laadsnelheid

Een snelle website is belangrijk voor Google

De snelheid van je website is een belangrijk onderdeel van je technische SEO
SEO

Dit staat voor Search Engine Optimization of zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands. Het is een verzameling van technieken die een website kunnen verbeteren waardoor hij makkelijker gevonden wordt in Google.

maar is vooral belangrijk voor een positieve bezoekerservaring.
Uit onderzoek blijkt namelijk dat een trage website of webshop één van de grootste frustraties is van websitebezoekers. Logisch, want we krijgen steeds meer informatie te verwerken en we hebben steeds minder tijd. Bovendien worden we met z'n allen alsmaar kritischer tegenover websites en webshops en haken we sneller af als onze ervaring niet optimaal is.

De laadtijd
laadtijd

Dit is de snelheid waarmee een website geladen wordt. Laadt je website te traag, dan haken je bezoekers af en gaan op zoek naar een ander site. Ook Google weet dit waardoor de laadsnelheid ook een belangrijke rankingfactor is. Controleer dus regelmatig de snelheid van je website en onderneem actie wanneer je belangrijke vertragingen opmerkt.
van je website verbeteren, levert je een aantal zeer belangrijke voordelen op:

  • betere ranking in Google
  • bezoekers blijven langer op je website hangen en bekijken meer pagina's
  • bezoekers gaan sneller over tot conversieconversie

    Conversie in online marketing wordt meestal uitgedrukt in percentage en gaat over het behalen van een bepaald vooropgesteld doel.
    Een mogelijk doel is bv dat bezoekers van je website zich inschrijven op je nieuwsbrief. Telkens wanneer een bezoeker die actie uitvoert, spreken we van een conversie. In dit geval betekent een conversiepercentage van 5% dat 5 op 100 bezoekers zich inschrijfven op je nieuwsbrief.
    of aankoop

 

Hoe snel moet je website zijn?

Met een trage website jaag je bezoekers weg en mis je dus heel wat kansen, zeker bij nieuwe bezoekers. Een traag check-out proces in een webshop is zelfs één van de belangrijkste redenen dat mensen een aankoop niet afronden. Een trage website kost dus geld!

Hieronder een aantal cijfers die het belang van laadsnelheid duidelijk maken:

  • 50% van de websitebezoekers verwacht dat de pagina geladen wordt binnen de 2 seconden
  • 40% haakt af als de laadtijd meer is dan 3 seconden
  • 25% stopt met shoppen als de webshop niet snel laadt
  • 80% van de bezoekers komt niet terug na een slechte ervaring maar koopt bij de concurrent

Een laadtijd van 2 seconden is dus het doel. Dat geldt trouwens niet alleen op desktop maar ook op mobiele toestellen waar de bezoeker zo mogelijk nog minder geduld heeft.

Google beloont je voor snelheid

Google wil steeds het beste zoekresultaat tonen op basis van de ingegeven zoekopdracht. Daarbij gaat het niet alleen over de beste inhoud maar ook voor een goede gebruikservaring, waar snelheid dus deel van uitmaakt.

Een snelle website is niet alleen aangenamer voor de bezoeker maar levert je dus ook een hogere positie op in de Google zoekresultaten. Dat geldt trouwens niet enkel voor organische zoekresultaten maar ook voor Google Ads
Google Ads

Google Ads is een advertentieprogramma van Google waarmee je een advertentie kan plaatsen in de zoekresultaten van Google. Die wordt getoond op basis van zoekwoorden die ingebracht worden. Je herkent de Ads aan het woordje “advertentie” en ze verschijnen zowel bovenaan als onderaan de organische (of onbetaalde) zoekresultaten.

.
 De kwaliteitsscore van je Google Ads advertentie wordt immers beïnvloedt door de snelheid van je landingspaginalandingspagina

Dit is een pagina op je website waar de bezoeker automatisch op terecht komt (landt) na het volgen van een link, bijvoorbeeld vanuit een sociale media of vanuit Google Ads. Elke pagina kan dus een landingspagina zijn maar vaak worden er ook specifieke of tijdelijke landingspagina’s geschreven om een bepaalde dienst, een product
. Ik ga in dit artikel niet dieper ingaan op Google Ads maar belangrijk om weten is dat een hoge kwaliteitsscore je een betere positie oplevert maar ook je prijs per klik positief beïnvloedt.

