tools webdesign id4web


Een vraag die ik vaak krijg is welke tools en programma's wij gebruiken voor SEO
SEO

Dit staat voor Search Engine Optimization of zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands. Het is een verzameling van technieken die een website kunnen verbeteren waardoor hij makkelijker gevonden wordt in Google.

en Online MarketingOnline Marketing

Dit is het verkopen van producten of diensten via digitale weg. Het is daarbij belangrijk om met de juiste strategieën de exacte doelgroep tot kopen te laten overgaan. De basis van online marketing is een grondig onderzoek en analyse zodat de juiste marketing strategieën gebruikt wordt.
. Ik wil dit graag met jullie delen en daarom hieronder een overzicht van de belangrijkste hulpmiddelen die wij gebruiken en aanraden.

Inhoud van het artikel:

👉 Tools voor webdesign

👉 Tools voor SEO

👉 Tools voor e−mailmarketing

👉 Tools voor het maken van afbeeldingen en video

👉 Tools voor het organiseren van social media

 

Tools webdesign

Wordpress

40% van de websites die een CMS-systeem gebruiken, zijn gebouwd in WordPress. We kunnen dus rustig stellen dat WordPress razend populair is. Het is ook zeker één van de meest gebruiksvriendelijke CMS-systemen op de markt waardoor het voor ondernemers steeds eenvoudiger wordt hun eigen website up-to-date te houden.
Wees wel voorzichtig met de volledig gratis versie van WordPress. Deze versie heeft zoveel beperkingen dat je al snel zal vastlopen als je meer wil gaan doen met online marketing of SEO.
Beter is om WordPress te installeren op je eigen hostinghosting

Webhosting is een dienst waarbij webruimte ter beschikking wordt gesteld zodat je website online kan getoond worden.
en van daaruit je website te (laten) bouwen.

Woocommerce

Wil je een webshop integreren in je Wordpress site, dan is Woocommerce meestal de beste oplossing. Het is een redelijk eenvoudig systeem dat gemakkelijk kan gekoppeld worden aan betaalmogelijkheden, boekhoudpakketten, leveringsplugins enz. Het aantal uitbreidingen is eindeloos. Bovendien is Woocommerce volledig aanpasbaar aan jouw assortiment en huisstijl.
Je onderhoudt de webshop daarna volledig zelf, laadt zelf nieuwe producten op, houdt de voorraad bij, enz.

Combell

Het kiezen van een goede hostingproviderhostingprovider

Een hostingprovider is een bedrijf dat hosting aanbiedt of webruimte ter beschikking stelt zodat uw website online kan getoond worden.
is belangrijk. Kies een geschikte en betrouwbare partner met een goede klantendienst. Lees hier meer over het belang van een goede hosting. Zelf werk ik met Combell, een Belgisch bedrijf, dat verschillende soorten hosting aanbiedt afhankelijk van de grootte van je website.

Mollie

Wil je online gaan verkopen dan moet je een betaalsysteem te koppelen aan je website. Er zijn verschillende providers op de markt maar wij hebben een voorkeur voor Mollie, een eenvoudig systeem zonder vaste kosten. Daardoor is Mollie niet alleen geschikt voor wie een volledige webshop heeft maar ook voor wie alleen af en toe online verkoopt.

Calendly

Met Calendly zet je een online agenda op die je ook kan linken aan je website. Je bepaalt zelf wanneer klanten of prospecten een afspraak kunnen inplannen en je personaliseert de e-mailboodschappen die verstuurd worden ter bevestiging en ter herinnering.

Converbox

Convertbox is dé software waar we op zaten te wachten om echt converterende pop-upspop-ups

Dit is een klein venster dat verschijnt op een pagina van een website. Vaak gebeurt dit doordat de bezoeker een bepaalde actie onderneemt. Pop-ups kunnen reclameboodschappen bevatten of de bezoeker aansporen tot call-to-action.
te maken. De mogelijkheden zijn eindeloos en de interface is heerlijk gebruiksvriendelijk. 

