laadsnelheid

Een snelle website is belangrijk voor Google

De snelheid van je website is een belangrijk onderdeel van je technische SEO maar is vooral belangrijk voor een positieve bezoekerservaring. Uit onderzoek blijkt namelijk dat een trage website of webshop één van de grootste frustraties is van websitebezoekers. Logisch, want we krijgen steeds meer informatie te verwerken en we hebben steeds minder tijd. Bovendien worden we met z'n allen alsmaar kritischer tegenover websites en webshops en haken we sneller af als onze ervaring niet optimaal is.

De laadtijd van je website verbeteren, levert je een aantal zeer belangrijke voordelen op:

  • betere ranking in Google
  • bezoekers blijven langer op je website hangen en bekijken meer pagina's
  • bezoekers gaan sneller over tot conversie of aankoop

 

Hoe snel moet je website zijn?

Met een trage website jaag je bezoekers weg en mis je dus heel wat kansen, zeker bij nieuwe bezoekers. Een traag check-out proces in een webshop is zelfs één van de belangrijkste redenen dat mensen een aankoop niet afronden. Een trage website kost dus geld!

Hieronder een aantal cijfers die het belang van laadsnelheid duidelijk maken:

  • 50% van de websitebezoekers verwacht dat de pagina geladen wordt binnen de 2 seconden
  • 40% haakt af als de laadtijd meer is dan 3 seconden
  • 25% stopt met shoppen als de webshop niet snel laadt
  • 80% van de bezoekers komt niet terug na een slechte ervaring maar koopt bij de concurrent

Een laadtijd van 2 seconden is dus het doel. Dat geldt trouwens niet alleen op desktop maar ook op mobiele toestellen waar de bezoeker zo mogelijk nog minder geduld heeft.

Google beloont je voor snelheid

Google wil steeds het beste zoekresultaat tonen op basis van de ingegeven zoekopdracht. Daarbij gaat het niet alleen over de beste inhoud maar ook voor een goede gebruikservaring, waar snelheid dus deel van uitmaakt.

Een snelle website is niet alleen aangenamer voor de bezoeker maar levert je dus ook een hogere positie op in de Google zoekresultaten. Dat geldt trouwens niet enkel voor organische zoekresultaten maar ook voor Google Ads. De kwaliteitsscore van je Google Ads advertentie wordt immers beïnvloedt door de snelheid van je landingspagina. Ik ga in dit artikel niet dieper ingaan op Google Ads maar belangrijk om weten is dat een hoge kwaliteitsscore je een betere positie oplevert maar ook je prijs per klik positief beïnvloedt.

Hoe kan je de snelheid van je website testen?

Google Analytics

Google analytics geeft je een goed beeld van de snelheid van je website. In de statistieken kies je onder de categorie gedrag de optie laadsnelheid om een overzicht te krijgen van de laadsnelheid in verhouding tot verschillende browsers, verschillende landen en verschillende pagina's.
In dit artikel lees je meer over Google Analytics.

Online tools

Wil je de snelheid van je website testen in real time dan zijn er verschillende online tools beschikbaar.

Een bekende en eenvoudige tool is pingdom. Geef je url in, kies de juiste regio en klik vervolgens op 'start test'. Binnen enkele seconden krijg je het resultaat te zien.

Op webpagetest kan je uitgebreider testen, je hebt meer locaties ter beschikking en je kan verschillende browsers kiezen. Met deze tool kan je zelfs twee url's vergelijken.

Ook Google heeft een eigen snelheidstest met een afzonderlijk resultaat voor desktop en mobiel.

Hoe kan je de laadtijd verbeteren?

Beelden optimaliseren

In veel gevallen zijn beelden de grootste boosdoeners. Door je beelden te optimaliseren kan de laadtijd vaak al enorm verbeterd worden.

Kies een goede hostingpartner

Daarnaast is ook je hosting belangrijk. Is je doelgroep voornamelijk Belgisch, kies dan geen hosting in Amerika, dat zal de laadtijd in België immers vertragen. Een goede hosting kies je trouwens beter niet op basis van prijs, de goedkoopste hosting zal waarschijnlijk niet de snelste zijn. Mogelijk kan je 100 Euro per jaar besparen door een goedkopere provider te kiezen maar een website met een goede laadtijd en hoge conversie zal heel wat meer opbrengen dan 100 Euro.

Javascripts en plugins

Controleer of alle javascripts op je website noodzakelijk zijn en verwijder wat overbodig is. Hetzelfde geldt voor plugins, verwijder wat je niet nodig hebt.

Groeit je website mee met je bedrijf en plaats je regelmatig nieuwe updates, herhaal dan deze oefening op regelmatige basis om zeker te zijn dat je snelheid onder die 2 seconden blijft.

Wil jij ook de beste resultaten halen uit je website en kan je daar wat hulp bij gebruiken, neem dan gerust vrijblijvend contact op. Ik help je graag met het optimaliseren van je website zodat het een echt marketinginstrument is dat je bedrijf helpt groeien.

SEO tipsSEO checklist


We willen je graag verwittigen als er weer een interessante blog voor je klaarstaat:
E-mail adres:
Naam:

Je gegevens worden nooit gedeeld met derden.
We gebruiken ze enkel om je op de hoogte te houden van nieuwe blogartikelen of interessante aanbiedingen.

 




 

 

 

 

Reacties mogelijk gemaakt door CComment