SEO 2018

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization, of in het Nederlands: Zoekmachine Optimalisatie. Het is een verzameling van technieken, gericht op het verbeteren en optimaliseren van je website of webshop. Doel is het verhogen van de organische vindbaarheid van je website in de zoekmachines.

SEO kunnen we opdelen in drie grote groepen:

  • technisch
  • inhoud
  • reputatie

In het technische deel kijken we oa naar de snelheid en mobielvriendelijkheid van je website.
Onder inhoud gaan we kijken naar de kwaliteit van je teksten en het gebruik van afbeeldingen en video.
Reputatie gaat over het aantal backlinks naar je website en je online populariteit.

Techniek en inhoud zijn hierbij de belangrijkste onderdelen, die vormen de basis. Daarna kan je actief aan de slag met linkbuilding of je kan het aantal backlinks organisch laten groeien.

Wat wil Google?

Google wil in de eerste plaats de beste gebruikerservaring bieden en de beste antwoorden geven op een zoekopdracht. Google is de laatste jaren enorm geëvolueerd en wordt steeds beter in het tonen van de beste resultaten voor de zoekopdracht.

Daarom zijn de richtlijnen die Google ons geeft enorm waardevol bij het optimaliseren van websites. Als Google beslist om websites die niet mobielvriendelijk zijn niet meer te tonen in de Google zoekresultaten dan is dat omdat zij zien dat steeds meer mensen zoekopdrachten uitvoeren op tablet of smartphone. Is je website op dat moment niet mobielvriendelijk dan heeft het weinig zin om die nog te tonen aangezien mensen die toch niet goed kunnen bekijken op hun mobiel apparaat waardoor er enkel ergernis ontstaat.

De richtlijnen van Google laten ons constant zien wat websitebezoekers verwachten en hoe we onze website daar kunnen op inrichten.

Sterke websites

Een sterke website is de basis van je online marketing. Zorg er daarom voor dat hij voldoet aan de SEO-eisen, zowel technisch als inhoudelijk. Laat je een nieuwe website bouwen, kies dan een ontwikkelaar die ook kennis heeft van SEO zodat je website technisch van bij het begin voldoet. Voor bestaande websites is het nuttig om een SEO-audit te laten uitvoeren zodat je precies weet hoe je website kan geoptimaliseerd worden.
Onthoud daarbij steeds dat SEO geen éénmalig iets is, maar een langetermijnstrategie waar je constant aan moet werken.
Een website waaraan maanden of jarenlang niets werd veranderd, verliest zijn impact en zal niet bovenaan blijven in de ranking.

SEO checklist

Door te werken aan SEO verbeter je je online zichtbaarheid en de kwaliteit van je website. SEO bestaat uit meer dan 200 rankingfactoren. Om het je gemakkelijk te maken hebben wij de belangrijkste factoren opgelijst in deze gratis SEO checklist die je hier kan dowloaden.

 

 

Verwante artikels:

1. INHOUD

10 tips voor een goede landingspagina.
Niet elke bezoeker komt eerst op je homepage terecht. Zeker als je regelmatig adverteert via Google of sociale media komen bezoekers vaak binnen via specifieke landingspagina's. In dit artikel vertel ik je hoe je een succesvolle landingspagina bouwt.

10 tips voor een succesvolle blog.
Een blog is een geweldige manier om je expertise te tonen. Je wint het vertrouwen van je bezoekers door met kennis van zaken te schrijven over de onderwerpen die je doelgroep bezig houden en interesseren. In dit artikel geef ik je 10 tips om een succesvolle blog te schrijven.

12 tips voor een meertalige website
Waar moet je op letten wanneer je een website in meerdere talen wil aanbieden? Als je professioneel wil overkomen, is interessante content in een correct taalgebruik belangrijk. Doe daarom steeds een beroep op een professionele vertaler voor het omzetten van de originele content naar een andere taal. Verder zijn er een heleboel technische noden die we je graag uitleggen.

3 redenen waarom je wél regelmatig tijd moet besteden aan het updaten van je website.
Ondernemers investeren vaak een behoorlijk budget in het ontwikkelen van een nieuwe website, maar eens die online staat wordt er niet veel meer mee gedaan. Toch is het belangrijk om de content regelmatig te updaten of aan te passen. Lees in dit artikel waarom je regelmatig tijd moet besteden aan je website.

De 10 beste SEO tips
Met een hoog geïndexeerde website wordt het een stuk makkelijker om nieuwe leads te bereiken via online marketing. Daarom is SEO optimalisatie nodig voor je website. Het is trouwens helemaal niet zo ingewikkeld als het lijkt, zeker niet nadat je deze tips hebt doorgenomen. Download gratis je SEO checklist!

Webteksten schrijven die resultaten opleveren
Goed scoren in de zoekresultaten zal alleen lukken wanneer je content brengt die relevant is voor jouw potentiële klant. Bepaal dus welk doel je wil bereiken met je tekst en voor wie je hem schrijft.