 

tools seo id4web

Tools SEO en online marketing tools voor analyse

Als het gaat over SEO of Search Engine Optimization zijn er oneindig veel tools beschikbaar. Een heleboel van die tools zijn helaas betalend maar heel vaak hebben ze ook een beperkte gratis versie waar je al heel wat mee kan.
Het is misschien wat lastiger werken maar door verschillende gratis tools te combineren kom je ook al een heel eind. Hieronder geef ik je alvast een overzicht van de tools die ik regelmatig gebruik.

Google Analytics

Google analytics mag echt niet ontbreken op je lijstje met veelgebruikte online marketing tools. Met deze gratis tool van Google krijg je gedetailleerd inzicht in wat er gebeurt op je website. Nog steeds maken te weinig ondernemers gebruik van deze tool waardoor ze geen idee hebben of hun website wel of geen resultaten oplevert. Ben jij één van die ondernemers dan is dit het moment om daar verandering in te brengen.

Om van deze tool gebruik te maken, moet je éénmalig een stukje code toevoegen aan je website, daarna stromen de gegevens binnen en weet je precies hoeveel bezoekers je website heeft, hoe die bezoekers op je website terecht kwamen, welke pagina's je bezoekers bekijken, enz.
Meer over Google Analytics en hoe je deze fantastische tool kan inzetten, lees je hier.

Google Search Console

Naast Google Analytics raad ik je Google Search ConsoleGoogle Search Console

Google Search Console is een gratis tool van Google waarmee je de prestaties en vindbaarheid van je website kan meten. Een absolute must-have voor iedereen die gericht met SEO bezig is.
aan. Met deze tool krijg je inzicht in hoe Google je website indexeert. Heel waardevol is het overzicht van de zoekwoorden waarop je website getoond wordt in combinatie met de gemiddelde positie. Uiteraard interessant om te weten op welke woorden je goed gevonden wordt en waar je nog werk aan de winkel is.

Daarnaast geeft Google Search Console ook aan of er problemen zijn met je website. Dat kan gaan over beveiligingsproblemen, crawlfouten of problemen met je laadsnelheid en mobielvriendelijkheid.

Google Tag Manager

De Google Tag Manager is de derde gratis Googletool in het rijtje. Met deze tool kan je heel eenvoudig verschillende tags koppelen aan je website. Denk aan de Facebook pixel, Google analytics, de LinkedIn tag, enz. Je installeert één keer de tag van de tag manager en vervolgens kan je verschillende tags koppelen zonder nog aanpassingen te moeten doen binnen je website. In het verleden merkte ik dat al die tags wel eens met elkaar in de clinch gingen. De Google Tag Manager lost dat probleem op en maakt beheer van je tags makkelijker.

Google Data Studio

In Data Studio breng je gegevens uit verschillende bronnen samen in een overzichtelijk rapport. Zo hoef je niet langer verschillende kanalen te raadplegen maar beheer je je resultaten op één plek. De tool is gratis in gebruik al zijn sommige plugins wel betalend.

Google Zoekwoordplanner

De Google zoekwoordplanner maakt deel uit van Google Ads
Google Ads

Google Ads is een advertentieprogramma van Google waarmee je een advertentie kan plaatsen in de zoekresultaten van Google. Die wordt getoond op basis van zoekwoorden die ingebracht worden. Je herkent de Ads aan het woordje “advertentie” en ze verschijnen zowel bovenaan als onderaan de organische (of onbetaalde) zoekresultaten.

en is een zeer goed hulpmiddel als je aan de slag wil gaan met trefwoordonderzoek. Je geeft de urlurl

De definitie van URL is Uniform Resource Locator. Elk item op internet heeft een eigen uniek adres in de vorm van een url waarbij de locatie op het internet wordt weergegeven. Een url kan bv zijn https://id4web.be/webdesign, waarbij verwezen wordt naar de pagina webdesign op mijn website.

van je website in en je belangrijkste zoekterm, bv 'restaurant'. De planner geeft je vervolgens een overzicht van gerelateerde zoektermen in combinatie met het maandelijkse zoekvolume.