Hoe kan je de snelheid van je website testen?

Google Analytics

Google analytics geeft je een goed beeld van de snelheid van je website. In de statistieken kies je onder de categorie gedrag de optie laadsnelheid om een overzicht te krijgen van de laadsnelheid in verhouding tot verschillende browsers, verschillende landen en verschillende pagina's.
In dit artikel lees je meer over Google Analytics.

Online tools

Wil je de snelheid van je website testen in real time dan zijn er verschillende online tools beschikbaar.

Een bekende en eenvoudige tool is pingdom. Geef je urlurl

De definitie van URL is Uniform Resource Locator. Elk item op internet heeft een eigen uniek adres in de vorm van een url waarbij de locatie op het internet wordt weergegeven. Een url kan bv zijn https://id4web.be/webdesign, waarbij verwezen wordt naar de pagina webdesign op mijn website.

in, kies de juiste regio en klik vervolgens op 'start test'. Binnen enkele seconden krijg je het resultaat te zien.

Op webpagetest kan je uitgebreider testen, je hebt meer locaties ter beschikking en je kan verschillende browsers kiezen. Met deze tool kan je zelfs twee url's vergelijken.

Ook Google heeft een eigen snelheidstest met een afzonderlijk resultaat voor desktop en mobiel.

Hoe kan je de laadtijd verbeteren?

Beelden optimaliseren

In veel gevallen zijn beelden de grootste boosdoeners. Door je beelden te optimaliseren kan de laadtijd vaak al enorm verbeterd worden.

Kies een goede hostingpartner

Daarnaast is ook je hostinghosting

Webhosting is een dienst waarbij webruimte ter beschikking wordt gesteld zodat je website online kan getoond worden.
belangrijk. Is je doelgroep
doelgroep

Een doelgroep is een specifieke groep mensen die je wil bereiken met jouw product of dienst. Het zijn de mensen die zich er het meest door aangesproken voelen. Hoe nauwkeuriger jij je doelgroep kan bepalen, hoe gemakkelijker het zal zijn om de juiste marketingacties te ondernemen.
voornamelijk Belgisch, kies dan geen hosting in Amerika, dat zal de laadtijd in België immers vertragen. Een goede hosting kies je trouwens beter niet op basis van prijs, de goedkoopste hosting zal waarschijnlijk niet de snelste zijn. Mogelijk kan je 100 Euro per jaar besparen door een goedkopere provider te kiezen maar een website met een goede laadtijd en hoge conversie zal heel wat meer opbrengen dan 100 Euro.

Javascripts en plugins

Controleer of alle javascripts op je website noodzakelijk zijn en verwijder wat overbodig is. Hetzelfde geldt voor plugins, verwijder wat je niet nodig hebt.

Groeit je website mee met je bedrijf en plaats je regelmatig nieuwe updates, herhaal dan deze oefening op regelmatige basis om zeker te zijn dat je snelheid onder die 2 seconden blijft.

Wil jij ook de beste resultaten halen uit je website en kan je daar wat hulp bij gebruiken, neem dan gerust vrijblijvend contact op. Ik help je graag met het optimaliseren van je website zodat het een echt marketinginstrument is dat je bedrijf helpt groeien.

SEO tipsSEO checklist


We willen je graag verwittigen als er weer een interessante blog
blog

Een blog of weblog is een online dag- of logboek dat op regelmatige basis door de blogger (schrijver) geactualiseerd wordt. Het kan ook een nieuwtjes platform zijn op een website. Blogs worden meestal chronologisch gepost, met het meest recente artikel bovenaan. Er kunnen in een blog behalve tekst ook afbeeldingen of video’s voorkomen. Afhankelijk van de schrijver en het onderwerp kan een blog tot duizenden bezoekers per dag hebben.
voor je klaarstaat:

E-mail adres:
Naam:

Je gegevens worden nooit gedeeld met derden.
We gebruiken ze enkel om je op de hoogte te houden van nieuwe blogartikelen of interessante aanbiedingen.

 




 

 

 

 

Reacties mogelijk gemaakt door CComment