Hoe een goede domeinnaam kiezen?
Een domeinnaam is niet alleen je unieke adres op het internet, het is meestal het eerste wat mensen zien in de zoekresultaten. Een domeinnaam geeft een eerste indruk en kan bepalen of iemand wel of niet je website bezoekt.

Hoe slecht is duplicate content voor je ranking in Google?
Wanneer vrijwel dezelfde inhoud voorkomt op verschillende pagina's op het web, spreken we van duplicate content, wat nadelig kan zijn voor je ranking in de zoekmachines. Lees hier hoe je duplicate content kan voorkomen.

Hoe verwerk je trefwoorden in je website?
Om te weten welke zoekwoorden je het beste gebruikt, vertrek je vanuit het standpunt van de potentiële bezoeker. Welke woorden zou die gebruiken om op jouw website terecht te komen? Door die woorden op de juiste plaatsen te verwerken, help je Google om jouw website beter te indexeren. Maar hoe doet je dat?

Hoger scoren in Google? Tips die werken!
Begrijp hoe Google in elkaar zit en je bent al een heel eind. Dan weet je dat een SEO-geoptimaliseerde en mobielvriendelijke website onmisbaar is. In dit artikel geef ik je de belangrijkste SEO-richtlijnen die jij onmiddellijk kan toepassen.

Juiste zoekwoorden kiezen
Om meer resultaat te halen uit je online marketing is het zinvol eerst te onderzoeken welke zoekwoorden je het beste gebruikt voor je dienst of product. Zij vormen namelijk de basis voor de structuur en de content op je website. Zelfs voor het optimaliseren van je afbeeldingen gebruik je best de juiste zoekwoorden.

Vlot leesbare teksten zorgen voor meer conversie op je website.
Een goede leesbaarheid van je content heeft een geweldige invloed op hoe mensen je website ervaren. Informatie die makkelijk te verwerken is, wordt doorgaans als positief beschouwd en zelfs lettertype en kleuren hebben een grote invloed op hoe je onderneming overkomt bij de bezoeker.

Waarom je naast een webdesigner ook een SEO specialist nodig hebt.
De meeste webdesigners hebben geen uitgebreide kennis van SEO waardoor je website dus niet de gewenste resultaten zal opleveren. Een SEO specialist helpt je met het optimaliseren van je website, zowel voor de zoekmachines als voor de bezoeker.

Waarom je website geen nieuwe klanten oplevert.
Haal jij ook geen resultaat uit je website en heb je geen idee wat de oorzaak is. Lees dan zeker dit artikel waarin ik de meest voorkomende oorzaken laat zien en hoe je ze oplost.

Welke metadata belangrijk zijn en hoe je ze schrijft.
Metadata krijg je te zien bij de resultaten van een zoekopdracht in Google. Het zijn korte tekstjes die ervoor zorgen dat mensen doorklikken naar jouw website en niet naar de concurrent.

Google SEO voor kleine ondernemingen, vergeet te duur of te moeilijk
Search Engine Optimization heeft als doel je website beter vindbaar te maken in de zoekmachines. Vooral kleine ondernemingen denken vaak dat SEO moeilijk of duur is, in dit artikel laat ik je zien waarom dat niet zo is.

Wat is een goede homepage?
Meestal komen bezoekers je website binnen via de homepage, de digitale inkomdeur. Daar krijgen ze ook de eerste indruk van je bedrijf en ontdekken ze wat je te bieden hebt. Zorg er dus voor dat de belangrijkste vragen van je bezoeker daar beantwoord worden en vermijd dat ze op zoek gaan naar je concurrent.

Wat is de ideale url?
Elke pagina heeft een eigen, specifieke url op het internet, maar waaruit bestaat zo'n url en hoe houd je die eenvoudig en leesbaar?

 

2. TECHNISCH:

15 tips voor gebruiksvriendelijke webformulieren.
Gebruiksonvriendelijk invulformulieren liggen vaak aan de basis van een lage conversie. In dit artikel geef ik je 15 tips voor het verbeteren van je online formulieren.

Afbeeldingen optimaliseren voor het web.
Afbeeldingen worden vaak vergeten als het gaat over SEO, nochtans zijn afbeeldingen vaak de oorzaak van een te trage website, lees in dit artikel hoe je dat kan vermijden.

Een snelle website is belangrijk voor Google.
De snelheid van je website is een belangrijk onderdeel van technische SEO en is zeer belangrijk voor een positieve bezoekerservaring. Een trage website is namelijk één van de grootste ergernissen en frustraties van de bezoeker. Hoe snel moet hij zijn en hoe belangrijk is dat voor Google?

Een goede webstructuur is belangrijk.
De structuur van je website is net zo belangrijk als het fundament van je huis. Lees hier hoe je die structuur gebruiksvriendelijk en zoekmachinevriendelijk maakt.

Een mobielvriendelijke website is pure noodzaak.
Omdat alsmaar meer mensen informatie zoeken op mobiele apparaten toont Google in de zoekresultaten alleen nog websites die ook gebruiksvriendelijk zijn op smartphone en/of tablet. Lees hier wanneer je website mobielvriendelijk is.