Helaas moet je tegenwoordig een volledig Google Ads account aanmaken én een visa kaart opgeven voor je de zoekwoordplanner kan gebruiken. De planner op zich blijft wel gratis.

Ubersuggest

Naast de Google zoekwoordplanner zijn er nog heel wat andere online tools om op zoek te gaan naar de juiste trefwoorden. Mijn favoriet is ubersuggest. Een zeer gebruiksvriendelijke tool waar je per zoekopdracht honderden suggesties en gerelateerde zoektermen kan opvragen. Daarnaast krijg je ook zicht op de concurrentie voor dat trefwoord en hoe moeilijk het is om zelf in de top 10 te raken.

Ik gebruik ondertussen de betalende versie maar met de gratis versie kom je ook al een heel eind.

Textmetrics:

Schrijf je regelmatig blogartikelen dan is deze tool een handig hulpmiddel om je tekst te optimaliseren voor Google. Je krijgt heel snel inzicht in je meta-data, gebruik van titels en trefwoorden.

Daarnaast krijg je ook nog een analyse van de leesbaarheid van je tekst. Het systeem kijkt daarbij oa naar passief woordgebruik, verouderde woorden en tone of voice.

Screaming frog

Screaming frog is een analysetool waarmee je je website controleert op fouten. Zo kan je bv eenvoudig op zoek gaan naar dode linken of je meta data controleren.

Google Mijn Bedrijf

Met deze gratis tool beheer je hoe een lokaal bedrijf wordt weergegeven in Google Maps en in de Google zoekresultaten. De laatste jaren is Google Mijn Bedrijf steeds verder uitgebreid. Ondertussen kan je er niet alleen adresgegevens en openingsuren vermelden maar ook foto's opladen, productcategorieën aanmaken en zelfs berichten plaatsen.

Voor de meeste bedrijven een zeer geschikte tool om de online vindbaarheid te vergroten.

Optimizely

Wil je gaan experimenteren en A/B testen gebruiken om je website te verbeteren dan kan dat met deze tool. Kleine wijzigingen zoals de kleur van een knop, een andere call-to-action
call-to-action

Een CTA kan een stuk tekst, een button of een afbeelding zijn en is steeds een korte en krachtige boodschap die de bezoeker van je website aanzet om een volgende stap te nemen. Elke pagina in je website zou moeten eindigen met een CTA die is ingesteld op het bereiken van je doelen.
, titel of afbeelding hebben soms een grote effect op de conversieconversie

Conversie in online marketing wordt meestal uitgedrukt in percentage en gaat over het behalen van een bepaald vooropgesteld doel.
Een mogelijk doel is bv dat bezoekers van je website zich inschrijven op je nieuwsbrief. Telkens wanneer een bezoeker die actie uitvoert, spreken we van een conversie. In dit geval betekent een conversiepercentage van 5% dat 5 op 100 bezoekers zich inschrijfven op je nieuwsbrief.
van je pagina. Met A/B testing vermijd je dat je aanpassingen doet die een negatief effect hebben.

Microsoft Clarity

Ook Microsoft Clarity is een gratis tool die inzicht geeft in hoe bezoekers met je website omgaan. Heatmaps tonen waar bezoekers het meest klikken of scrollen en sessie-opnames tonen hoe mensen door je website navigeren. Het is alsof je over iemand zijn schouder kan meekijken en dat levert vaak verrassende inzichten op.

Copyscape

Met copyscape controleer je of jouw content niet gekopieerd wordt op andere websites. Google houdt namelijk niet van duplicate content
duplicate content

Er is sprake van duplicate content wanneer twee of meerdere pagina’s dezelfde of zo goed als dezelfde inhoud hebben. Het heeft enkel met de content te maken, niet met vormgeving. Wanneer verschillende pagina’s meer dan 70% identiek zijn, beschouwt Google dit als duplicate content wat nadelig kan zijn voor je ranking. Duplicate content kan voorkomen op eenzelfde domein (identieke pagina’s) of op verschillende domeinen (bv gekopieerde inhoud).

