Het verhaal van Tony.

Begin dit jaar werd ik gecontacteerd door Tony. Hij was op zoek naar hulp en had mijn naam doorgekregen via een collega. Op een regenachtige voorjaarsdag reed ik tot daar om naar zijn verhaal te luisteren. Hij vertelde me hoe hij op het idee was gekomen voor zijn product, hoe het tot stand was gekomen, hoe hij eerst in België had willen produceren maar uiteindelijk naar China was uitgeweken om het betaalbaar te houden.
In China had hij vrij snel een betrouwbare partner gevonden die samen met hem het product verder verfijnd had. Na enkele maanden werd de productie gestart en Tony was een aantal keer over en weer gereisd om alles in goede banen te leiden. Tot daar loopt alles vlot, de container met de eerste lading producten was ondertussen gearriveerd en stond klaar in het magazijn. Er was een website aangemaakt en daarnaast was Tony vol enthousiasme op zoek naar dealers. En dan wordt het plots moeilijk.

magazijn

De dealers delen zijn enthousiasme niet en gaan niet in op zijn aanbod.
De website staat online maar niemand neemt contact op, er zijn geen verkopen.

Mijn eerste vraag

Niet zo'n fijn verhaal natuurlijk. Tony is terecht enthousiast over zijn product, heeft er veel tijd en geld ingestoken omdat hij er echt in geloofd maar zit nu volledig vast. Mijn eerste vraag tijdens die bespreking was hoeveel bezoekers de website maandelijks had en daar blijkt het schoentje al te wringen. Uit Google Analytics blijkt dat de website nauwelijks een gemiddelde van 25 bezoekers en 60 sessies per maand haalt.
Als je weet dat de gemiddelde conversie op een website tussen 2% en 3% ligt, dan is het duidelijk dat er met 50 bezoekers niet veel resultaat kan geboekt worden.

analytics 50

Hoe meer bezoekers naar de website krijgen?

De website blijkt bovendien niet goed te scoren in de Google zoekresultaten dus SEO (zoekmachineoptimalisatie) is al een eerste stap die moet gezet worden. De website zat wel professioneel in elkaar, was gebruiksvriendelijk en mobielvriendelijk, allemaal belangrijke aspecten als je hoog wil ranken in Google. Buiten wat kleine technische aanpassingen, was er vooral qua tekst en inhoud verbetering mogelijk. Door de teksten te herschrijven en daarin de juiste trefwoorden te verwerken, zal de ranking in Google op termijn verbeteren. Zoekmachines hebben immers inhoud nodig om te weten waarover de website gaat.
Maar SEO heeft tijd nodig.
Hoe goed je website ook is, je zal nooit op een week tijd bovenaan in de zoekresultaten staan. Er kunnen maanden tot een jaar overgaan voor je op de eerste pagina getoond wordt.
Er moesten dus ook andere stappen worden ondernomen om op korte tijd meer bezoekers te krijgen op de website.

Facebook Advertising als marketing instrument

Facebook advertising is de aangewezen tool om op korte termijn een grote doelgroep te bereiken. Vooral voor een nieuw product is Facebook een uiterst geschikt kanaal. Je moet mensen immers eerst bewust maken van het bestaan van je product en welk probleem het kan oplossen. Via Facebook tonen we de advertentie in de tijdlijn van mensen binnen in onze doelgroep. Door de juiste mensen aan te spreken, is de kans groot dat ze doorklikken naar de website voor meer informatie.

Doen wat de grote bedrijven doen

Met Facebook kunnen we dus de juiste doelgroep naar de website brengen. Maar de kans dat iemand het product koopt de eerste keer dat hij of zij op de website komt is klein. Je vraagt ook niet iemand ten huwelijk na de eerste date, toch?
Wil je van een prospect een klant maken, dan zal je hem een aantal keren moeten aanspreken en moeten overtuigen van je expertise of van de kwaliteit van je product.
Grote bedrijven passen remarketing al met succes toe, denk maar aan het kleedje van Zalando dat je blijft achtervolgen of dat product van Coolblue dat steeds weer opduikt. Af en toe vervelend misschien, maar het werkt wel. Remarketing is vaak die ene stap extra die je nodig hebt om van bezoekers ook klanten te maken.

Wil je weten hoe we op 1 maand tijd van 50 naar 4000 bezoekers gegaan zijn, hoe er na enkele maanden al 15 dealers werden gevonden en de verkoop startte? Laat dan hieronder even je naam en e-mail achter en je ontvangt de volledige schowcase met een kant-en-klaar voorbeeld van een facebook campagne dat je kan toepassen voor je eigen bedrijf.

analytics 4000 

 

Ja, stuur mij de showcase.
Voornaam:
E-mail adres:
 

Ook wij haten spam, we gaan dus zorgvuldig om met je gegevens.