ranking google 1

Je échte positie in Google controleren

Heb je ook al eens gegoogeld naar je eigen website?
Waarschijnlijk wel, want natuurlijk wil je graag weten of je een hoge positie in Google hebt, toch?

Maar wist je dat Google rekening houdt met jouw voorkeuren waardoor websites die jij vaak bezoekt bovenaan getoond worden in je zoekresultaten?

De kans is dus groot dat je website op de eerste pagina getoond wordt als jij zelf zoekt, misschien zelfs wel helemaal bovenaan. Helaas geeft dat een vertekend beeld en is het goed mogelijk dat je in werkelijkheid pas op pagina 10 of 20 gerankt wordt.

Zelf Googelen op je bedrijfsnaam of je belangrijkste trefwoorden geeft dus helemaal geen objectief resultaat weer van je echte ranking in Google!
Hieronder laat ik je zien hoe je te weten komt op welke positie je écht getoond wordt.

 

 

Waarom op je bedrijfsnaam gevonden worden niet genoeg is.

Goed gevonden worden op je bedrijfsnaam is voor de meeste bedrijven niet zo moeilijk. Je bedrijfsnaam is immers over het algemeen uniek waardoor het voor de zoekmachines meestal heel duidelijk is welk resultaat er moet getoond worden.

Maar goed gevonden worden op je bedrijfsnaam is niet voldoende want wie daarop zoekt, kent je bedrijf al.  Veel belangrijker is het om goed gevonden te worden op je belangrijkste trefwoorden, zodat je ook constant een nieuwe doelgroep
doelgroep

Een doelgroep is een specifieke groep mensen die je wil bereiken met jouw product of dienst. Het zijn de mensen die zich er het meest door aangesproken voelen. Hoe nauwkeuriger jij je doelgroep kan bepalen, hoe gemakkelijker het zal zijn om de juiste marketingacties te ondernemen.
bereikt.

Maar hoe weet je op welke trefwoorden je wel een hoge positie in Google hebt en op welke niet?

Je échte positie in google controleren

Een uitstekende tool om te weten op welke trefwoorden je al geïndexeerd wordt, is Google Search ConsoleGoogle Search Console

Google Search Console is een gratis tool van Google waarmee je de prestaties en vindbaarheid van je website kan meten. Een absolute must-have voor iedereen die gericht met SEO bezig is.
.

Deze tool is volledig gratis en is naast Google Analytics een absolute must voor iedere onderneming die meer resultaat wil halen met zijn website.  Het grootste voordeel van Google Search Console is dat je actief melding krijgt van eventueel problemen op je website. Dat kan gaan over pagina's die niet goed geIndexeerd zijn of over problemen met bijvoorbeeld je mobielvriendelijkheid.

Daarnaast kan je ook een lijst downloaden van alle trefwoorden waarop Google je website indexeert. Naast een lijst van trefwoorden zie je daarin ook volgende informatie:

  • aantal klikken: aantal klikken naar je website
  • vertoningen: aantal vertoningen in de zoekresultaten
  • CTR: click trough rate of het percentage dat doorgeklikt heeft naar je website
  • positie: je positie in Google voor die zoekopdracht

Ga je de lijst rangschikken op positie, dan weet je perfect op welke trefwoorden je bovenaan in de ranking van Google staat. Alle woorden met een positie tussen 1 en 10 doen het zeer goed in de ranking. Woorden met een positie tussen 10 en 20 bieden de beste opportuniteiten om hoger te komen in de ranking. Woorden met een lagere positie dan 20 zullen meer inspanning vragen.

Andere online tools gebruiken.

Uiteraard is Google Search Console niet de enige tool om je positie in Google te controleren. Online zijn er heel wat tools beschikbaar, vaak met zeer uitgebreide mogelijkheden om  actief met SEO
SEO

Dit staat voor Search Engine Optimization of zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands. Het is een verzameling van technieken die een website kunnen verbeteren waardoor hij makkelijker gevonden wordt in Google.

aan de slag te gaan. Helaas zijn de meeste betalend (en meestal niet goedkoop) waardoor ze vooral geschikt zijn voor professionele marketeers.

Wil je toch graag met zo'n tool aan de slag, dan raad ik je absoluut Ubersuggest aan, een tool met heel wat mogelijkheden en een goede gratis versie.