, dus het laatste wat je wil is dat anderen jouw artikelen gaan kopiëren en gebruiken.
In copyscape geef je gewoon de url van je artikel in en het programma zoekt of je tekst nog ergens anders te vinden is.

Er is ook een betalende versie beschikbaar waarin je onder andere dit proces kan automatiseren.

Siteliner

Ook op je eigen website kan duplicate content voorkomen, vooral webshops hebben daar snel last van. Met Siteliner controleer je of dezelfde tekst op verschillende pagina's voorkomt.

Laadsnelheid testen

Bezoekers verwachten dat je pagina geladen wordt binnen de 2 seconden. Duurt het langer dan 3 seconden dan haakt 40% al af. Ook voor Google is de laadsnelheid een belangrijke rankingfactor. Google geeft de voorkeur aan sites die snel laden.

Google analytics geeft je al een idee van de laadsnelheid maar daarnaast bestaan er nog een aantal tools die je kan gebruiken om te testen. Ik gebruik steeds verschillende tools omdat de resultaten soms behoorlijk uiteen lopen.

Enkele mogelijkheden:

https://adresults.nl/tools/website-speed-test/
https://www.thinkwithgoogle.com/intl/en-gb/feature/testmysite/
https://tools.pingdom.com/
https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

 

Tools e−mailmarketing

E-mailmarketing
E-mailmarketing

E-mail marketing is een krachtige vorm van direct marketing waarmee je op een eenvoudige en persoonlijke manier producten of diensten kan promoten via e-mail. Het is een goedkope en snelle manier om nieuwe klanten te werven, bestaande klanten te overtuigen om tot actie over te gaan (bv kopen) en relaties met klanten te beheren.
is nog steeds één van de meeste converterende marketingtools maar je moet wel rekening houden met een aantal regels. In mijn blogartikel met 10 tips voor e-mailmarketing ga ik uitgebreid in op de voor- en nadelen en geef ik je de 10 basisregels voor succesvolle e-mailmarketing.

Een heel belangrijke regel in e-mailmarketing: Stuur nooit nieuwsbrieven vanuit je eigen mailprogramma (zoals outlook). Zodra je een grote hoeveelheid adressen gaat aanspreken vanuit je eigen mailbox, ben je aan het spammen. Niet alleen zal je mail bij veel ontvangers in de spambox terecht komen maar bovendien riskeer je dat Telenet of Proximus je mailaccount blokkeert.

Maak daarom steeds gebruik van een e-mail service provider. Deze online diensten specialiseren in het versturen van mails naar grote groepen. Je mail komt niet in de spam terecht én het programma houdt automatisch rekening met wettelijke verplichtingen.

Bovendien zijn er statistieken beschikbaar waardoor je precies weet hoe vaak je mail gelezen werd en wie er doorklikte op de links in je nieuwsbrief.

Er zijn heel veel e-mail service providers op de markt met zeer uiteenlopende prijzen en functionaliteiten. Zelf werken we vooral met Mailchimp en Active Campaign (of de nederlandse versie Mailblue).

Er zijn zeker goedkopere alternatieven op de markt maar deze tools zijn zo volledig dat ze hun geld absoluut waard zijn.

Wil je toch op zoek naar een goedkopere versie, dan zijn dit functionaliteiten om in het oog te houden:

  • Kan je eenvoudige templates aanmaken voor je nieuwsbrieven?

  • Kan je daarin voldoende variatie brengen met beelden, tekst en video?

  • Kan je op eenvoudige manier verschillende doelgroepen maken, bv door verschillende lijsten of door het toekennen van tags?

  • Kan je verschillende opt-in formulieren aanmaken om te koppelen aan weggevers?

  • Kan je eenvoudig autoresponders opzetten om automatisch een reeks mails te versturen?

  • Kan je nieuwsbrieven inplannen op dag en uur?

  • Kan je eventueel extra gebruikers aanmaken zodat je kan samenwerken?