Een sitemap en robots.txt inzetten.
Met miljarden websites online kan het een tijdje duren voor Google jouw website gevonden en geïndexeerd heeft. Met de eenvoudige hulpmiddelen sitemap en robots.txt help je Google met het indexeren van je websitepagina's.

Footer en header van je website.
Je footer en header komen voor op elke pagina van je website en verdienen dus wat extra aandacht. In dit artikel laat ik je zien hoe je ze optimaliseert voor een betere gebruikservaring.

Het belang van interne linkbuilding.
Naast externe linkbuilding bestaat er ook interne linkbuilding waarbij we linken leggen tussen de verschillende pagina's van onze website. Waarom en hoe, lees je in dit artikel.

Stop met het zelf bouwen van een website!
Er bestaat heel wat software om zelf een website te bouwen en veel beginnende ondernemers vinden dit een ideale oplossing. Er zijn helaas meer nadelen dan voordelen aan een zelf gebouwde website.

Tips voor kwalitatieve linkbuilding.
Linkbuilding was in de beginjaren van Google één van de belangrijkste factoren voor je ranking in de Google zoekresultaten. Ondertussen is het belang van linkbuilding enorm gedaald. In dit artikel meer over de zin en onzin van linkbuilding.

Virtuele rondleiding maken van je bedrijf.
Geef bezoekers van je website de kans om een virtuele wandeling door je bedrijf te maken. Potentiële klanten krijgen op die manier al een idee van de sfeer van je zaak waardoor je ze sneller kan overtuigen om langs te komen of te reserveren.

Waarom je een 404 pagina moet voorzien op je website!
Een 404-pagina verschijnt wanneer een pagina niet meer gevonden wordt.  Heb je geen aangepaste 404-pagina voorzien dat ben je die bezoeker kwijt. Lees in dit artikel hoe je dat kan voorkomen.

De snelheid van je website testen.
De snelheid van je website is belangrijk voor een positieve gebruikerservaring maar ook voor je ranking in Google. In dit artikel vertel ik je hoe snel je website dan precies moet zijn en hoe je dat kan testen.

Het belang van een sterke website.
Wie echt resultaat wil halen met online marketing heeft een sterke website nodig. Hij is namelijk het centrum van je online inspanningen. De plaats waar je prospecten aanspreekt en ze overtuigt om contact met je op te nemen. Alle wegen leiden naar je website, dus zorg ervoor dat hij scoort.

 

3. WEBSHOP

10 tips voor een succesvolle webshop.
Zin om met een webshop te starten? Lees dan eerst deze 10 belangrijke tips voor een succesvolle webshop.

Verkoop meer met je webshop!
In het opzetten van een webshop kruipt veel tijd en energie en als die webshop dan eenmaal online staat, verwacht men vaak al heel snel een mooie verkoop. Maar dan blijkt dat de klanten de weg naar je webshop niet vinden en bestellingen komen al helemaal niet binnen. Wat is de oorzaak en wat kan je doen om het tij te keren?

 

4. WETGEVING

SSL certificaat, wat is het en waarom heb je het nodig?
Deze beveiliging van je internetverbinding is herkenbaar aan het gesloten hangslotje in de adresbalk. Met de nieuwe privacywet (GDPR) is dit certificaat verplicht geworden.

Is je website GDPR compliant?
Sinds 2018 is de nieuwe privacywetgeving voor het beschermen van persoonsgegevens van kracht. Ook voor je website houdt dit een aantal verplichtingen in. Lees hier hoe je in 6 stappen je website GDPR-compliant maakt.

 

5. GOOGLE:

Google Mijn Bedrijf inzetten voor meer online zichtbaarheid
Schrijf je in op Google Mijn Bedrijf! Het duurt amper vijf minuutjes en het verhoogt meteen je online zichtbaarheid. Niet alleen op Google Zoeken, maar ook op Google Maps. Je kan nuttige informatie tonen, zoals adres, telefoonnummer en openingsuren en klanten kunnen er hun ervaringen kwijt.

Wat is Google Analytics en wat zijn de voordelen?  
Zoals de naam doet vermoeden, helpt Google Analytics je met het analyseren van je website. Ontdek hier hoe deze tool je kan helpen met het verbeteren van je website en online marketingactiviteiten.

Wat is nu echt je positie in Google?
Zelf je bedrijfsnaam Googelen om te bepalen hoe hoog je website in de ranking verschijnt, is niet de juiste manier om je positie in Google te bepalen. Google weet namelijk dat jij geïnteresseerd bent in die site en zal die bij jou dus hoger tonen dan bij iemand die jouw bedrijf nog niet kent.  Ontdek hier hoe je wel te werk kan gaan om je ranking te bepalen.

Hoe een lokaal bedrijf verifiëren bij Google?
Stel jezelf de vraag of mensen ook een plaatsnaam invoeren als ze naar jouw zaak op zoek gaan (bv restaurant Antwerpen). Is het antwoord ja, dan is lokale SEO belangrijk voor jou en raden we je aan om je bedrijf bij Google te verifiëren. In een filmpje laten we je zien hoe die verificatie in zijn werk gaat.