers snel de juiste informatie te vinden door je teksten schermvriendelijk op te maken.

Vermijd daarnaast ook dubbele content. Ga zeker geen teksten kopiëren van andere websites. Google 'ziet' dat die content meer keren voorkomt op internet en zal voorrang geven aan de website die eerst was. Dus zelfs al biedt je leverancier teksten aan die je mag gebruiken, gebruik die toch liever niet. Herschrijf ze, geef je er eigen visie in mee en zet een aangepaste versie op je website. In dit artikel lees je meer over duplicate content
duplicate content

Er is sprake van duplicate content wanneer twee of meerdere pagina’s dezelfde of zo goed als dezelfde inhoud hebben. Het heeft enkel met de content te maken, niet met vormgeving. Wanneer verschillende pagina’s meer dan 70% identiek zijn, beschouwt Google dit als duplicate content wat nadelig kan zijn voor je ranking. Duplicate content kan voorkomen op eenzelfde domein (identieke pagina’s) of op verschillende domeinen (bv gekopieerde inhoud).

en hoe je het kan vermijden.

 

Tip 6: Start met bloggen

opleiding bloggen id4web

Het grote voordeel van een blog is dat je diep kan ingaan op 1 specifiek detail van je aanbod. Daardoor krijgt je bezoeker heel waardevolle, specifieke informatie en heel concrete antwoorden op zijn vragen.

Ook Google houdt van diepgaande artikelen. Stel dat iemand op zoek is naar manieren om kuitkrampen te voorkomen tijdens het lopen. Google zal dan veel sneller een artikel tonen dat heel specifiek ingaat op dat onderwerp dan een artikel over spierkrampen in het algemeen. Logisch want Google wil steeds een zo concreet mogelijk antwoord geven op de vraag en dat is veel sneller te vinden in het specifieke artikel.

Hoewel ondernemers me vaak zeggen dat ze geen idee hebben waarover ze moeten bloggen, is het volgens mij in bijna elke sector perfect mogelijk om interessante artikelen te schrijven. Het antwoord ligt vaak in de vragen die klanten je regelmatig stellen. Schrijf eens gedurende enkele maanden elke vraag op die je binnenkrijgt, tijdens gesprekken, via telefoon of mail en je hebt al je eerste onderwerpen voor je blogartikelen.

In mijn artikel '10 tips voor een succesvolle blog' ga ik dieper in op de voordelen van het bloggen en hoe je ermee aan de slag kan.

 

SEO tip 7: Optimaliseer je afbeeldingen en video

Beelden zijn vaak het eerste wat de aandacht trekt van je bezoeker en geven hem al een beeld van jouw aanbod. Beantwoord de sfeer van de foto aan wat je bezoeker zoekt, dan is de kans groot dat hij verder leest.
Kies daarom je beelden heel bewust. Toon geen opleidingen met 100 man als jij in kleine groepjes werkt. Toon geen achtergrond met gigantische buildings als je kantoor gevestigd is een kleine gemeente. Vermeld je je team, kies dan niet voor een stockfoto maar gebruik een foto van jouw echte team.

De keuze van het juiste beeld is vooral belangrijk voor je bezoeker. Google 'ziet' je beelden niet en toch kan je ook voor Google je afbeeldingen optimaliseren:

  • Laad je beelden niet te groot op. Zijn je beelden te zwaar dan heeft dat een negatieve invloed op je laadsnelheid.

  • Gebruik het juiste file-formaat. Zo is een jpg-file perfect voor een foto. Voor je logo gebruik je beter een png-file.

  • Geef je beelden een relevante bestandsnaam, zodat Google weet waarover je beelden gaan.

Meer over het optimaliseren van afbeeldingen lees je via deze link.

 

 

Ook video is alsmaar prominenter aanwezig. Niet zo vreemd nu je met bijna elke smartphone eenvoudig filmpjes kan maken én bekijken. YouTube biedt een uitstekend platform om ze eenvoudig online te zetten en is bovendien de tweede grootste zoekmachine na Google.

Lukt het je om regelmatig waardevolle video's te maken, start dan je eigen YouTube kanaal en verhoog zo je online vindbaarheid. Deel vervolgens je video's ook op je website en op social media om je bereik verder te vergroten.

 

SEO tip 8: Interne en externe linkbuildinglinkbuilding

Het doel van link building is om meer bezoekers op de website te krijgen door relevante links op andere sites die naar de eigen site verwijzen. Hoe meer links op andere sites naar de eigen website verwijzen, hoe interessanter die is volgens Google. Daardoor komt hij ook hoger te staan in de ranking.

Interne linkbuilding is niets meer dan linken leggen tussen de verschillende pagina's op je eigen website. Doe je dit op een goede manier, dan maak je het makkelijker voor de klant om te navigeren. Bovendien zal je bezoeker daardoor meer tijd op je site doorbrengen wat dan weer goed is voor de zoekmachines.

Over externe linkbuilding hoor je zeer uiteenlopende meningen. Sommigen zweren er bij, anderen doen er weinig mee. De beste tactiek is uiteindelijk om het organisch te laten groeien. Plaats jij regelmatig interessante content op je website, heb je een goede blog en zet je sociale media in op een professionele manier? Dan is de kans groot dat anderen gaan linken naar jouw content en dat je externe links groeien zonder dat je er echt op focust.
Wil je toch actief aan linkbuilding doen, dan is er één gouden regel: zorg ervoor dat je links relevant zijn. Waar het vroeger vooral ging over de hoeveelheid links, gaat het nu vooral over kwalitatieve links. SEO-tip: Het is dus beter om 15 waardevolle links te krijgen dan 150 links die niet relevant zijn.