  • Zijn er duidelijke statistieken met de resultaten?

active campaign automation

 

Tools afbeeldingen en video

Afbeeldingen zoeken

De laatste jaren zijn er heel wat online beeldbanken bijgekomen waar je afbeeldingen kan zoeken en aankopen. Ik heb een hele lijst opgeslagen in mijn favorieten, maar ik gebruik toch vaak weer dezelfde beeldbanken.

Een kort overzicht van de beeldbanken die ik het meest gebruik:

  • Pixabay.com: beelden zijn hier volledig gratis. Het aanbod is beperkt en de kwaliteit niet altijd geweldig maar afhankelijk van het onderwerp kijk ik eerst hier of er een passend beeld te vinden is.

  • Shutterstock.com: een zeer uitgebreide beeldbank met een groot aanbod foto's, illustraties en zelfs video aan zeer budgetvriendelijke prijzen.

  • Gettyimages.com: zeer kwalitatieve beelden maar ook een hoger prijskaartje.

  • Istockphoto.com: een onderafdeling van Gettyimages maar met lagere prijzen. Te vergelijken met Shutterstock.

 

Afbeeldingen aanpassen met Canva.com

tools beeldmanipulatie id4web

Canva is een online tool waarmee je op supereenvoudige manier beelden aanpast en lay-outs of video maakt voor social media. De gratis versie is bovendien voor de meeste gebruikers meer dan voldoende.

Wat kan je zoal doen met Canva:

  • Afbeeldingen aanpassen aan specifieke afmetingen, bv voor social media

  • Teksten en iconen toevoegen aan je afbeeldingen

  • Collages maken van verschillende foto's

  • Video's maken op basis van templates

  • Beelden bijsnijden en flippen

  • enz.

Bovendien kan je ook gebruik maken van een bibliotheek met afbeeldingen, video's, pictogrammen enz.

Zoek je een eenvoudige manier om afbeeldingen te maken voor social media of online advertising, dan moet je Canva zeker proberen.

 

Video opnemen en bewerken met ScreenFlow

tools video id4web

Enkele jaren geleden heb ik verschillende tools uitgetest en uiteindelijk heb ik gekozen voor ScreenFlow omdat die zeer gebruiksvriendelijk is en betaalbaar.

In combinatie met mijn Logitech camera neem ik snel en eenvoudig 'how to' video's op waarin ik zowel mezelf als mijn scherm laat zien. Ik maak zelf geen ingewikkelde montages maar met ScreenFlow kan ik wel op eenvoudige manier een aantal verbeteringen of extra's aanbrengen in die opnames.

Ik gebruik ScreenFlow bijvoorbeeld voor:

  • Bijsnijden van het beeld

  • Vergroten van de cursor in het beeld en het toevoegen van een klikgeluid of klikeffect

  • Toevoegen van ondertiteling

  • Combineren van verschillende opnames

  • Toevoegen van korte teksten in het beeld (bv verwijzen naar een url)

  • Toevoegen van een logo, pictogram, enz.

In het begin is het even zoeken maar het programma is best gebruiksvriendelijk en biedt nog veel meer mogelijkheden dan wat ik hierboven heb omschreven. Op YouTube vind je heel wat tutorials met tips en tricks.

Loom

Loom is een heel fijne tool om korte video's op te nemen. Je kan je scherm, je webcam of beide opnemen. Het delen gaat heel eenvoudig via een link. Ideaal dus om een korte boodschap of instructievideo te delen.

YouTube en Vimeo

Beide zijn natuurlijk ook echt kanalen op zich maar je kan ze ook gebruiken om video's op je website te plaatsen. Een video is al snel een zwaar bestand dat je website enorm kan vertragen. Om dat te vermijden plaats je de video op YouTube of Vimeo en gebruik je de link om de video op je website te plaatsen.

Zowel op YouTube als Vimeo kan je een eigen kanaal oprichten en video's plaatsen maar toch is het verschil tussen beide behoorlijk groot.
Hieronder een korte vergelijking.

YouTube:

  • Volledig gratis platform.