Ubersuggest gebruiken

positie google controleren

Uberuggest is uiterst gebruiksvriendelijk. Op de landingspaginalandingspagina

Dit is een pagina op je website waar de bezoeker automatisch op terecht komt (landt) na het volgen van een link, bijvoorbeeld vanuit een sociale media of vanuit Google Ads. Elke pagina kan dus een landingspagina zijn maar vaak worden er ook specifieke of tijdelijke landingspagina’s geschreven om een bepaalde dienst, een product
geef je de url van je site in en kies je de juiste taal en land. Klik vervolgens op 'search'.
Scroll in de resultaten naar beneden tot je SEO keywords
keywords

Keywords zijn trefwoorden waarmee op een zoekmachine een zoekopdracht ingegeven wordt. De zoekmachine zal vervolgens de meest relevante resultaten tonen. Wil je goed scoren in de Google zoekresultaten dan is het kiezen en verwerken van de juiste trefwoorden in je website een belangrijke basis.
ziet staan om een overzicht te krijgen van alle trefwoorden waarop je momenteel geïndexeerd wordt. In de kolom 'position' zie je op welke plaats je verschijnt in de Google ranking. In de kolom 'Ext. visits' zie je hoeveel verkeer je via dat trefwoord op je website krijgt. In de gratis versie zie je helaas slechts een deel van je trefwoorden maar je kan wel gebruik maken een gratis trialversie om al je trefwoorden te zien. Je kan ze dan ook downloaden als csv-bestand.
In de linkerkolom zie je ook een SEO Explorer waarmee je je website kan scannen op een aantal fouten.

In mijn artikel 'tools en programma's voor SEO en online marketingonline marketing

Dit is het verkopen van producten of diensten via digitale weg. Het is daarbij belangrijk om met de juiste strategieën de exacte doelgroep tot kopen te laten overgaan. De basis van online marketing is een grondig onderzoek en analyse zodat de juiste marketing strategieën gebruikt wordt.
' vind je overigens nog verschillende tools om je website te evalueren, dus kijk ook daar zeker eens rond.

Aan de slag met je resultaten.

Nu je beschikt over de juiste gegevens, kan je daar mee aan de slag om je resultaten te verbeteren.

  • Welke trefwoorden zijn voor jouw dienst of product echt belangrijk maar scoren niet goed in de zoekmachines?
    Noteer die en ga daarop werken:

    • Schrijf specifieke pagina's of blogartikelen rond die trefwoorden.

    • Controleer of je trefwoord op die pagina's voorkomt op de belangrijkste sleutelposities.

    • Organiseer meer verkeer naar die pagina's door ze te delen op social media, in nieuwsbrieven, advertentiecampagnes, ....

  • Controleer regelmatig of je resultaten verbeteren. Plan bv 1 x per maand een controle in en evalueer telkens het resultaat zodat je steeds doelgericht weet aan welk trefwoord je extra aandacht moet besteden.

Waarom je wél jezelf af en toe wil Googelen

Zoals je bovenaan in dit artikel al kon lezen zal jezelf Googelen je geen goed beeld geven van je ranking in Google.

Toch Google ik regelmatig op mezelf en op mijn klanten. Niet om de ranking te zien, wel om te zien welke resultaten getoond worden. Zijn al die resultaten nog up-to-date? Geven ze een goed beeld van waar jij en je bedrijf voor staan?

Mogelijk zijn er (verouderde) vermeldingen of linken die je liever verwijderd wil zien. Soms vergeten we zelf iets aan te passen of heb je nog vermeldingen op sites die niet meer relevant zijn. Maak een lijst en pas ze aan of vraag de beheerders om ze te verwijderen. Hoe minder verwarring er is rond jouw bedrijf en je aanbod, hoe gemakkelijker je het vertrouwen wint van je doelgroep.

Ben jij klaar om een volgende stap te nemen met je bedrijf en ben je benieuwd hoe ik je daarbij kan helpen?

Op marketingimpact.be vind je meer info over mij en mijn werkwijze. Je kan er ook gelijk een leuke test toen die onmiddellijk laat zien waar jouw groeikansen liggen. Hier ga je rechtstreeks naar de test.

Reacties mogelijk gemaakt door CComment