 

SEO tip 9: Maak handig gebruik van reviews

Door getuigenissen van klanten op je website te plaatsen, geef je bezoekers een inkijk op wat anderen van jouw diensten of producten vinden. Eigenlijk zijn reviews de digitale mond-aan-mondreklame en daardoor zijn ze ook zo nuttig.

Kijk maar naar het succes van booking.com of tripadvisor. Ga jij nog op vakantie voor je het hotel eens hebt opgezocht op die websites? Ik in ieder geval niet.
Ook op bol.com, zalando of coolblue zie je bij de producten reviews terugkomen. Ze helpen ons niet alleen als bevestiging dat de kwaliteit goed is, maar zelfs om de juiste keuze te maken.

Ook op jouw website kunnen reviews heel drempelverlagend werken en zijn ze mogelijk net dat extra duwtje dat je prospect nodig had om contact op te nemen of die aankoop te plaatsen.
In mijn blog over online reviews lees je meer over het belang van getuigenissen en hoe je ze kan verzamelen

 

SEO tip 10: Gebruik de gratis tools van Google

Google biedt ons heel wat gratis hulpmiddelen en handige tools.
Hieronder geef ik je er alvast twee die je absoluut moet gebruiken:

Google analytics

Deze tool is onontbeerlijk als je wil weten wat er op je website gebeurt. Dankzij een aantal statistieken krijg je inzicht in:

  • Hoeveel bezoekers je website heeft.

  • Uit welke regio je bezoekers afkomstig zijn.

  • Hoe bezoekers op je website komen.

  • Hoe actief bezoekers zijn op je website.

  • Welke pagina's veel bezocht worden.

  • en nog veel, veel meer.

Meer weten over het gebruik van Google analytics? Klik hier en ontdek hoe Google Analytics je kan helpen met het opvolgen van je resultaten.

Google Search Console

Deze tool is de perfecte aanvulling op Google analytics en geeft je inzicht in de kwalteit van je website. Loopt het fout met de mobielvriendelijkheid of laadsnelheid, dan zal Google Search console je waarschuwen dat er werk aan de winkel is.

Verder kan je hier ook je sitemap
sitemap

Dit is een overzicht van alle pagina’s binnen een website, te vergelijken met een inhoudsopgave in een boek. Naast een sitemap voor de bezoeker, die vaak in de footer staat, kan je ook een sitemap indien bij Google om je website sneller te laten indexeen.
indienen
. De sitemap is voor Google een soort inhoudsopgave van je website waardoor die sneller geïndexeerd wordt. Belangrijk voor een nieuwe website maar ook bv als je regelmatig nieuwe artikelen online plaatst.
Meer informatie over het opzetten van je sitemap vind je hier.

Tenslotte kan je Google Search Console ook gebruiken om je ranking in Google te controleren. We denken heel vaak dat onze website bovenaan staat in de Google zoekresultaten terwijl dat helemaal niet waar is. Hoe dat kan, lees je in mijn artikel 'Wat is nu echt je positie in Google?'

 

Bonustip: Hou rekening met Voice Search

Wat is Voice Search?

Voice Search – of spraakgestuurd zoeken – is een technologie waarmee gebruikers een zoekopdracht uitvoeren met hun stem. Dit doen ze via hun smartphone, computer, smart-speaker of een ander ‘slim apparaat’. Zelf zeg ik nu vaak 'Hey Siri' tegen mijn Iphone om te zoeken naar een nummer of om een zoekopdracht uit te voeren. Heb je dat nog nooit gedaan, speel er dan eens mee. Vraag Siri bv maar eens om te beatboxen, echt heel grappig. Heb je een Samsung dan kan je die aanspreken met Bixby.

voice search

Hoe belangrijk is Voice Search?

Wereldwijd gebruikt al 27% van de internetgebruiker Voice Search op hun telefoon en 48% gebruikt zijn stem voor algemene zoekopdrachten. Bij ons ligt dat nog een pak lager maar we verwachten daar toch de komende jaren een grote stijging.

Wat is de invloed van Voice Search op SEO?

Een gesproken vraag is meestal langer dan een vraag die je typt. Zo zal je bv 'italiaans restaurant Gent' typen maar je zal zeggen 'hey Siri (of Bixby), zoek een Italiaans restaurant in het centrum van Gent'

Wil je daarop vindbaar zijn dan is het belangrijk dat de vragen die je bezoeker stelt en de antwoorden terug te vinden zijn in je teksten. Een FAQ's pagina kan een goede oplossing zijn, juist omdat de opbouw vraag en antwoord volgt.

 

Met deze 11 tips kan je alvast aan de slag om je website beter vindbaar te maken in Google.
Wil je nog een stapje verder gaan, download dat mijn SEO-checklist met nog een hoop extra rankingfactoren én handige tips en info.

 

 

download SEO checklist

Heb je nog vragen bij één van bovenstaande punten of heb je hulp nodig met het optimaliseren van je website, laat het me dan gerust weten via mail of bel me op 0495/164 799, ik help je graag verder!

 

Reacties mogelijk gemaakt door CComment