  • Is eigendom van Google en YouTube video's worden getoond in de zoekresultaten wat een enorme meerwaarde kan betekenen.

  • Je kan je kanaal een eigen design geven.

Vimeo:

  • Betalend platform

  • De kwaliteit van je video's blijft behouden

  • Je kan de linken van je video's personaliseren

  • Minder bereik dan YouTube

Het grootste voordeel van YouTube is wel de vindbaarheid via Google. Bovendien worden het aantal views van je video via je website ook meegeteld. Heb je veel views op je website dan wordt je video via YouTube ook hoger gerankt in de Google zoekresultaten.
Het grootste voordeel van Vimeo is dan weer de kwaliteit.
Niets houdt je natuurlijk tegen om je video op beide kanalen te plaatsen.


Tools social media

Als laatste onderdeel in deze blog over online marketing tools, wil ik het hebben over social media.
Actief aanwezig zijn op social media is vaak tijdrovend en deze tools kunnen je helpen om tijd te besparen.

SmarterQueue

Als je gedurende een aantal jaren regelmatig post op social media dan heb je eigenlijk een gigantische schat aan content die je kan hergebruiken en re-posten. Maar die oude berichten opzoeken en opnieuw plaatsen is behoorlijk tijdrovend.

Met SmarterQueue los je dit op. Telkens als je met deze tool een bericht inplant, kan je kiezen tussen éénmalig of re-que waardoor je post na publicatie opnieuw onderaan in de rij komt. Per bericht kan je bovendien verschillende beelden en teksten ingeven waardoor je niet exact hetzelfde bericht opnieuw plaatst.

Er zijn heel wat van dergelijke tools op de markt, allemaal met hun eigen opties en mogelijkheden, dus kijk zeker eerst eens rond voor je een keuze maakt. De meeste bieden een gratis trial periode aan waardoor je perfect kan testen welke je het beste ligt.

tools social media id4web

 

Linktr.ee

Op de meeste social media kanalen kan je gemakkelijk linken in of onder je bericht posten, behalve op Instagram. Daar kan je enkel in je bio een beperkt aantal linken plaatsen.
Wil jij meer linken plaatsen, dan is Linktr.ee een goede oplossing. Met deze tool creëer je een soort landingspaginalandingspagina

Dit is een pagina op je website waar de bezoeker automatisch op terecht komt (landt) na het volgen van een link, bijvoorbeeld vanuit een sociale media of vanuit Google Ads. Elke pagina kan dus een landingspagina zijn maar vaak worden er ook specifieke of tijdelijke landingspagina’s geschreven om een bepaalde dienst, een product
waarop je verschillende linken plaatst naar je website. Ook in de gratis versie kan je eenvoudig linken bijmaken, weghalen, de volgorde veranderen enz. Met de betalende versie heb je nog een aantal extra opties, zoals het personaliseren van de look en toegang tot de statistieken.

Bitly

Bitly is een zeer handig gratis tooltje waarmee je lange url's in een handomdraai inkort.
Bovendien krijg je dankzij de statistieken ook een overzicht van de klikken op je links. Die statistieken zijn minder uitgebreid als Google Analytics maar je kan wel zien hoe vaak een link werd aangeklikt of vanuit welke bron en land je kliks komen.
Bitly heeft trouwens ook geen invloed op je resultaten in Google Analytics. Zij gebruiken een 301 redirectredirect

Een redirect is een omleiding die gebruikt wordt wanneer een webpagina verplaatst wordt. De bezoeker wordt hierdoor automatisch doorverwezen naar de nieuwe pagina en ondervindt dus geen hinder van de aanpassingen. Deze techniek kan ook gebruikt worden bij het opzetten van een nieuwe website om te veel foutmeldingen te vermijden.
waardoor je resultaten perfect meetbaar blijven.

 

Heb je zelf nog een tool die je graag wil delen of heb je vragen over één van bovenstaande online marketing tools?
Laat het me dan even weten in een reactie op dit artikel.

 

 

Reacties mogelijk gemaakt door CComment